Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Αίγυπτος είναι η αρχή…

Η Αίγυπτος είναι η αρχή…

του Χρήστος Καπούτση

Η επέμβαση του Στρατού στην πολιτική, κατά κανόνα, έχει ολέθριες συνέπειες, διότι, ανοίγει το δρόμο, στην επιβολή αυταρχικού και ενίοτε τυραννικού Πολιτειακού καθεστώτος. Συνήθως,  τα καθεστώτα που στηρίζονται στο Στρατό, δεν διώκουν τους φαύλους πολιτικούς, αλλά εκείνους τους πολίτες, που δείχνουν τη πρόθεση να αντιταχθούν στα αντιδημοκρατικά  σχέδιά τους.
Η γειτονιά μας, ο γεωγραφικός μας περίγυρος, είναι σε διαρκή αναστάτωση. Ελπίζουμε, να είναι δημιουργική και  να κερδίσει η Δημοκρατία, αλλά  και οι πολίτες τον σεβασμό στα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που αποτελούν  τα αρχικά αιτήματα της «ΑΡΑΒΙΚΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ»,  πριν αυτή εξελιχθεί σε Ισλαμικό Χειμώνα.
Η  Αίγυπτος είναι  η  χώρα-κλειδί στον αραβικό κόσμο.
Η αποσταθεροποίηση της Αιγύπτου, αλλά  και η ασταθής ισορροπία των μουσουλμανικών κρατών της Β. Αφρικής (Τυνησία, Μαρόκο, Αλγερία, Λιβύη, Συρία, Λίβανος), είναι ασφαλώς, παράγοντες ανησυχίας και απειλή , για την περιφερειακή σταθερότητα .
Όμως , πιθανή κοινωνική αναστάτωση και αναταραχή στον Ευρωπαϊκό νότο, στην Ελλάδα, την Ιταλία, την  Πορτογαλία και στα νησιά Κύπρος και Μάλτα, είναι ισχυρές  απειλές,  για την αποσταθεροποίηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 Ο λεγόμενος, σχηματικά αλλά και γεωγραφικά, ευρώ-μεσογειακός  χώρος  (δηλαδή Β. Αφρική  και ευρωπαϊκός νότος),  πιθανότατα, βρίσκεται σε μια αρχική φάση περιδίνησης ,  με πιθανή εξέλιξη τη γενικευμένη  περιφερειακή αποσταθεροποίηση. Την αποδόμηση των κρατικών δομών και με ορατούς  τους εφιάλτες του εμφυλίου, της αναρχίας και των εθνο-φυλετικών και  θρησκευτικών συγκρούσεων.

Έγινε πραξικόπημα στην Αίγυπτο;

Ο ανατραπείς  Πρόεδρος της Αιγύπτου Μοχάμεντ Μόρσι , ήταν εκλεγμένος  Πρόεδρος με άψογες Δημοκρατικές διαδικασίες. Ανετράπη όμως, διότι επιδίωξε την ισλαμοποίηση του κράτους, με τη βοήθεια της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, που είναι μια  σκληροπυρηνική  σουνιτική ισλαμική οργάνωση, με πλούσιο όμως, κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο.  Γι’ αυτό άλλωστε ,  είχε την στήριξη και αποδοχή, από τα φτωχά στρώματα της κοινωνίας της Αιγύπτου, που στις εκλογές εκφράστηκε  με ψήφο στον Μ.Μόρσι , τον εκλεκτό της  Μουσουλμανικής Αδελφότητας.
Ήθελε , ο Μόρσι, μέσω των ΙΕΡΩΝ  κανόνων του Ισλάμ να ασκήσει την πολιτική εξουσία στην ΑΙΓΥΠΤΟ. Επιδίωξε,  την αναβάθμιση του πολιτικού Ισλάμ σε πολιτειακό σύστημα διακυβέρνησης.  Και αυτό,  ήταν το μοιραίο λάθος του. Είναι ακριβώς, το ίδιο λάθος που επιχειρεί να κάνει και ο λαοφιλής ισλαμιστής  ηγέτης και Πρωθυπουργός της Τουρκίας ο Ταγιπ Ερντογάν,  ίσως με ηπιότερο τρόπο, στην Τουρκία. 
 Αυτή η προσπάθεια Ισλαμοποίησης του κράτους, η επιβολή του πολιτικού ισλάμ, είτε στην Αίγυπτο, είτε στην Τουρκία, είτε στη Συρία,  συναντάει ισχυρές  κοινωνικές αντιστάσεις. Ειδικά από νέους ανθρώπους, με καλές σπουδές, με γνώση της σύγχρονης ηλεκτρονικής τεχνολογίας, όπως το ΙΝΤΕΡΝΕΤ, που πιστεύουν,  στη φιλελευθεροποίηση και τον εκδημοκρατισμό των δομών της κρατικής εξουσίας και απεχθάνονται τον Ισλαμικό εξτρεμισμό και τη ΣΑΡΙΑ.
 Επίσης, η αποτυχία,  μέχρι τώρα τουλάχιστον, της σουνιτικής συριακής αντιπολίτευσης, των  ισλαμιστών  του λεγόμενου Απελευθερωτικού Στρατού της Συρίας, να ανατρέψουν το κοσμικό καθεστώς του δικτάτορα Μπασάρ ΑΛ ΑΣΑΝΤ ,  είναι γενικά, μία ήττα του φανατικού σουνιτικού Ισλάμ. Ήττα του Ισλαμικού ιερατείου,  που έχει στόχο να ασκήσει πολιτική-κοσμική εξουσία  στα κράτη του Αραβο-μουσουλμανικού Κόσμου. 
Επιπλέον, από την ροή  των γεγονότων στην Αίγυπτο, αμφισβητείται και το μοντέλο του μετριοπαθούς Ισλάμ, ως πρότυπο Δημοκρατικής Διακυβέρνησης Κράτους, που προωθεί,  η τουρκική διπλωματία, υπό τον Α. Νταβούτογλου.
Το εντυπωσιακό είναι ότι ο Ισλαμιστής Πρωθυπουργός της Τουρκίας Τ.Ερντογάν,  κατηγόρησε την Ε.Ε που βοηθά οικονομικά την Ελλάδα και όχι την Αίγυπτο! 
Ακόμη, δεν είναι τυχαίο, ότι μόνο ο Πρωθυπουργός της Τουρκίας Τ. Ερντογάν, θεωρεί την επέμβαση του Στρατού και την ανατροπή του Μόρσι,  ως πραξικόπημα. 
ΗΠΑ, Ε.Ε., ΝΑΤΟ, αποφεύγουν , αυτόν τον χαρακτηρισμό. Γιατί άραγε; Έγινε ή δεν έγινε Στρατιωτικό Πραξικόπημα στην Αίγυπτο;  Το γεγονός ότι,  λίγη ώρα αφού ο στρατηγός Άμπντελ Φάταχ αλ Σίσι ανακοίνωσε το σχέδιο περί νέας πολιτικής μετάβασης στην Αίγυπτο, οι αρχές έκλεισαν τρεις τηλεοπτικούς σταθμούς των ισλαμιστών, θεωρείται προοδευτική ή σκοταδιστική εξέλιξη;
Ωστόσο, επιβάλλεται να επισημάνουμε το εξής: ΟΙ ΗΠΑ, κατά μία λογική εξήγηση,  δεν χαρακτήρισαν την ανατροπή του  εκλεγμένου προέδρου της Αιγύπτου ως στρατιωτικό πραξικόπημα, διότι ο Μ.Μόρσι: πρώτον, προσπάθησε να βελτιώσει τις σχέσεις της Αιγύπτου με το Ιράν. Μάλιστα επέτρεπε στα Ιρανικά εμπορικά και πολεμικά πλοία να διέρχονται από τα στενά του ΣΟΥΕΖ. Και δεύτερον, η πολιτική που σχεδίαζε απέναντι στην Παλαιστινιακή οργάνωση ΧΑΜΑΣ,  ήταν να ανοίξει τα σύνορα και να «σπάσει» το ισραηλινό εμπάργκο στη Λωρίδα της Γάζας από την πλευρά της Αιγύπτου. Και οι δύο πρωτοβουλίες του Μ.Μόρσι και της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, είχαν προβληματίζει  τις ΗΠΑ και το Ισραήλ. Και συνεπώς, η ανατροπή του ΜΟΡΣΙ δεν ήταν τόση κακή εξέλιξη για τους αμερικανο-ισραηλινούς! 
Ο  νομπελίστας και πρώην γενικός διευθυντής της υπηρεσίας ατομικής ενέργειας ΕΛ ΜΠΑΡΑΝΤΕΙ, που ορίστηκε ως μεταβατικός πρωθυπουργός της Αιγύπτου , είναι εκλεκτός της Δύσης, και τα δύο τελευταία χρόνια σφοδρός πολέμιος των  ΜΟΥΜΠΑΡΑΚ ΚΑΙ ΜΟΡΣΙ. Πιθανότατα,  στις προτεραιότητες που έχει το δίδυμο  Σισι- Μπαραντέι, είναι να επαναφέρουν την Αίγυπτο στο «σωστό» δρόμο, που είναι ασφαλώς, να περάσει στη ζώνη επιρροής των ΗΠΑ. Αστάθμητος παράγοντας των εξελίξεων, είναι  να διολισθήσει η Αίγυπτος στη δίνη ενός εμφυλίου πολέμου.

Ακολουθεί η Τουρκία;

Οι Ισλαμιστές της Τουρκίας, έχουν κάθε λόγο να ανησυχούν.  Υποστήριξαν τον Μόρσι και τους Αδελφούς Μουσουλμάνους στην Αίγυπτο και τους σουνίτες Αντικαθεστωτικούς στη Συρία, αλλά και οι δύο επιλογές, αποδεικνύονται αποτυχημένες. Και το σημαντικότερο,  οι Ισλαμιστές της Τουρκίας, ανησυχούν, μήπως, η Τουρκία είναι το επόμενο  κράτος  που θα αντιμετωπίσει  παρόμοιες εξελίξεις. Η διαφαινόμενη στροφή της Ισλαμικής Κυβέρνησης  Ερντογάν στον Ισλαμισμό, είναι πολύ πιθανόν, να συναντήσει την αντίδραση, όχι μόνο των Κεμαλιστών στρατηγών, που παραμένουν υπολογίσιμη δύναμη, αλλά και των Κούρδων και των Αλεβιτών  και κυρίως, της νεολαίας του αστικού πληθυσμού, που θέλουν την Τουρκία προσανατολισμένη στα Δυτικά πολιτικά και πολιτιστικά πρότυπα.
Πάντως, ο Πρωθυπουργός της Τουρκίας Τ.Ερνοτγάν, θέλοντας να προλάβει δυσάρεστες καταστάσεις και στη χώρα του, σε ομιλία του έκανε την εξής προειδοποίηση: «Κάθε στρατιωτικό πραξικόπημα κόστισε στην Τουρκία δεκαετίες ακρωτηριασμού της εθνικής οικονομίας. Κατά τη διάρκεια της τουρκικής Ιστορίας, οι πραξικοπηματίες πέτυχαν να αναλάβουν την κυβέρνηση, αλλά ποτέ δεν πέτυχαν τους στόχους τους». Τα λέει για τους Αιγύπτιους, αλλά μέλλον απευθύνεται στους   Τούρκους Κεμαλιστές  Στρατηγούς …

Γενικά, τα όσα γίνονται στις Αραβο-μουσουλμανικές χώρες, είτε στα πλαίσια της λεγόμενης «ΑΡΑΒΙΚΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ», είτε στη συνέχειά της,  δεν είναι τελείως ανεξάρτητα,  του ανταγωνισμού και των επιδιώξεων πανίσχυρων Κρατών και Πολυεθνικών εταιρειών. 
Το διακύβευμα είναι τεράστιο, δεδομένου ότι,  οι γεωπολιτικές, γεωστρατηγικές και γεωοικονομικές εξελίξεις,  στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, επηρεάζουν άμεσα τα ζωτικά τους συμφέροντα. Και αυτά,   αφορούν, την ασφάλειά τους, την περιφερειακή  σταθερότητα, αλλά και κυρίως, τις  ενεργειακές – στρατηγικές  επιδιώξεις, που έχουν αυτά τα πανίσχυρα κέντρα Εξουσίας.  Οι καιροί είναι δύσκολοι και οι εξελίξεις απρόβλεπτες. «Σου εύχομαι να ζήσεις σε ενδιαφέροντες καιρούς», έλεγαν οι Κινέζοι, αλλά πρόκειται άραγε για ευχή ή για κατάρα;

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα