Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Λιβύη

Η επιχείρηση της Δύσης στη Λιβύη είχε σχεδιαστεί ως ένας κεραυνοβόλος πόλεμος (Blitzkrieg). Τώρα μοιάζει περισσότερο με πόλεμο χαρακωμάτων.

Η βασική ιδέα, επί της οποίας υπήρξε συμφωνία στο Συμβούλιο Ασφαλείας, ήταν να σωθεί η Βεγγάζη, στην οποία οι δυνάμεις του Καντάφι απειλούσαν να επιτεθούν «χωρίς έλεος». Ως προς τον στόχο αυτό, η αποστολή εξετελέσθη. Οι αντάρτες μπορεί να μη νίκησαν, αλλά πάντως δεν ηττήθηκαν. Και τώρα;

Η διεθνής κοινότητα κινητοποιήθηκε αργά, ελπίζοντας σε μια νίκη με νοκ-άουτ, χωρίς να έχει σαφείς στρατιωτικούς στόχους, ούτε πολιτικό και στρατιωτικό σενάριο. Κι έπειτα από σχεδόν ένα μήνα επιχειρήσεων, έφτασε σε αυτό που πολλοί προέβλεπαν από την αρχή: το αδιέξοδο. Ελπίδες δεν φαίνονται στον ορίζοντα.
Οι λίβυοι εξεγερμένοι δεν έχουν ένα στρατό που να μπορεί να συντονιστεί με τις αεροπορικές δυνάμεις της συμμαχίας, και οι μόνοι επαγγελματίες στρατιώτες στο έδαφος είναι εκείνοι του Καντάφι. Επιπλέον, η απουσία σαφούς στράτευσης από την πλευρά των αραβικών ή αφρικανικών χωρών στερεί την επιχείρηση από την επιπλέον νομιμότητα που χρειαζόταν. Οι χώρες αυτές κάνουν σαν το πρόβλημα της Λιβύης να μην είναι δικό τους, αλλά δικό μας.

Στο πεδίο των μαχών, η εξίσωση είναι απλή: οι αντάρτες δεν μπορούν να κατακτήσουν τη δυτική Λιβύη και οι δυνάμεις του Καντάφι, που δέχονται πυρά της διεθνούς συμμαχίας, δεν μπορούν να ανακαταλάβουν την Ανατολή. Υπάρχει λοιπόν ένας αυξημένος κίνδυνος διχοτόμησης της χώρας.

Οσο για τις πολιτικές προοπτικές, δεν είναι πολύ ελκυστικές. Αν το δικαίωμα της επέμβασης, η «ευθύνη της προστασίας», καταλήξουν σε μια απλή μεταβίβαση των εξουσιών από τον τύραννο σε έναν από τους γιους του, τότε ο πόλεμος αυτός θα έχει χαθεί.

Ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ δεν σταματά να επαναλαμβάνει ότι «δεν υπάρχει στρατιωτική λύση σε αυτή τη σύγκρουση», και ότι «η πολιτική λύση είναι υπόθεση του λιβυκού λαού». Αυτή ακριβώς η πολιτική λύση θα συζητηθεί μεθαύριο στην Ντόχα από την «ομάδα επαφής» που δημιουργήθηκε στις 29 Μαρτίου στο Λονδίνο για τη διαχείριση της κρίσης. Η ομάδα αυτή αποτελείται από τη Γαλλία, τη Βρετανία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Κατάρ, αλλά και χώρες που διατηρούσαν από την αρχή επιφυλάξεις όπως η Ιταλία, η Γερμανία και η Τουρκία.
Η ώρα αυτή ανήκει λοιπόν στους μεσολαβητές, παρατηρεί ο Μαρκ Σεμό στη Liberation. Μια αντιπροσωπεία της Αφρικανικής Ενωσης με επικεφαλής τον νοτιοαφρικανό πρόεδρο Τζέικομπ Ζούμα έφτασε χτες το βράδυ στην Τρίπολη σε μια προσπάθεια να επιτύχει κατάπαυση του πυρός. Η τουρκική κυβέρνηση, το μόνο μέλος του ΝΑΤΟ που έχει διατηρήσει επαφές με τη Λιβύη, ενεργοποιείται εδώ και πολλές ημέρες. Ο πρωθυπουργός Ερντογάν πρότεινε την Πέμπτη το βράδυ έναν «οδικό χάρτη» που προβλέπει άμεση κατάπαυση του πυρός, τη δημιουργία ανθρωπιστικών διαδρόμων και την έναρξη μιας διαδικασίας δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων που θα καταλήξει στη διεξαγωγή ελεύθερων εκλογών. Το Εθνικό Μεταβατικό Συμβούλιο της Λιβύης, όμως, απορρίπτει κάθε συμβιβασμό με τον Καντάφι και το περιβάλλον του, «που έχουν αίμα στα χέρια τους».

Το πρόβλημα είναι ότι το Συμβούλιο δεν έχει αληθινά χαρτιά στα χέρια του. Οι νέες μάχες που έγιναν το Σαββατοκύριακο ανάμεσα στις δυνάμεις του Καντάφι και τους αντάρτες κοντά στην Αζνταμπίγια επιβεβαιώνουν κάτι που οι δυτικές δυνάμεις θα έπρεπε να έχουν καταλάβει από την αρχή: οι αντάρτες δεν αποτελούν μια μάχιμη δύναμη.
Μπορεί να έδιωξαν τους αξιωματούχους του Καντάφι από τη Βεγγάζη, αλλά στο πεδίο των μαχών το μόνο που κάνουν είναι να οπισθοχωρούν. Αν στη Λιβύη γίνεται σήμερα ένας πόλεμος, τονίζει σε κύριο άρθρο της η Guardian, τα αντίπαλα στρατόπεδα είναι οι αεροπορικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ και οι χερσαίες δυνάμεις του Καντάφι.

Ούτε η εκπαίδευση των ανταρτών από τους ξένους πράκτορες θα κάνει καμιά διαφορά. Ακόμη χειρότερη λύση θα είναι η παράδοση βαρέος οπλισμού σε μια δύναμη με πολύ φτωχή διοίκηση και έλεγχο. Οι αντάρτες πηγαινοέρχονται σε μια ακτογραμμή μήκους 150 χιλιομέτρων, χρησιμοποιώντας όπλα που οι περισσότεροι απ'αυτούς δεν ξέρουν πώς λειτουργούν. Αν δοκιμάσουν να κάνουν το ίδιο με τανκς και βαρύ πυροβολικό, σύντομα θα τα χάσουν.

Αλλά και το ΝΑΤΟ πλησιάζει στα όριά του, ύστερα κι από τη δεύτερη φορά σε διάστημα μικρότερο της μιας εβδομάδας που πολεμικά του αεροσκάφη έπληξαν φιλικούς στόχους. Ο βρετανός υποδιοικητής της επιχείρησης δήλωσε την Παρασκευή ότι δεν είχε ενημερωθεί πως οι αντάρτες θα χρησιμοποιούσαν τανκς.

Είναι λοιπόν πιθανό ότι οδηγούμαστε σε ένα αποτέλεσμα όπου τόσο ο Καντάφι όσο και οι γιοι του θα παραμείνουν στις θέσεις τους. Το αποτέλεσμα αυτό είναι θλιβερό, σημειώνει η Guardian. Αλλά εκεί οδηγείται η σύγκρουση.

ΑΠΕ

Σχόλια

  1. Μια Άλλη Άποψη!! Για τους καλούμενους "Συμμάχους".. Χρειάζεται δύναμη και θάρρος να δημοσιευθεί.
    Η χρήση της λέξης "συμμαχία" στην περίπτωση της Λιβύης, και του Κοσόβου παλαιότερα, έχει χάσει πλέον την σημασία της καθώς, ο ΓΑΠ και η παρέα του αποφάσισαν για συμμετοχή της χώρας μας στις επιχειρήσεις!!!! .... που ο ΟΗΕ κάνει λόγο μόνο για τη δημιουργία ζώνης απαγόρευσης πτήσεων, και οι δυτικοφασιστοειδείς τυχοδιώκτες, ελαχιστότατοι ηγετίσκοι καταφεύγουν στο έσχατο των δυνατών μέτρων που μπορούν να εφαρμόσουν για την επιβολή του ψηφίσματος του ΟΗΕ (Διπλωματικά, Πολιτικά, Οικονομικά, Κοινωνικά, Πολιτιστικά, Στρατιωτικά).
    Δηλαδή πολύ επιπόλαια, εύκολα και γρήγορα εξαπέλυσαν άνανδρο βομβαρδισμό, άνευ ουσιαστικά αντιπάλου, των καημένων στρατιωτικών της Λιβύης που, νόμιζαν ότι υπηρετούσαν την πατρίδα τους και για τον άλφα ή βήτα λόγο υποστήριζαν, κακώς, τον μανιακό... δικτάτορα Καντάφι, τον οποίο οι καλούμενοι "σύμμαχοι" προστατεύουν πολύ καλά!!!

    Να μην ξεχνάμε ότι ο ΟΗΕ επεμβαίνει για τον διαχωρισμό των αντιπάλων και μάλιστα μετά από αίτηση και των δύο...
    Κατά τα άλλα κάνουμε λόγο για Ανθρωπιστικές Επιχειρήσεις, ρίχνοντας βόμβες από 10 και πλέον χιλιόμετρα , όπως ακριβώς και στην περίπτωση της Σερβίας...
    Άραγε θα κάνουμε το ίδιο και στην Τουρκία, όπου το καθεστώς σκοτώνει με κάθε μέσο τα εκατομμύρια Κούρδων υπηκόων του???

    Να μην ξεχνάμε επίσης πόσο αυτοί οι ηγετίσκοι αγαπούσαν τον μανιακό.. δικτάτορα...., όπως φαίνεται και από την τραγική εικόνα....στο: http://kanena2010.blogspot.com/2011/04/blog-post_4264.html

    Φιλικώτατα,
    Ο ΚΑΝΕΝΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα