Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνέντευξη ΥΦΥΠΕΞ Κ. Τσιάρα στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» και το δημοσιογράφο Χρήστο Καπούτση (10.3.13)

  Εκτύπωση Email
Δευτέρα, 11 Μάρτιος 2013
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί υπολειτουργεί το Συμβούλιο Αποδήμου Ελληνισμού (ΣΑΕ);

Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού δεν κατάφερε να εκπροσωπήσει το σύνολο του Οικουμενικού Ελληνισμού. Δεν κατάφερε να είναι ο επίσημος, ο θεσμικός συνομιλητής με την ελληνική πολιτεία και βεβαίως, το κρισιμότερο είναι ότι δεν μπόρεσε να έχει ούτε καν αυτό το συμβουλευτικό ρόλο, που είχε τεθεί ως ένας από τους όρους της ιδρυτικής του διακήρυξης. Η πραγματικότητα είναι ότι η δομή και η οργάνωσή του αποδείχθηκαν κατώτερες των προσδοκιών. Γι’ αυτό και έπρεπε να αλλάξουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν σχέδια αναβάθμισης ή κατάργησης του ΣΑΕ και αντικατάστασής του από άλλο φορέα;

Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα νέο ΣΑΕ πιο αντιπροσωπευτικό και κατ’ επέκταση πιο δημιουργικό, που να έχει την δυνατότητα να κινητοποιήσει και να συνενώσει όλες τις δυνάμεις του Οικουμενικού Ελληνισμού. Ο επαναπροσδιορισμός της οργάνωσης της ελληνικής ομογένειας, αφ’ ενός μεν υπαγορεύεται από τη σύγχρονη πραγματικότητα και αφ’ ετέρου, επιτάσσεται από την κρισιμότητα της κατάστασης στην πατρίδα μας.

Εστιάσαμε σε τρεις συγκεκριμένες αρχές. Οι αρχές αυτές είναι η αυτό-οργάνωση του θεσμού, η αυτοχρηματοδότηση και η κάθετη εκπροσώπησή του.

Η αυτό-οργάνωση είναι μία αναγκαία συνθήκη, εάν θέλουμε να εξαλείψουμε κάθε διάθεση χειραγώγησης. Εδώ θέλω να κάνω απολύτως σαφές ότι στόχος και του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εξωτερικών και της Κυβέρνησης, είναι να εξαλειφθούν φαινόμενα τα οποία επηρέαζαν αρνητικά στο παρελθόν τη λειτουργία του οργάνου αυτού.

Η αυτοχρηματοδότηση είναι η δεύτερη αρχή. Γνωρίζετε καλά ότι το ελληνικό κράτος βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Δεν υπάρχουν πόροι για να υποστηριχθούν βασικές ανάγκες και βασικές δομές, συνεπώς, το να δίνουμε χρήματα με τον τρόπο που γινόταν στο παρελθόν, είναι προφανώς μια επιλογή που δεν μπορεί να υποστηριχθεί στο δεδομένο χρονικό σημείο.

Η χρηματοδότηση του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού θα μπορούσε να βασιστεί σε εναλλακτικούς τρόπους, π.χ. στις συνδρομές μελών, στην αναζήτηση δωρεών, καθώς και σε ειδικές εκδηλώσεις οικονομικής ενίσχυσης.

Ο τρίτος άξονας είναι η κάθετη εκπροσώπηση, η συμμετοχή δηλαδή όλων των Ελλήνων που βρίσκονται σε όλες τις γωνιές της γης, και όχι ενός πολύ μικρού αριθμού, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια θα χαρακτηρίζατε ως σημαντικά προβλήματα για τον Απόδημο Ελληνισμό;

Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Ένα από τα μεγάλα ζητούμενα εν μέσω οικονομικής κρίσης είναι η εξωστρέφεια της οικονομίας και της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Στην κατεύθυνση αυτή, η καλλιέργεια των σχέσεων με τον Οικουμενικό Ελληνισμό πρέπει να αποτελέσει ένα από τα σημεία αναφοράς της οικονομικής ανάπτυξης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι σκοπεύετε να κάνετε, προκειμένου να διατηρηθεί η ελληνική γλώσσα και στις επόμενες γενεές των αποδήμων Ελλήνων; Να μιλούν καλά ελληνικά τα παιδιά των Ελλήνων που γεννιούνται εκτός Ελλάδας;

Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Η παιδεία, και συγκεκριμένα η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, είναι ένα θέμα ζωτικής σημασίας, το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε με μία στρατηγική σε βάθος χρόνου.

Η άποψή μου είναι ότι η γλώσσα μαζί με τη θρησκεία είναι τα δύο βασικά στοιχεία, που προσδιορίζουν την ελληνική ταυτότητα και αποτελούν το συνδετικό κρίκο των ομογενών με την μητέρα πατρίδα. Μαζί με τη διδασκαλία της ιστορίας αποτελούν τους βασικούς διαμορφωτές της εθνικής συνείδησης. Χωρίς τη γνώση της ελληνικής γλώσσας, η ομογένεια θα χαθεί οριστικά για την Ελλάδα. Γι' αυτό, νομίζω ότι πρέπει να αποτελέσει ύψιστο καθήκον μας και πρώτιστο μέλημά μας η παροχή της δυνατότητας στους ομογενείς να μαθαίνουν στα παιδιά τους την ελληνική γλώσσα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιες είναι οι σχέσεις της Ελλάδας με τα τέσσερα Παλαίφατα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία: Κωνσταντινουπόλεως (Οικουμενικό), Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και Ιεροσολύμων;

Κ. ΤΣΙΑΡΑΣ: Κατ’ αρχήν, όταν αναφερόμαστε στις σχέσεις με τους εκκλησιαστικούς θεσμούς της Ορθοδοξίας εκτός συνόρων, δεν τις εννοούμε όπως τις διακρατικές σχέσεις. Πρόκειται για σχέσεις πολιτιστικής ταυτότητας και διαχρονικής παρουσίας των Ελλήνων.

Υπογραμμίζεται ότι ο παραδοσιακός τρόπος οργάνωσης των ελληνικών κοινοτήτων στο εξωτερικό γίνεται μέσω της Εκκλησίας, των ενοριών, των υπ’ αυτών λειτουργούντων σχολείων και των πραγματοποιούμενων εκδηλώσεων. Τούτο σημαίνει ότι λαμβάνουν ενιαίο χαρακτήρα, αποτελώντας έκφανση του - όπως παραδοσιακά αποκαλείται - Ελληνοχριστιανισμού.

Οι σχέσεις της Ελλάδος με τα τέσσερα Παλαίφατα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία είναι σχέσεις εμπιστοσύνης και αγαστής συνεργασίας, με παράλληλη στήριξη των πρωτοβουλιών τους σε θέματα Διαθρησκειακού και Διαπολιτισμικού Διαλόγου, προστασίας της θρησκευτικής ελευθερίας και των Χριστιανών στη Μέση Ανατολή και προστασίας του περιβάλλοντος και της χριστιανικής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στον Οικουμενικό Διάλογο με την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, καθώς και στο Διαθρησκειακό Διάλογο με το Ισλάμ και τον Ιουδαϊσμό, αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα για ολόκληρο τον Ελληνισμό.

Η Ελλάδα αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στο Διαθρησκειακό Διάλογο και στην ευεργετική επίδραση που μπορεί να έχει στην ενίσχυση της κατανόησης και του αλληλοσεβασμού μεταξύ διαφορετικών θρησκειών. Ο Διάλογος αυτός, αυτοτελώς ή ως σημαντική πτυχή του Διαπολιτισμικού Διαλόγου, έχει αποκτήσει σημαντική θέση στο πλέγμα των Διεθνών Σχέσεων και έχει αναβαθμισθεί στην Ημερήσια Διάταξη των Διεθνών Οργανισμών.

Επίσης, παρακολουθούμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τη συμμετοχή των Παλαιφάτων Πατριαρχείων, αλλά και της Εκκλησίας της Κύπρου, στο Συμβούλιο Εκκλησιών Μέσης Ανατολής, και φροντίζουμε να αναδεικνύουμε, στο πλαίσιο των Διεθνών Οργανισμών, την πολύ σημαντική δραστηριοποίηση των Ελληνορθοδόξων Εκκλησιών στο Διαθρησκειακό Διάλογο.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα