Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μέρες φτώχειας του '60 στις ΗΠΑ

Μια δυσοίωνη πραγματικότητα περιγράφει η Βιβιάν Φορεστέρ στην «Οικονομική Φρίκη». Μια πραγματικότητα που καλούνται να αντιμετωπίσουν όλο και περισσότεροι Αμερικανοί, καθώς παρά την πολυδιαφημιζόμενη «ανάκαμψη» είδαν τη φτώχεια να βαθαίνει, φτάνοντας στα επίπεδα της δεκαετίας του '60.
Οι εικόνες διανομής φαγητού στους φτωχούς είναι όλο και πιο συχνές στις αμερικανικές μεγαλουπόλεις. Οι εικόνες διανομής φαγητού στους φτωχούς είναι όλο και πιο συχνές στις αμερικανικές μεγαλουπόλεις. Οι εικόνες -ανάλογες της εποχής της Μεγάλης Υφεσης- των χιλιάδων πολιτών που περιμένουν στις ουρές για να πάρουν μια κούτα τρόφιμα και σχολικά είδη στη φτωχότερη των αμερικανικών μεγαλουπόλεων, το Ντιτρόιτ, μιλούν από μόνες τους.
Σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, το 15%, δηλαδή περισσότεροι από 45 εκατομμύρια ή ένας στους επτά Αερικανούς ζει κάτω από το επίσημο επίπεδο της φτώχειας, που ορίζεται στα 22.000 δολάρια το χρόνο για μια τετραμελή οικογένεια, ποσό που υπολείπεται κατά πολύ από εκείνο που εξασφαλίζει μια αξιοπρεπή επιβίωση.
Ο πραγματικός αριθμός των πολιτών που ζουν σε επισφαλή οικονομική κατάσταση είναι κατά πολύ μεγαλύτερος, και υπολογίζεται ότι φτάνει τα 100 εκατομμύρια, δηλαδή ένας στους τρεις πολίτες. Ολα αυτά ενώ η ανεργία καλπάζει στο 10% (πλήττοντας περισσότερους από 15 εκατ.), συνολικά άνεργοι και υποαπασχολούμενοι ξεπερνούν το 17%, ο ένας στους τέσσερις ιδιοκτήτες σπιτιών αδυνατεί να αποπληρώσει τα δάνειά του γιατί τα τοκοχρεολύσια ξεπέρασαν πλέον την αξία του σπιτιού, ενώ ο αριθμός των οικογενειών σε καταφύγια αστέγων αυξήθηκε από 131.000 το 2008 σε 170.000 πέρσι.
Η χειρότερη χρονιά απ' το 1959
Η αύξηση του ποσοστού της φτώχειας από 13,2% το 2008 στο 15% πέρσι αποτελεί τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση από το 1959, όταν και η κυβέρνηση άρχισε να συγκεντρώνει στατιστικές για τη φτώχεια. Και είναι ενδεικτικό ότι το ποσοστό της για τους εργαζόμενους ηλικίας 18-64 ετών αυξήθηκε από 11,1% το 2008 στο 12,4% το 2009, το μεγαλύτερο ποσοστό για εργαζόμενους από το 1965, όταν ο πρόεδρος Λίντον Τζόνσον κήρυξε τον «πόλεμο κατά της φτώχειας», επεκτείνοντας το δίκτυο των προγραμμάτων κοινωνικής πρόνοιας.
Αντ' αυτού, ο πρόεδρος Ομπάμα αρνείται κάθε πρόσθετο μέτρο κατά της ενδημικής φτώχειας που πλήττει τους Αμερικανούς, δηλώνοντας πως «ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισής της είναι η οικονομική μεγέθυνση», ενώ ο εκ των νέων του οικονομικών συμβούλων Οστιν Γκούλσμπι επεξηγούσε το νόημα της φράσης προσθέτοντας: «Ας κάνουμε τον ιδιωτικό τομέα να σταθεί στα πόδια του ώστε να μας βγάλει απ' όλα αυτά».
Η εμπειρία -και μάλιστα των χρόνων της «χρυσής επέκτασης» της αμερικανικής οικονομίας- διαψεύδει αυτούς τους ισχυρισμούς, καθώς η ανάπτυξη δεν εμπόδισε την αύξηση της φτώχειας και της ανεργίας, και τα ιδιωτικά κέρδη που απογειώθηκαν δεν έφεραν ούτε απασχόληση ούτε ευημερία. Οπως συμβαίνει τώρα: η «ήπια ανάκαμψη» -με αύξηση της ανάπτυξης κατά 3,7% το πρώτο τρίμηνο και κατά 1,6% το δεύτερο- συμβαδίζει με τα μεγαλύτερα ποσοστά φτώχειας των τελευταίων 45 ετών.
Ποιοι εν τέλει ωφελούνται απ' αυτή την ανάπτυξη; Την απάντηση δίνει εμπεριστατωμένα ο Ρικ Βολφ, επίτιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, σε άρθρο του στο «Monthly Review» με τίτλο «Οικονομική ανάκαμψη για τους λίγους», καταφεύγοντας στα αδιάψευστα στοιχεία της Εκθεσης Παγκόσμιου Πλούτου που εκπόνησαν οι Capgemini και Merrill Lynch Wealth Management's. Σύμφωνα με αυτήν, στις ΗΠΑ το 2009 οι HNWIs και οι Ultra-HNWIs (οι έχοντες επενδύσιμα κεφάλαια άνω του 1 και άνω των 30 εκατ. δολαρίων αντίστοιχα), αυξήθηκαν κατά 16,6% κι έφτασαν τους 2,9 εκατ. πολίτες, περίπου το 1% του πληθυσμού, των οποίων ωστόσο τα «επενδύσιμα κεφάλαια» ξεπερνούσαν τα 12,09 τρισ. δολάρια.
Ο Βολφ, επισημαίνοντας ότι με το έλλειμμα πέρσι να βρίσκεται στα 1,7 δισ. δολάρια, αν η κυβέρνηση τους είχε επιβάλει έναν μικρό φόρο 15%, θα είχε απαλλαγεί από το σύνολο του ελλείμματος χωρίς να χρειαστεί να επιβαρυνθεί καθόλου το 99% των πολιτών, καταλήγει σε μια κρίσιμη παρατήρηση και για τα καθ' ημάς δήθεν «σοσιαλιστικά διλήμματα»:
«Αν κι οι άλλες κυβερνήσεις έκαναν το ανάλογο δεν θα υπήρχε καμιά "κρίση χρέους" στην Ελλάδα, την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Ιρλανδία, κ.λπ. και καμιά ανάγκη να προσφεύγουν στη λιτότητα για να ικανοποιούν τους δανειστές. Η λιτότητα και η συνακόλουθη αύξηση της φτώχειας και της ανεργίας δεν είναι μονόδρομος, είναι επιλογή». 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα