Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί τα υπερσύγχρονα και πανάκριβα ελικόπτερα «ΑΠΑΤΣΙ» πέφτουν σαν κοτόπουλα; · Εκτιμήσεις από «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», «ΤΟ ΒΗΜΑ», Ρ/Σ «ΑΘΗΝΑ 984», ΥΠΕΘΑ Β.ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ




                                     **

82 προβλήματα στα Απάτσι

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΑΚΙΡΗ

Ογδόντα δύο τεχνικά προβλήματα έχουν καταγραφεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Επιτελείου Στρατού στα ελικόπτερα Apache, σύμφωνα με έγγραφο του περασμένου μήνα, βλάβες για τις οποίες έχει ενημερωθεί η κατασκευάστρια εταιρεία «Boeing».

Σιγή ασυρμάτου με την «Boeing» Σιγή ασυρμάτου με την «Boeing» Παρά το μεγάλο αριθμό προβλημάτων στα 10 πλέον νέα ελικόπτερα του Στρατού Ξηράς, καθώς τα δύο έπεσαν μέσα σε εννέα μήνες με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο αξιωματικοί, το μεγάλο πρόβλημα, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Αμυνας, είναι η συνεργασία που υπάρχει μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας και των υπηρεσιών του επιτελείου.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τελευταία δυόμισι χρόνια δεν είχε γίνει το λεγόμενο PMR που είναι η ανασκόπηση προόδου της σύμβασης. Δηλαδή η συνάντηση αρμοδίων της κατασκευάστριας εταιρείας με επιτροπή αξιωματικών του Στρατού για να συζητήσουν τα προβλήματα που παρουσιάζονται τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και στις σχέσεις των δύο πλευρών. Αυτό σημαίνει ότι για δυόμισι ολόκληρα χρόνια η εταιρεία δεν γνώριζε επισήμως τουλάχιστον τα προβλήματα που υπάρχουν, παρά το γεγονός ότι είχαμε ένα μείζον ατύχημα με δύο νεκρούς.

Αντ' αυτού, οι επισκέψεις των αρμοδίων της εταιρείας στα επιτελικά γραφεία είχαν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα, καθώς δεν μπορούσε να βρεθεί ένα modus vivendi. Μία από τις τελευταίες συναντήσεις ήταν στις 5 Απριλίου, του επικεφαλής της Boeing Ευρώπης Ρομπέρτο Βάλα με τον β' υπαρχηγό, όπου ανέλυσαν την κατάσταση των προβλημάτων για όλα τα ελικόπτερα της εταιρείας που διαθέτουν οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις. Αυτό όμως που χαρακτηρίστηκε αδόκιμο από πηγές του υπουργείου, είναι το γεγονός ότι μετά τις επαφές που είχε ο κ. Βάλα βρέθηκε να έχει στα χέρια του ένα άτυπο έγγραφο με 13 κύρια σημεία προβλημάτων στις σχέσεις της εταιρείας με το Γενικό Επιτελείο.

Σε αυτό το χαρτί αναφέρονται οι καθυστερήσεις της εταιρείας για την παράδοση ανταλλακτικών που έχει συνέπεια τα ελικόπτερα να μένουν στο έδαφος, ο μεγάλος χρόνος επισκευής των κινητήρων από την εταιρεία αλλά και η ανάγκη για αναβάθμιση των ελικοπτέρων από μπλοκ 2 σε μπλοκ 3. Η πρακτική της άτυπης ενημέρωσης όχι μόνο δεν συνηθίζεται αλλά έχει καταδικαστεί και στο παρελθόν, καθώς τα επιτελεία δεν επιτρέπεται να επικοινωνούν άτυπα αλλά μόνο επισήμως. Τελικά η συνάντηση των δύο πλευρών, εταιρείας και αξιωματικών του ΓΕΣ, ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και βρίσκεται σε εξέλιξη.

Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά προβλήματα, στις 7 Απριλίου του 2011 η αρμόδια διεύθυνση του Γενικού Επιτελείου Στρατού ενημέρωσε την εταιρεία ότι βλάβες παρουσιάζονται συχνότερα από τα προβλεπόμενα και ζητάει να βρεθεί λύση. Στο ίδιο έγγραφο αναλυτικά αναγράφονται 82 βλάβες που έχουν καταγραφεί, οι πιο σοβαρές από τις οποίες είναι διαρροές υγρών, προβλήματα στο σύστημα ταχυτήτων, πολλά ηλεκτρολογικά και ηλεκτρονικά προβλήματα, προβλήματα στη ροή καύσιμων και πολλά προβλήματα σε ειδικές βαλβίδες.

Επίσης, αναγράφονται προβλήματα στην απεικόνιση των ενδείξεων στο κράνος του χειριστή, ένα από τα πλέον σύγχρονα συστήματα και παρά πολύ ακριβό, προβλήματα στο σύστημα πλοήγησης, προβλήματα στις γεννήτριες, στον επεξεργαστή όπλων, στους ανιχνευτές διεύθυνσης ανέμου και αλλά πολλά.

Μηχανικοί ελικοπτέρων που ρωτήθηκαν για τη σοβαρότητα των βλαβών που έχουν καταγραφεί, είπαν στην «Ε» ότι κάθε μία βλάβη από αυτές μεμονωμένη δεν είναι ικανή να ρίξει το ελικόπτερο. Οχι γιατί δεν είναι σοβαρή, αλλά διότι μια βλάβη δεν ρίχνει κανένα πτητικό μέσο. Αυτό που μπορεί να καταστήσει ένα εναέριο μέσο μη ικανό για πτήση, είναι ένας συνδυασμός βλαβών που θα οδηγήσει ή σε απώλεια στήριξης του ελικοπτέρου λόγω μειωμένης ισχύος του κινητήρα ή σε φωτιά ή σε άλλο μεγάλο πρόβλημα.

Τέλος, για τη χθεσινή πυρκαγιά που προκλήθηκε στο ελικόπτερο δεν υπάρχουν ακόμα ενδείξεις για τα αίτια που την προκάλεσαν, αν και οι πρώτες πληροφορίες λένε για διαρροή καυσίμου. Πρέπει να σημειωθεί ότι μέσα στις βλάβες που έχουν καταγραφεί είναι και προβλήματα στις αντλίες καυσίμων, δεν αναφέρονται όμως διαρροές. *

          ************************
Τι έχουν τα Απάτσι και πέφτουν...
         
Άγγελος Αθανασόπουλος

Έντονος προβληματισμός επικρατεί στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας και το ΓΕΣ για το νέο συμβάν με το ελικόπτερο Απάτσι που λίγο έλειψε να συντριβεί στα Μέγαρα όταν, όπως φαίνεται, ένας από τους κινητήρες έπιασε φωτιά την ώρα που οι χειριστές του εκτελούσαν νυχτερινή εκπαιδευτική πτήση. Σύμφωνα μάλιστα με ορισμένες πληροφορίες, έχει αρχίσει ήδη η αντιπαράθεση για τις ευθύνες ανάμεσα στο ΓΕΣ και στην προμηθεύτρια εταιρεία για θέματα συντήρησης.

Σύμφωνα με τα όσα είπε σήμερα στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Αμυντικών Εξοπλισμών και Συμβάσεων ο κ. Ευ. Βενιζέλος, το συγκεκριμένο ελικόπτερο ήλθε στην Ελλάδα το 2007 και παραλήφθηκε επισήμως από τον ελληνικό στρατό στις 18 Αυγούστου 2009. Είναι επίσης γνωστό ότι τα 12 Απάτσι ΑΗ-64D έμειναν για σχεδόν δύο χρόνια εκτεθειμένα σε υπόστεγα και κατά ορισμένες πληροφορίες τρωκτικά κατέστρεψαν και κάποια καλώδια !

Ο κ. Βενιζέλος, ο οποίος επεσήμανε ότι το υπουργείο είναι ιδιαίτερα προβληματισμένο από το γεγονός ότι συνέβησαν δύο μείζονα ατυχήματα με ελικόπτερα αυτού του τύπου, τόνισε ότι το Απάτσι τελεί υπό την εγγύηση καλής λειτουργίας διαρκείας δύο ετών ή 480 ωρών πτήσης από την υπογραφή του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής που λήγει στις 18 Αυγούστου 2011.

Το Απάτσι, που κατάφεραν τελικά να προσγειώσουν οι δύο χειριστές μένοντας σώοι και αβλαβείς, είχε συμπληρώσει 241 ώρες πτήσης. Και η τελευταία περιοδική επιθεώρηση είχε γίνει στις 28 Απριλίου.

Ενα από τα ερωτήματα που τίθενται από έμπειρους αξιωματικούς είναι τι γίνεται με τη συντήρηση. «Σε τέτοιου είδους οπλικά συστήματα, ακόμη και με τις περικοπές που μπορεί να έχουν γίνει, δεν κάνουμε εκπτώσεις στη συντήρηση» έλεγε αρμόδια πηγή. Ωστόσο, ορισμένοι εκτιμούν ότι υφίσταται ένα ζήτημα σχετικά με το αν το βασικό μερίδιο ευθύνης πέφτει στους ώμους των τεχνικών της Αεροπορίας Στρατού ή σε εκείνους των τεχνικών συμβούλων της προμηθεύτριας εταιρείας.

Υπενθυμίζεται μάλιστα ότι στο προηγούμενο δυστύχημα που σημειώθηκε με Απάτσι στα Μέγαρα το περασμένο καλοκαίρι, στις 30 Ιουλίου 2010 και στο οποίο σκοτώθηκαν οι δύο χειριστές, η προμηθεύτρια εταιρεία είχε αποποιηθεί οποιασδήποτε ευθύνης. Και αυτό καθώς ισχυρίστηκε ότι η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας αλλά και της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) δεν είχε ανανεώσει με την εταιρεία τη σύμβαση για τεχνική υποστήριξη. Η σύμβαση ανανεώθηκε μετά από το τραγικό συμβάν του περασμένου καλοκαιριού, αλλά το νέο παρ΄ολίγον δυστύχημα επαναφέρει τα ερωτηματικά.

                                        **
 ρ/σ «ΑΘΗΝΑ 984»  (απομαγνητοφωνημένο κείμενο , όπως μεταδόθηκε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων την Τρίτη, από τον στρατιωτικό συντάκτη Χρήστο Καπούτση).


Αρνητικό ρεκόρ κατέχει η χώρα μας στην πτώση των υπερσύγχρονων και πανάκριβων ελικοπτέρων ΑΠΑΤΣΙ. Σε λιγότερο από ένα χρόνο έχουμε την πτώση και συντριβή δύο Ελικοπτέρων, που θεωρούνται από τα πιο ασφαλή που υπάρχουν στον Κόσμο.
Το προηγούμενο ΑΠΑΤΣΙ είχε πέσει στις 30 Ιουλίου 2010, μέσα στο αεροδρόμιο των Μεγάρων με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι δύο χειριστές του. Επίσης τον Νοέμβριο του  2008 στην ΕΥΒΟΙΑ είχαμε πτώση και συντριβή και άλλου  Ε/Π ΑΠΑΤΣΙ και δύο ακόμη νεκρούς .
 Ειδικά για το χθεσινοβραδινό ατύχημα, στο ελικόπτερο, που μετείχε σε προγραμματισμένη νυχτερινή άσκηση, εκδηλώθηκε πυρκαγιά ενώ ήταν εν πτήσει.
Ευτυχώς οι δύο πιλότοι, αντέδρασαν ψύχραιμα και κατόρθωσαν να το προσγειώσουν στην περιοχή των Μεγάρων. Πήδηξαν έξω από το ΑΠΑΤΣΙ, δευτερόλεπτα πριν αυτό τυλιχτεί στις φλόγες και καεί ολοσχερώς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, στο σύνολο των 1200 περίπου ελικοπτέρων Apache νέου τύπου  που έχουν κατασκευαστεί την τελευταία δεκαετία, το ελληνικό Apache ήταν μόλις το τρίτο το οποίο πήρες φωτιά στον αέρα: Το πρώτο ήταν ένα αμερικανικό  το 2003,  το δεύτερο ήταν στο Ιράκ το 2007, για το οποίο υπάρχουν υπόνοιες ότι είχε βληθεί από πύραυλο  και το τρίτο ήταν το χθεσινοβραδινό στα Μέγαρα.
Εύλογα λοιπόν υπάρχει έντονος προβληματισμός  για τα ατυχήματα των Ελληνικών ΑΠΑΤΣΙ. Σήμερα στο ΥΠΕΘΑ γίνονται συσκέψεις γι’ αυτό το θέμα,  καθώς αναζητούνται απαντήσεις σε εύλογα ερωτήματα.
Χθες εκδηλώθηκε φωτιά στο ελικόπτερο.
 Φωτιά όμως  προκαλείται,  είτε από ηλεκτρικό ρεύμα, είτε από καύσιμο. Στο ρεύμα δεν υπήρξε πρόβλημα, άρα όλες οι έρευνες επικεντρώνονται στο θέμα τη διαρροής καυσίμου. Από που και γιατί όμως προέκυψε η διαρροή σ΄ ένα ολοκαίνουργιο ελικόπτερο;
Πάντως εξετάζεται ακόμη και το ενδεχόμενο να καθηλωθούν τα ελικόπτερα και να γίνουν εκτεταμένοι έλεγχοι.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΓΕΣ, για το χθεσινοβραδινό ατύχημα, «διεξάγονται όλες οι προβλεπόμενες - ενδεδειγμένες από την νομοθεσία έρευνες».
 Κάθε ελικόπτερο ΑΠΑΤΣΙ στοιχίζει περίπου 35 εκατομμύρια δολάρια.

                                        **
   
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ  (Αθήνα  03-05-2011)


O Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελος Βενιζέλος ενημέρωσε σήμερα την Διαρκή Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας και την Ειδική Διαρκή Επιτροπή Αμυντικών Εξοπλισμών και Συμβάσεων για το χθεσινό συμβάν με το ελικόπτερο Apache που κατεστράφη λόγω πυρκαγιάς και προσγειώθηκε αναγκαστικά χάρη στην ψυχραιμία και τους επιτυχημένους χειρισμούς του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη, οι οποίοι εξήλθαν σώοι και αβλαβείς από το ελικόπτερο.
Το συγκεκριμένο ελικόπτερο ήλθε στην Ελλάδα το 2007 και παραλήφθηκε επισήμως από τον ελληνικό στρατό την 18η Αυγούστου 2009 και άρα τελεί ακόμη υπό την εγγύηση καλής λειτουργίας δύο ετών ή 480 ωρών πτήσης από την ημερομηνία υπογραφής του πρωτοκόλλου οριστικής και ποιοτικής παραλαβής ( 18 Αυγούστου 2011 για το συγκεκριμένο ελικόπτερο).
Μέχρι χθες το ελικόπτερο αυτό είχε συμπληρώσει 241 ώρες πτήσης, πριν το ατύχημα είχε συμπληρώσει 1 ώρα και 35΄ πτήσης από την ώρα της απογείωσής του, ενώ στο συγκεκριμένο ελικόπτερο είχε εκτελεστεί 14ημερη- 25ωρη περιοδική επιθεώρηση την Πέμπτη 28 Απριλίου 2011. 
Ο Κυβερνήτης, Αντισυνταγματάρχης της Αεροπορίας Στρατού και Διοικητής της μονάδας, διαθέτει πτητική εμπειρία με 1476 συνολικά ώρες πτήσεις, εκ των οποίων οι 840 σε ελικόπτερα ίδιου τύπου.
Εάν όλα αυτά τα γνώριζε ο εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας για θέματα Υπουργείου Άμυνας, είμαι βέβαιος ότι δεν θα έσπευδε να εκδώσει την χθεσινή επιπόλαιη και μικροκομματική ανακοίνωσή του με δήθεν ρητορικά ερωτήματα, τα δύο κορυφαία των οποίων είναι: «γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση δεν παρελάμβανε αυτά τα ελικόπτερα, μήπως γιατί είχαν εντοπίσει τεχνικές ατέλειες; Πώς και με ποιες εγγυήσεις η κυβέρνηση του  ΠΑΣΟΚ παρέλαβε τα ελικόπτερα αυτά και μέσα σε έναν χρόνο κατέπεσαν εν καιρώ ειρήνης δύο από αυτά»;
Θα κατάλαβε τώρα ότι η απάντηση είναι πώς το ελικόπτερο αυτό το παρέλαβε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τον Αύγουστο του 2009, με εγγυήσεις οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι τον Αύγουστο του 2011.
Το ΥΠΕΘΑ είναι ιδιαίτερα προβληματισμένο από το γεγονός ότι συνέβησαν δύο μείζονα ατυχήματα με ελικόπτερα αυτού του τύπου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα