Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θα παραλάβουμε τα ελαττωματικό υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ»!!!!!!!!

Παρά τις διαβεβαιώσεις ΟΛΩΝ των Κυβερνήσεων, ότι δεν πρόκειται να παραλάβουμε το ελαττωματικό υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», τελικά, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ αποφάσισε να  διαβεί το ΡΟΥΒΙΚΩΝΑ και να παραλάβουμε τα υποβρύχιο,  που ακολουθεί τον κυματισμό της θάλασσας, δηλαδή «γέρνει».
Αυτό συμφωνήθηκε  χθες, Τετάρτη,   στις εντατικές και πολύωρες διαπραγματεύσεις , για το μέλλον των ΝΑΥΠΗΓΕΙΩΝ Σκαραμαγκά και των προγραμμάτων των υποβρυχίων του Πολεμικού μας Ναυτικού, που έγιναν στο ΥΠΕΘΑ, με τον Υπουργό κ. Ευάγγελο Βενιζέλο να εκπροσωπεί το Ελληνικό Δημόσιο και με το νέο κοινοπρακτικό σχήμα των Ναυπηγείων  τις εταιρείες «Αμπού Ντάμπιʼ και της «ΘΥΣΕΝ».
Το "Παπανικολής" είναι το πρώτο γερμανικό υποβρύχιο τύπου 214 και επίσης το πρώτο που ναυπηγήθηκε από την εταιρεία HDW στο Κίελο και όχι στο Σκαραμαγκά , για λογαριασμό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Όμως αμέσως μετά τη ναυπήγησή του διαπιστώθηκαν σοβαρά προβλήματα  με την κλίση του. Η ελληνική κυβέρνηση, εδώ και 4 χρόνια αρνείται   να το παραλάβει.

Όμως χθες στις διαπραγματεύσεις και στο πλαίσιο του συνολικού προϋπολογισμού περιλαμβάνεται η παραλαβή και του  ("Παπανικολής") .
Ωστόσο,  πρόθεση της ελληνικής Κυβέρνησης   είναι να διατεθεί προς πώληση σε τρίτη χώρα, όπως αναφέρει,   ανώτατος αξιωματούχος του ΥΠΕΘΑ , που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του.  Το «βλαμμένο» υποβρύχιο κόστιζες 450 εκατομμύρια ΕΥΡΩ, ποσό που έχει καταβάλει το ελληνικό Δημόσιο!! Τώρα που θα βρούμε το «κορόιδο» να πληρώσει 450 εκατομμύρια ΕΥΡΩ, για το υποβρύχιο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, αυτό μόνο ο υπουργός «Σαίνης» γνωρίζει… Εκτός και αν το ταξίδι του Πρωθυπουργού Γ.Α.Παπανδρέου στη Γερμανία, ήταν λίγο «ακριβό»!

Επίσης η χθεσινή συμφωνία περιλαμβάνει τη ναυπήγηση δύο νέων σύγχρονων υποβρυχίων 214 και τον εκσυγχρονισμό ενός παλαιάς τεχνολογίας.
Συνολικά, η «προίκα» που θα πάρει η «νύφη» δηλαδή τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για να γίνει ο γάμος, δηλαδή η συμφωνία πώλησης , ξεπερνάει τα δύο δισεκατομμύρια ΕΥΡΩ.
Ελπίζουμε τουλάχιστον, ότι θα διασφαλιστούν οι 1450 θέσεις εργασίας στο Σκαραμαγκά, αν και αυτό ακόμη δεν είναι απόλυτα σαφές.

                   *****************
Το ΥΠΕΘΑ μέσω «ανώνυμων» κύκλων διέδωσε τα εξής:
Εντατικές  και πολύωρες  διαπραγματεύσεις διεξήχθησαν από την Τετάρτη (10.03.2010) το μεσημέρι μέχρι την Παρασκευή (12.03.2010) το πρωί για το ζήτημα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά  και των προγραμμάτων των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού.
Την Τετάρτη η διαπραγμάτευση διεξήχθη μεταξύ του ΥΕΘΑ κ.  Ευ. Βενιζέλου και του Εκτελεστικού Προέδρου της Abu Dhabi Mar κ. Iskandar Safa ενώ από την Πέμπτη η διαπραγμάτευση διεξήχθη μεταξύ των κ.κ. Βενιζέλου, Safa και Η. Atzpontien (Εκτελεστικού Προέδρου της TKMS). Στη συνέχεια το αντικείμενο της μεταξύ τους επιτευχθείσας επί της αρχής συμφωνίας παρουσιάστηκε στις ομάδες διαπραγματεύσεων των δύο πλευρών προκειμένου να καταρτιστεί το κείμενο της σύμβασης πλαισίου που προβλέπεται να υπογραφεί την επόμενη Πέμπτη, μετά την έγκριση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής υποεπιτροπής, του ΚΥΣΕΑ και της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, της διοίκησης της Thyssen Krupp A.G. και των κρατικών αρχών του Abu Dhabi.
Κατά το σκέλος που αφορά αυστηρά τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, το βασικό περιεχόμενο της συμφωνίας ανταποκρίνεται στις θέσεις που διετύπωσε  το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο, το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων και το Συμβούλιο Άμυνας που συνεδρίασαν υπό την προεδρεία του Αρχηγού  ΓΕΝ, του Αρχηγού  ΓΕΕΘΑ και του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, αντίστοιχα.
Οι δύο υφιστάμενες συμβάσεις για την κατασκευή  τεσσάρων νέων υποβρυχίων τύπου 214 και τον εκσυγχρονισμό τριών υποβρυχίων τύπου 209 έχουν συνολικό προϋπολογισμό περίπου 2 δις  850 εκατ. ευρώ. Το ελληνικό Δημόσιο είχε καταβάλει, μέχρι τη στιγμή της καταγγελίας των συμβάσεων στην οποία προέβη η γερμανική πλευρά προεκλογικά, το Σεπτέμβρη του 2009, το ποσό των 2 δις 33 εκατ. ευρώ, χωρίς το ελληνικό δημόσιο να έχει παραλάβει οτιδήποτε. Κατά τη λογική αυτή,  απομένει προς πληρωμή το ποσό των 806 περίπου εκατ. ευρώ.
Ως προς τη σύμβαση του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου 209 έγινε δεκτό να μην εκσυγχρονιστούν άλλα υποβρύχια – πέραν του πρώτου («Ωκεανός»)- γιατί ήδη έχει εξαντληθεί ο χρόνος ζωής τους και είναι απολύτως ασύμφορη και επιχειρησιακά και οικονομικά η πραγματοποίηση του εκσυγχρονισμού. Αυτό σημαίνει ότι απομένουν στη διάθεση της ελληνικής πλευράς από τη σύμβαση του εκσυγχρονισμού 600 περίπου εκατ. ευρώ ( 485 σε χρήμα και 117 σε ανταλλακτικά τα οποία θα τεθούν στη διάθεση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού για την υποστήριξη των υποβρυχίων 209 όσο αυτά ακόμα βρίσκονται εν δράση).
Στο πλαίσιο του συνολικού αυτού προϋπολογισμού περιλαμβάνεται και το πρώτο υποβρύχιο 214 («Παπανικολής») που έχει κατασκευαστεί από την εταιρεία HDW στο Κίελο και όχι στο Σκαραμαγκά και το οποίο στην πρόθεση της ελληνικής Κυβέρνησης  ήταν και είναι να διατεθεί προς πώληση σε τρίτη χώρα.  Mε δεδομένη όμως την τιμολόγηση του «Παπανικολής» από την ΗDW σε ύψος μόλις 300 εκατ. ευρώ, με δεδομένες τις σημερινές τιμές των υποβρυχίων αυτού του τύπου στη διεθνή αγορά, το ελληνικό Δημόσιο αποφάσισε ότι είναι σαφώς προτιμότερο να αποκτηθεί ως περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού δημοσίου το υποβρύχιο «Παπανικολής» προκειμένου αυτό (που είναι ούτως ή άλλως πιστοποιημένο από το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό)  να αποκτήσει την αρμόζουσα αξία του στην αγορά πολεμικών σκαφών και να πωληθεί σε τρίτη χώρα με την εμπορική μεσολάβηση και της Abu Dhabi Mar που κινείται ευρύτερα στην μεσογειακή αγορά πολεμικών σκαφών. Κατά τον τρόπο αυτό  είναι βέβαιο ότι θα επιτευχθεί, υπέρ του ελληνικού Δημοσίου, τίμημα προφανώς υψηλότερο αυτού που προτείνει και υπολογίζει η γερμανική πλευρά τώρα. Για την κάλυψη δε των κενών που δημιουργούνται από τη μη πραγματοποίηση του εκσυγχρονισμού των δύο υποβρυχίων  τύπου 209 και επειδή τώρα πλέον είναι ασύμφορη η κατασκευή νέων υποβρυχίων τύπου  209,  γιατί αυτός έχει διεθνώς υποκατασταθεί από τον πολύ πιο σύγχρονο τύπο 214, το ΠΝ πρότεινε και η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ αποδέχθηκε να παραγγελθεί η κατασκευή δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214 με προκαθορισμένη τιμή (fixed price), χωρίς μελλοντικές προσαρμογές,  500 εκατ το ένα, δηλαδή συνολικά ένα δις, κάτι που εκρίθη απολύτως συμφέρον  από το ΣΑΜ σύμφωνα με τις εισηγήσεις του ΓΕΝ και της ΓΔΑΕΕ.
Αυτό σημαίνει ότι αν ληφθούν υπόψη τα διαθέσιμα ήδη στον προϋπολογισμό των υφιστάμενων συμβάσεων ποσά ( που ανέρχονται σε 485 εκατ σε χρήμα και 117  σε ανταλλακτικά ), καθώς και μία εύλογη τιμή για το υποβρύχιο «Παπανικολής», τότε η πρόσθετη επιβάρυνση του ΕΜΠΑΕ για τα δύο νέα υποβρύχια, προκειμένου το ελληνικό ΠΝ να αποκτήσει τελικώς πέντε νέα υποβρύχια τύπου 214 και ένα εκσυχρονισμένο υποβρύχιο τύπου 209, θα είναι περίπου 165 εκατ ευρώ.
Συμφωνήθηκε σκόμη να τελεί υπό τον αρνητικό έλεγχο του ελληνικού δημοσίου η τυχόν περαιτέρω μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τον έλεγχο των οποίων αποκτά κατά 75% η Abu Dhabi Mar. Να τελεί επίσης υπό τον αρνητικό έλεγχο του ελληνικού δημοσίου η σύνθεση της ομάδας διοίκησης των Ελληνικών Ναυπηγείων. Συμφωνήθηκε χρονοδιάγραμμα πληρωμών σε βάθος εννέα περίπου χρόνων, με επιβάρυνση του ελληνικού Δημοσίου που δεν υπερβαίνει τα 200 εκατ το χρόνο για όλο το πρόγραμμα των υποβρυχίων.
Τέλος, η συμφωνία διαφυλάσσει, μέσω της ισχύουσας νομοθεσίας, τις θέσεις εργασίας στα ναυπηγεία.

                                ***************
«κύκλοι» με πολλαπλά συμφέροντα από την πόληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά και από την «αίσια» εξέλιξη του άχρηστου Υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», επισημαίνουν ότι:
Η επιτυχής εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) από τον όμιλο Abu Dhabi Mar (ADM) βαίνει προς ολοκλήρωση με επικείμενη την υπογραφή των σχετικών νομικών κειμένων.
Στις τριμερείς συνομιλίες που διεξήχθησαν στην Αθήνα τις τελευταίες ημέρες, μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης, της ADM και της ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), συμφωνήθηκαν οι βασικές αρχές.
-η ολοκλήρωση του προγράμματος «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» (τέσσερα Type 214 με σύστημα αναερόβιας πρόωσης - AIP). Στο πλαίσιο αυτό θα γίνει η παραλαβή των υπολοίπων τριών υποβρυχίων μετά τις προβλεπόμενες δοκιμές και την ικανοποίηση των απαιτήσεων του Πολεμικού Ναυτικού. Το πρωτότυπο του τύπου, το υποβρύχιο S120 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, θα παραληφθεί από την ελληνική κυβέρνηση, στη βάση της αξιολόγησης που έγινε, μετά από αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης, από το γερμανικό δημόσιο (BWB + γερμανικό Ναυτικό) και στη συνέχεια θα εκχωρηθεί στα ΕΝΑΕ για πώληση σε πελάτη του εξωτερικού.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: η μη αποδοχή του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ από το ΠΝ αυτομάτως θα σήμαινε και την δραματική απομείωση της αξίας του με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το ελληνικό δημόσιο, που έχει ήδη καταβάλλει το σύνολο της συμβατικής του αξίας.
-Πρόγραμμα «ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ» που αφορά στον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής (ΕΜΖ) των υποβρυχίων Type 209/1200. Η ADM αποδέχθηκε την πρόταση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου (επιστολή του στις ΤΚMS και ΑDM στις 25 Φεβρουαρίου 2010) για ναυπήγηση δύο νέων υποβρυχίων Type 214 αντί της αρχικής σκέψης για ναυπήγηση δύο νέων Type 209 με σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP).
-Ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα είναι η διαφαινόμενη συμφωνία σχετικά με τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στα ΕΝΑΕ. Το ενδεχόμενο αυτό απομακρύνεται οριστικά μετά τη συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης και της ADM: Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η ελληνική πλευρά, την επόμενη τετραετία θα συνταξιοδοτούνται περίπου 65 εργαζόμενοι ετησίως, καθόσον συμπληρώνουν τις προβλεπόμενες εκ του νόμου προϋποθέσεις. Με το συγκεκριμένο ρυθμό εξόδου εργαζομένων στα ναυπηγεία, στο τέλος της τετραετίας θα έχει μειωθεί το προσωπικό κατά 260 άτομα χωρίς να έχουν γίνει απολύσεις. Για να καταστεί εφικτός αυτός ο διακανονισμός για την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας, απαιτείται η ομαλή ροή έργου στα ναυπηγεία ΟΧΙ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, αλλά για ένα διάστημα 12-18 μηνών, μέχρι να προχωρήσουν οι υπογραφές συμβάσεων με χώρες του εξωτερικού.
Επισημαίνεται, ότι η ADM μέσω των ναυπηγείων που ήδη ελέγχει (Blohm+Voss, CMN, Abu Dhabi, και άλλα) έχει στο πελατολόγιο Πολεμικά Ναυτικά 52 χωρών ανά τον κόσμο (δηλαδή έχει ήδη αναπτυγμένο δίκτυο μάρκετινγκ και υποστήριξης).
Ιδιαίτερης σημασίας είναι η απόκτηση από την ADM του 50% της πνευματικής ιδιοκτησίας των σχεδιάσεων της Blohm+Voss που ως γνωστόν είναι ο κύριος κατασκευαστής πλοίων επιφανείας όλων των τύπων του γερμανικού ναυτικού (η MEKO-200HN αποτελεί σχεδίαση της Blohm+Voss). Επίσης, με την απόκτηση εκ μέρους της ADM ποσοστού 24,9% από τη HDW, η ADM έχει αποκτήσει τα αντίστοιχα δικαιώματα στην πνευματική ιδιοκτησία σχεδιάσεων υποβρυχίων. Είναι αυτονόητο, ότι καθώς τα ΕΝΑΕ γίνονται μέλος του ομίλου ADM αυτόματα αποκτούν πρόσβαση στις προαναφερθείσες δυνατότητες σχεδίασης, γεγονός που σημαίνει τη μετατροπή τους από απλό υποκατασκευαστή εκτέλεσης κυρίως ελασματουργικών εργασιών, σε οίκο ολοκληρωμένης σχεδίασης, ανάπτυξης και παραγωγής πλοίων επιφανείας και υποβρυχίων.
-Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα τα τελευταία δύο χρόνια διεξήγαγαν έρευνα αγοράς για την προμήθεια τεσσάρων υποβρυχίων, ενώ έχουν και απαίτηση για την πρόσκτηση πλοίων επιφανείας. Και στις δύο περιπτώσεις γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι η κάλυψη αυτών των αναγκών τα ΕΝΑΕ (παραγωγή υποβρυχίων Type 214 και πλοίων επιφανείας) είναι η νομοτελειακή επιλογή.
-Οι προβλέψεις στο πλαίσιο του σχεδιασμού των επενδυτών για τη συμμετοχή των ΕΝΑΕ σε διεθνή ναυπηγικά προγράμματα, εξηγεί και το ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων φρεγατών, ΔΕΝ τέθηκε ως προϋπόθεση ολοκλήρωσης της επένδυσης, παρά τα περί του αντιθέτου κατά καιρούς αναπαραγόμενα εκ μέρους του ελληνικού Τύπου.
-Αντίθετα, η ελληνική κυβέρνηση και η ADM, προσανατολίστηκαν στην επιτάχυνση του προγράμματος εκσυγχρονισμού μέσης ζωής (mid life upgrade) των τεσσάρων φρεγατών MEKO-200HN, που ας σημειωθεί, αποτελούν σχεδίαση της Blohm+Voss και οι τρεις εξ αυτών έχουν κατασκευαστεί στα ΕΝΑΕ.
-Η ελληνική πλευρά είναι επίσης ενήμερη για την πρόθεση της ADM να προχωρήσει άμεσα σε επενδύσεις για την αναβάθμιση, εκσυγχρονισμό και επέκταση των εγκαταστάσεων και του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού των ΕΝΑΕ, ώστε να υπάρχουν οι προϋποθέσεις ανάληψης ναυπηγικού ή/και επισκευαστικού έργου στους τομείς των mega-yachts και των εμπορικών πλοίων.
Κεφαλαιώδους σημασίας εξέλιξη είναι η ρητή δέσμευση της ADM ότι το όποιο κέρδος προκύψει από οποιοδήποτε πρόγραμμα, τωρινό ή μελλοντικό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ΔΕΝ θα εξαχθεί ως μέρισμα, αλλά θα επενδυθεί εκ νέου στην Ελλάδα.
-Όσον αφορά την οικονομική διάσταση της επιτευχθείσας συμφωνίας, εκτιμάται ότι το τίμημα που θα καταβάλλει η ελληνική κυβέρνηση για την υλοποίηση των ανωτέρω είναι μικρότερο από τα οφειλόμενα στο πλαίσιο των συμβάσεων «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» και «ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ» και ΣΑΦΩΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΣΟ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΔΙΚΑΖΕ ΣΤΗ TKMS ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΧΕ ΠΡΟΣΦΥΓΕΙ (έχοντας, μεταξύ άλλων, ως ισχυρό νομικό επιχείρημα την αναφορά αξιολόγησης της αρχής εξοπλισμών της Γερμανίας BWB και του γερμανικού Ναυτικού, η οποία πραγματοποιήθηκε κατόπιν επίσημου αιτήματος της ελληνικής κυβέρνησης, μέσω της ΓΔΑΕΕ).
Συμπερασματικά, η απόκτηση των ΕΝΑΕ από την ADM, με την καταστατική παρουσία της HDW και της προαναφερθείσες εξελίξεις σε σχέση με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Blohm+Voss και των πνευματικών δικαιωμάτων σχεδίασης, αποτελεί μια ευρύτερη στρατηγική κίνηση που εδράζεται σε τρία δεδομένα:
-Την παγκόσμια εμπορική παρουσία (πελατολόγιο με παρουσία Πολεμικών Ναυτικών 52 χωρών)
-Την πνευματική ιδιοκτησία σχεδίασης σκαφών επιφανείας και υποβρυχίων
-Την απόκτηση της μεγαλύτερης ναυπηγικής-παραγωγικής εγκατάστασης στη Μεσόγειο,

ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ, ΑΛΛΑ, ΑΝΤΙΘΕΤΑ, ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ ΣΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ (ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ–ΠΕΡΣΙΚΟΣ ΚΟΛΠΟΣ) ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΠΙΠΕΔΟ. ΑΥΤΗ ΚΑΙ ΜΟΝΟ Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΣΥΝΙΣΤΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΡΟΣΚΟΠΤΗ ΚΑΙ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΝΑΕ, ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ, ΤΗ ΘΕΑΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΟΥ ΝΑΥΠΗΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΣΤΗΝ 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα