Πέμπτη, 29 Ιουλίου 2010

ΥΠΕΘΑ Β.ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ Για το νομοσχέδιο (νέα δομή και διοίκηση των ΕΔ)

Για το νομοσχέδιο (νέα δομή και διοίκηση των ΕΔ)

Γ. Τσακίρης: Κύριε Υπουργέ, το πρώτο: όταν αναλάβατε το Υπουργείο είχατε κάνει μια δήλωση αλλάζοντας λίγο τη λογική που είχαμε μέχρι σήμερα. Είχατε μιλήσει για σημειακή κρίση και όχι για τη μέχρι σήμερα κρίση, είχατε μιλήσει για μείωση …
Ευ. Βενιζέλος: Θα σας πω τι είχα πει. Θα σας το πω ξανά, όπως το λέω πάντα.
Γ. Τσακίρης: Περιμέναμε μια δομή δυνάμεων και Διοίκησης η οποία θα κατέληγε σε μειώσεις Μονάδων και έναν εξορθολογισμό των Ενόπλων Δυνάμεων και δεν το βλέπω σε πρώτη ανάγνωση.
Ευ. Βενιζέλος: Προφανώς υπάρχει κάποια εννοιολογική σύγχυση, ίσως ανάγκη δική μου αποσαφήνισης μεταξύ της δομής Διοίκησης και της δομής δυνάμεων. Εμείς σήμερα παρουσιάζουμε τη νέα δομή διοίκησης. Θα παρουσιαστεί μετά από μερικές εβδομάδες, αφού ψηφιστεί η δομή διοίκησης, θα παρουσιαστεί η δομή δυνάμεων.
Γ. Τσακίρης: Κατανοητό. Μια δεύτερη ερώτηση αν μου επιτρέπετε πολύ διακλαδικό και όλοι μας ή τουλάχιστον οι περισσότεροι από εμάς που είμαστε χρόνια, ξέρουμε ότι η διακλαδικότητα στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις όσο και αν λέμε ότι ισχύει, δεν ισχύει.
Ευ. Βενιζέλος: Ναι συμφωνώ μαζί σας.
Γ. Τσακίρης: Αυτό δεν είναι πολύ διακλαδικό για να ισχύσει ξαφνικά;
Ευ. Βενιζέλος: Αυτό είναι το απολύτως διακλαδικό. Η απόφαση του ΣΑΓΕ και του ΣΑΜ και η σημερινή απόφαση  του ΚΥΣΕΑ επιβάλλει την απόλυτη διακλαδική οργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων. Άρα υπάρχει αλυσίδα επιχειρησιακής διοίκησης στην κορυφή της οποίας τοποθετείται ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, ακολουθούν οι αρχηγοί των τριών κλάδων, των επιτελείων των τριών κλάδων, έπονται οι κλάδοι με τους μείζονες επιχειρησιακούς σχηματισμούς τις μεγάλες μονάδες, κ.ο.κ.
Γ. Τσακίρης: Πώς αυτό θα λειτουργήσει στη νοοτροπία, δηλαδή ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, δεν θέλω να θίξω τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ…
Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε αυτό ήταν αποτέλεσμα συζητήσεων, ωρίμανσης, προτάσεων που προετοιμάσαμε και εμείς, ήταν αποτέλεσμα μιας προεργασίας, διότι ωριμάζουν και οι καταστάσεις, ωριμάζουν και οι συνειδήσεις, πείθονται και οι άνθρωποι και νομίζω ότι αυτό θα λειτουργήσει πολύ καλύτερα και θα αυξήσει τον συντελεστή ασφάλειας της χώρας. Και θα μας οδηγήσει και σε οικονομίες κλίμακας, αρχής γενομένης από την προτεραιοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Θα σας πω αν αυτό έχει κάποια σημασία ότι υπήρξε ομόφωνη απόφαση του ΣΑΓΕ, το οποίο βεβαίως συνεδρίασε πολλάκις ατύπως υπό την Προεδρία μου και όπως και του ΣΑΜ βεβαίως ομόφωνη και ευελπιστώ ότι θα έχουμε και ομόφωνη απόφαση του ΚΥΣΕΑ σήμερα.
Γ. Τσακίρης: Όχι δεν διαφωνεί κανένας σε αυτό, απλά λέω για να λειτουργήσει αυτό δεν θα έπρεπε να έχουν εκπαιδευτεί ανάλογα οι αξιωματικοί;
Ευ. Βενιζέλος: Αυτό όπως ξέρετε ήδη προσπαθούμε να το κάνουμε, εδώ και χρόνια το κάνει η ελληνική πολιτεία με την «ΑΔΙΣΤΟ» με τη Σχολή Εθνικής Άμυνας με τα κριτήρια στελέχωσης του ΓΕΕΘΑ. Ξέρετε τώρα πλέον δεν μπορείς να έχεις την απαιτούμενη προπαίδεια την επιτελική αν δεν έχεις υπηρετήσει στο ΓΕΕΘΑ. Δηλαδή η τοποθέτηση στο ΓΕΕΘΑ θα είναι τιμητική και θα λειτουργεί ως οιωνός για μια πολύ σημαντική εξέλιξη και δεν θα πηγαίνουν στο ΓΕΕΘΑ αυτοί που δεν τους θέλουν τα κλαδικά επιτελεία.
Κ. Ζηλάκος: Κύριε Υπουργέ μιλάτε για νέα κάθετη δομή. Μα ούτως ή άλλως η ιεραρχική δομή κάθετη είναι, δηλαδή που είναι το καινούριο στοιχείο;
Ευ. Βενιζέλος: Είναι κωδικές ονομασίες αυτές, οι οποίες στην πραγματικότητα παραπέμπουν στην έννοια της πλήρους Διοίκησης, της διοικητικής και επιχειρησιακής. 
Κ. Ζηλάκος: Και στο δεύτερο σκέλος είναι πόσο συσχετίζεται αυτή η νέα δομή με την αντίστοιχη νέα δομή του ΝΑΤΟ και τι διασυνδέσεις υπάρχουν;
Ευ. Βενιζέλος: Θα σας πω. Η νέα δομή του ΝΑΤΟ συνδέεται με το νέο στρατηγικό δόγμα και στο ΝΑΤΟ η δομή διοίκησης βρίσκεται σχεδόν σε αντιπαράθεση με τη δομή δυνάμεων ενώ σε εμάς η δομή διοίκησης προοιωνίζεται τη δομή δυνάμεων. Τι εννοώ; Το πρόβλημα στο ΝΑΤΟ είναι να καταργηθούν μόνιμες επιτελικές δομές, οι οποίες είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό κατάλοιπο της ψυχοπολεμικής εποχής. Διότι τώρα πια έχουν αλλάξει οι εκτιμήσεις ως προς τους κινδύνους, οι προτεραιότητες, οι αποστολές. Δεν είναι κρίσιμες οι αποστολές πρωτίστως εντός του πεδίου του άρθρου 5 της Βορειοατλαντικής Συνθήκης αλλά οι αποστολές εκτός πεδίου του άρθρου 5.
Άρα η πίεση είναι και όλα τα μοντέλα τα νατοϊκά εκεί κατατείνουν είτε πάμε στο μοντέλο των 7.500 ή των 8.500 ή των 9.500, αυτά είναι τα τρία μοντέλα που συζητούσαν και που συζητούν και τώρα πιο έντονα, είτε πάμε στο ένα ή στο άλλο ή στο τρίτο οι δομές θα μειωθούν πάρα πολύ γιατί είναι δομές ενδοευρωπαϊκές, επιτελικές οι οποίες δεν σχετίζονται με τις προτεραιότητες των αποστολών και με την εκτίμηση του κινδύνου.
Όμως όσο μειώνονται οι ανάγκες μιας δομής διοίκησης, αυξάνονται οι ανάγκες μιας δομής δυνάμεων η οποία να τροφοδοτείται από τα κράτη μέλη, από τα έθνη. Άρα αυτός είναι ο νατοϊκός προβληματισμός. Ο δικός μας είναι ένας προβληματισμός άλλος. Εμείς θέλουμε μια δομή διοίκησης πάνω στην οποία να μπορεί να στηθεί μια δομή δυνάμεων, η οποία να είναι οικονομημένη, αποτελεσματική, ρεαλιστική, διακλαδική, σίγουρη, χωρίς περιττές δαπάνες κ.ο.κ.
Προσπάθησα πολύ συνοπτικά να σας παρουσιάσω όλο τον προβληματισμό. 
Κ. Ζηλάκος: Πόσο συσχετίζονται…
Ευ. Βενιζέλος: Δεν συσχετίζονται, δεν μας επιβάλλει το ΝΑΤΟ να αλλάξουμε τη δομή διοίκησης, αν θέλετε να σας απαντήσω σε αυτό το ερώτημα.
Α. Κούτρας: Μια ερώτηση για το θέμα αυτό, αν επρόκειτο να αλλάξει κάτι σχετικά με τη θητεία των αρχηγών και αν οι κρίσεις θα γίνουν ξανά τον Φεβρουάριο – Μάρτιο.
Ευ. Βενιζέλος: Δεν αλλάζει τίποτε για το θέμα αυτό, απολύτως τίποτε δεν αλλάζει.
Α. Κούτρας: Εννοώ δηλαδή μήπως κάνουμε δύο χρόνια υποχρεωτικά…
Ευ. Βενιζέλος: Έχουμε κάνει πολλές συζητήσεις για τα θέματα αυτά. Βλέπετε ότι κάποια στιγμή νομοθετήθηκε, κάποια στιγμή καταργήθηκε. Όλοι πρέπει να νιώθουν ασφαλείς, η κυβέρνηση τιμά όλα τα στελέχη, τα κρίνει με διαφάνεια και αξιοκρατικά κριτήρια, δεν σημαίνει τίποτε η ψήφιση ενός νέου νόμου και οι αρχηγοί έχουν πλήρη αίσθηση της ευθύνης τους και της αποστολής τους και έχουμε εξαιρετική συνεργασία ο κ. Μπεγλίτης και εγώ μαζί τους.
Α. Μαλλίδης: Κύριε Υπουργέ δώσατε ιδιαίτερη έμφαση στην οικονομική διάσταση αν δεν απατώμαι της νέας…
Ευ. Βενιζέλος: Και στην οικονομική.
Α. Μαλλίδης: Υπάρχει κάποια πρόβλεψη, σε τι βαθμό θα φτάσει αυτή η εξοικονόμηση; 
Ευ. Βενιζέλος: Θα σας παρουσιάσουμε τη δομή δυνάμεων μετά από περίπου ένα μήνα. Μην τα κάνουμε όλα σήμερα γιατί είναι και λάθος επικοινωνιακό και για σας, δεν θα μπορέσετε να τα αξιοποιήσετε όλα αυτά.
Χρ. Τσιγουρής: Θέλω να σας ρωτήσω θα έχουμε αλλαγή αρχηγού ΓΕΕΘΑ τον Αύγουστο, δηλαδή όπως είχαμε πρόσφατα…
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, όχι. Δεν ξέρω γιατί πέρσι έγινε τον Αύγουστο. Τον Αύγουστο ασχολούμαστε με άλλα πράγματα.
Τ. Γκουριώτης: Τη νέα δομή την έχετε έτοιμη;
Ευ. Βενιζέλος: Τη νέα δομή Δυνάμεων ή Διοίκησης;
Τ. Γκουριώτης: Δυνάμεων.
Ευ. Βενιζέλος: Την ετοιμάζουμε.
Τ. Γκουριώτης: Γιατί είχατε πει την περασμένη εβδομάδα θα είναι έτοιμη.
Ευ. Βενιζέλος: Θα έλεγα ότι είναι σχεδόν έτοιμη. Έχει συζητηθεί εκτενώς πάντως. Και στο επίπεδο του ΣΑΓΕ και στο επίπεδο του άτυπου ΣΑΜ έχουμε μπει σε λεπτομέρειες.

Για το κλιμάκιο ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ

Χρ. Καπούτσης: Ας πούμε για την Τρόικα. Σας ζήτησε να ενημερωθεί για την πορεία των εξοπλιστικών προγραμμάτων; Γιατί το γράφετε στην ανακοίνωσή σας, γι΄ αυτό λέω και μου κάνει εντύπωση τρομερή αυτό.
Ευ. Βενιζέλος: Ο κάθε άνθρωπος που επισκέπτεται την Ελλάδα ή ο καθένας που διαβάζει για την ελληνική οικονομία ξεκινάει όπως και ο κάθε Έλληνας πολίτης και ο κάθε Έλληνας δημοσιογράφος λέγοντας τι ωραία που θα ήταν εάν δεν είχαμε την ανάγκη να έχουμε αμυντικές δαπάνες; Έτσι δεν ξεκινάει κάθε συζήτηση;
Τ. Γκουριώτης: Ωραία θα ήταν να μην είχαμε απειλή κ. Υπουργέ, όχι τι ωραία που θα ήταν να μην είχαμε αμυντικές δαπάνες.
Ευ. Βενιζέλος: Ευχαριστώ πάρα πολύ για τη βοήθεια, πράγματι αυτό είπα και αυτό θα έλεγα και η απάντηση είναι ότι ωραία θα ήταν να μην έχουμε απειλή και την απειλή αυτή δεν μας την έχει λύσει ούτε το ΝΑΤΟ από το 1952 και μετά ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση από το 1980 και μετά.
Άρα δεν υπάρχει μόνο η δημοσιονομική παράμετρος υπάρχει και η στρατηγική και στρατιωτικοπολιτική παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπόψη. Αυτό το καταλαβαίνει επίσης ο καθένας και βεβαίως κάνουμε μεγάλες προσπάθειες να αλλάξουμε το κλίμα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, να υπερβούμε αγκυλώσεις αλλά βεβαίως όπως έχω πει κατ’ επανάληψη άλλο πράγμα είναι η αισιοδοξία και άλλο πράγμα είναι η ψευδαίσθηση. Εμείς ψευδαισθήσεις δεν έχουμε, διολισθήσεις δεν θα επιτρέψουμε ούτε θα μειώνουμε ούτε θα αυξάνουμε τεχνητά την αξιολόγηση των δεδομένων των γεγονότων, των περιστατικών. Έτσι πορευόμαστε σε όλα τα θέματα.
Από την άλλη μεριά δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι τα επόμενα χρόνια θα θέλαμε οι προϋπολογισμοί του Υπουργείου Άμυνας να μην είναι υψηλότεροι απ’ ότι θα είναι απολογιστικά ο προϋπολογισμός του 2010. Θα ήταν λάθος για τη χώρα, λάθος για την οικονομία, λάθος και για την αμυντική πολιτική να μην εκλάβουμε τους αριθμούς του προϋπολογισμού του 2010 όπως θα εκτελεστεί ως όριο.
Αυτό ξέρετε βοηθά και την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία των ενόπλων δυνάμεων και την καλύτερη αξιολόγηση των εξοπλιστικών αναγκών. Αυτό κάνουμε. Και όταν θα σας παρουσιάσουμε την επαναξιολόγηση του ΕΜΠΑΕ και τις εκτιμήσεις μας για τα επόμενα ΕΜΠΑΕ, θα δείτε πώς το αντιλαμβανόμαστε αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου