Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Περί αλητείας", Γιώργος Κακουλίδης (Κέδρος)

Όλα ξεκίνησαν με τον καλύτερο τρόπο. Από την ώρα που έπεσε το μάτι μου πάνω του, στο ράφι του βιβλιοπωλείου, μέχρι και τη στιγμή που άρχισα να το διαβάζω. Θυμάμαι να χτυπάει το τηλέφωνο και στην άλλη άκρη της γραμμής να είναι ο φίλος μου ο Θοδωρής. Όχι ένας οποιοσδήποτε φίλος, αλλά βασικός συντελεστής στις αλήστου μνήμης κραιπάλες που μου έχουν «προκύψει» σε τούτη τη ζωή και εκ των ιδρυτικών μελών της οργάνωσης «και το νερό γλυφό» που δρούσε προς  πάσης φύσεως ανυποψίαστους παραθεριστές ει την νήσο Αίγινα στα τέλη της δεκαετίας του ογδόντα. Είναι αυτό που λέμε, πως μαζί έχουμε κάνει τα όσα!
Με ρωτάει λοιπόν με τι ασχολούμαι  και του απαντώ πως διαβάζω ένα καινούργιο βιβλίο για να το παρουσιάσω στο protagon. Τι τίτλο έχει, επανέρχεται. «Περί αλητείας» του λέω, γελώντας. Αυτό ήταν. Το πιάνει ο “Teddy Rockman” και μου πετάει το περίφημο.. «και γιατί Γιαννάκη δε γράφεις τις δικές σου παρά διαβάζεις των άλλων;!». Φύγανε βιβλία, σχόλια απίστευτου χαβαλέ ακολούθησαν, ο ένας να κόβει, ο άλλος να ράβει. Ακόμα ακόμα και η μόνιμη ατάκα του δόλιου του πατέρα μου ήχησε για πολλοστή φορά στ’ αυτιά μου. «Τι θα γίνει Γιάννη αγόρι μου μ’ εσένα; Που θα πάει αυτή η κατάσταση;». Ομολογώ, πως καλύτερη αρχή δεν θα μπορούσε να γίνει. Και πράγματι, οι πρώτες ογδονταπέντε σελίδες του βιβλίου του Γιώργου Κακουλίδη είναι σκέτο πανηγύρι.
Η πρώτη ιστορία καλύτερη από τη δεύτερη και η τρίτη καλύτερη από την πρώτη. Το ένα ευτράπελο να διαδέχεται το άλλο, με φάρσες που όμοιες δεν είχαν γίνει ποτέ στο παρελθόν να ξεδιπλώνονται  ενώπιων μας. Αφού νόμιζα πως πρόκειται για το «Εντιμότατοι φίλοι μου», στην ελληνική του έκδοση. Όπως ακριβώς το λέω, δίχως ίχνος υπερβολής, θα έδινα ότι είχα και δεν είχα για να τις είχα ζήσει από πρώτο χέρι. Αυτό περιγράφει και στο οπισθόφυλλο. «Ιστορίες τρέλας που διαδραματίστηκαν στο κέντρο της Αθήνας. Μια παρέα μποέμ, ζωγράφοι, ποιητές, αλκοολικοί, αποτυχημένοι ηθοποιοί και καθ’ ολοκληρίαν απατεώνες μεταμορφώνουν τις δύσκολες στιγμές τους σε φάρσα». Τώρα για το δύσκολες στιγμές επιτρέψτε μου να αμφιβάλω, μάλλον δουλειά δεν είχαμε δουλειά βρήκαμε μου κάνει. Όπως και να ‘χει το βιβλίο ήταν αυτό που περιέγραφε η περίληψη. Γέλιο, μέχρι δακρύων! Και ξαφνικά…τέλος! Όχι, δεν καταλάβατε καλά. Μιλάμε τέλος! Δεν ξέρω τι του προέκυψε του συγγραφέα, αλλά για τις υπόλοιπες εκατόν είκοσι  σελίδες πρόκειται για ένα εντελώς διαφορετικό βιβλίο. Σα να περνάς στη ζώνη του λυκόφωτος ένα πράγμα. Μια συνομιλία με τον Αριστομένη Προβελέγγιο, ένα ποίημα του ιδίου, μια ρούκου ιστορία με πρωταγωνιστή ένα στρατηγό, ένα κλεφτρόνι ψυχοπαθή και από κοντά ο ζωγράφος Παρθένης και για επιδόρπιο το άλογο φαλαμπέλα, το οποίο, κρατηθείτε λίγο, ναι έλα…το ‘χουμε...μιλάει! Ότι να ‘ναι! Ο βάλτος ο ίδιος. Αφού άρχισα να αμφιβάλλω για το μυαλό μου, το λίγο τέλος πάντων που μου έχει απομείνει. Τι διάολο έγινε σκεφτόμουνα; Τόσο χαμένα τα έχω;  Άλλο βιβλίο κρατάω στα χέρια μου, αναρωτιόμουνα ξανά και ξανά. Είπαμε, το ‘χω κάψει, αλλά όχι κι έτσι. Τι είναι τούτο που με βρήκε;
Όπως και να ‘χει πάντως, μία ανάγνωση αξίζει το κόπο, τουλάχιστον για το ατελείωτο γέλιο που βγάζει το πρώτο μισό. Ιδίως η ιστορία με τον «και ερωτώ και απαντώ» είναι όλα τα λεφτά. Όσο για το υπόλοιπο, ας το διαβάσει κάποιος μπας και μου εξηγήσει και μένα τι ακριβώς γίνεται, γιατί άκρη δεν βγάζω.

*Το βιβλίο του Γιώργου Κακουλίδη "Περί αλητείας", κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα