Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι σηματοδοτεί η εκλογή του Τ. Ερντογάν ως προέδρου της Τουρκικής Δημοκρατίας.



Του Χρήστου Α. Καπούτση

«Ας ανοίξουμε σήμερα μια νέα περίοδο κοινωνικής συμφιλίωσης και ας αφήσουμε τις διενέξεις του παρελθόντος στην Τουρκία του παρελθόντος», είπε  o  πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην πρώτη του ομιλία ως ο εκλεγμένος πρόεδρος της χώρας του. Ο νυν Πρωθυπουργός της Τουρκίας Ταγίπ   Ερντογάν είναι ο πρώτος πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας,  που εξελέγη από τον λαό της χώρας, χθες Κυριακή. Σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ, ο Τ. Ερντογάν συγκεντρώνει το 52,1% των ψήφων.  Ο κοινός υποψήφιος του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος και του Κόμματος Εθνικιστικού Κινήματος ο Εκμελετίν Ιχσάνογλου συγκέντρωσε το  38,34% και ο Σερκάν Ντεμιρτάς (υποψήφιος του φιλοκουρδικού Δημοκρατικού Κόμματος των Λαών) έλαβε 9,71%.
Ο νέος Πρόεδρος θα πρέπει μέχρι  την 28η Αυγούστου να έχει αναλάβει τα καθήκοντά του, ενώ στο ίδιο διάστημα, προβλέπεται και η  πραγματοποίηση του έκτακτου συνεδρίου του κυβερνώντος ισλαμικού Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης,  για την εκλογή νέου αρχηγού, ο οποίος θα είναι και ο νέος πρωθυπουργός της Τουρκίας.
Ο 60χρονος «ισχυρός άνδρας» της Τουρκίας Τ. Ερντογάν, απέδειξε ότι παραμένει ο κυρίαρχος στην πολιτική σκηνή της Τουρκίας.  Οι πολιτικές επιλογές του με συμβολικό χαρακτήρα ,  όπως  ότι  θα πάει να προσευχηθεί στο γνωστό τέμενος Εγιούπ Σουλτάν, δηλαδή εκεί  όπου πήγαιναν οι Σουλτάνοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας,  ικανοποιούν τους υποστηρικτές του, αλλά εξοργίζουν ακόμη περισσότερο τους αντιπάλους του.
Στους διακηρυγμένους στόχους του Τ. Ερντογάν,  είναι, να παραμείνει στην εξουσία τουλάχιστον ως το 2023 - την 100ή επέτειο από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας - για να ανακηρυχτεί  ο μεγαλύτερος ηγέτης της χώρας μετά τον Ατατούρκ.  Είναι ακόμη, η αλλαγή του Συντάγματος,  ώστε να δημιουργηθεί μια υπερ-προεδρία με εκτελεστικές εξουσίες, σαν αυτές ενός προέδρου των ΗΠΑ. Και τρίτος κατά σειρά στόχος του, είναι η Τουρκία να αναδειχτεί ηγέτιδα δύναμη του αραβο-μουσουλμανικού κόσμου, αλλά και περιφερειακή υπερδύναμη στην ενιαία γεωγραφική περιοχή που περιλαμβάνει τα Βαλκάνια,  τον Καύκασο , την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.
Στις προεκλογικές ομιλίες του Τ. Ερντογάν κυριαρχούσαν  οι αναφορές  στα δραματικά γεγονότα στη Λωρίδα της Γάζας, όπου ασκεί έντονη κριτική στο Ισραήλ. Επίσης αναφέρεται  στα γεγονότα  της Συρίας και του Ιράκ, ενώ στις προτεραιότητες του αναφέρει ότι είναι η   «κοινωνικοποίηση» του Ισλάμ  με ευθείες αναφορές στο Κοράνι.
Ο πανίσχυρος πλέον   ο Τ. Ερντογάν,  αναμένεται ότι θα αναβαθμίσει  τον  βασικό  σύμβουλό του σε θέματα εξωτερικής πολιτικής Α. Νταβούτογλου. Ο σημερινός Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, είναι ο εμπνευστής του νεοοθωμανισμού που περιέχει τον  πολιτιστικό επεκτατισμό, στα γεωγραφικά όρια της πρώην Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.   Ο  πολιτιστικός και πολιτικός νεο-οθωμανισμός  με σαφή επεκτατικά χαρακτηριστικά,  όπως τον σχεδιάζει ο Α. Νταβούτογλου, συνθέτει,   τον τουρκικό εθνικισμό με τον ισλαμικό φονταμενταλισμό και  διαμορφώνει ένα  εκρηκτικό μείγμα,  που στηρίζεται και στην στρατιωτική ισχύ του τουρκικού κράτους. Ωστόσο, η μέχρι τώρα εξωτερική πολιτική των Ερντογάν- Νταβούτογλου, δεν μπορεί να θεωρηθεί ιδιαίτερα επιτυχημένη, διότι:
Η  Άγκυρα, στη Μέση Ανατολή,  έχει  διαταραγμένες σχέσεις  με το Ιράκ, τη Συρία, το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Οι μοναδικοί συνομιλητές της Τουρκίας είναι  η Περιφερειακή Κυβέρνηση του Ιρακινού Κουρδιστάν, ο λεγόμενος Ελεύθερος Συριακός Στρατός (συμμετέχουν η ΑΛ-ΚΑΙΝΤΑ, οι μαχητές του ΙΚΙΛ, μισθοφόροι και φανατικοί τζιχαντιστές) που αγωνίζεται να ανατρέψει το καθεστώς του προέδρου  Μπασάρ αλ Ασαντ  και η Παλαιστινιακή Χαμάς που είναι σε πόλεμο με το Ισραήλ. 
Αντίθετα καλύτερη είναι η κατάσταση στα Βαλκάνια, όπου  Τουρκία αυξάνει την πολιτική και πολιτισμική επιρροή της στη Βουλγαρία, την π.Γ.Δ. Μακεδονίας , το Κόσσοβο  και την Αλβανία.
Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις παραμένουν «στάσιμες», πάρα τις προσπάθειες των Ελληνικών Κυβερνήσεων να βελτιωθούν, αφού η ισλαμική Τουρκική Κυβέρνηση  επιμένει στην αναθεωρητική και επεκτατική πολιτική της στο Αιγαίο και τη Θράκη. Επίσης η Τουρκία ακολουθεί μια προκλητικά αδιάλλακτη στάση στο κυπριακό, με στόχο την «τουρκοποίηση» της Κύπρου.
 Το περίφημο δόγμα Νταβούτογλου «μηδενικά προβλήματα με τους γείτονες», σήμερα αποτελεί αντικείμενο χλευασμού από την Τουρκική αντιπολίτευση.
Οι σχέσεις της Τουρκίας με τις ΗΠΑ είναι μάλλον «ψυχρές», κυρίως λόγω άρνησης των Ερντογάν – Νταβούτογλου η τουρκική διπλωματία να είναι περισσότερο συνεργάσιμη με την αμερικανική σε μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων,  όπως η αποκατάσταση στις σχέσεις της Τουρκίας με το Ισραήλ. Αντίθετα, αναθερμαίνονται σταδιακά οι σχέσεις της Άγκυρας με τη Μόσχα.  Είναι σαφές ότι, Ρωσία -Τουρκία έρχονται πιο κοντά και λόγω των κυρώσεων της Δύσης στη Μόσχα, αλλά  και της Ρωσίας προς την Ευρώπη.
Παρά  τα πολλά και σοβαρά εσωτερικά προβλήματα, όπως, η  κακή κατάσταση στον τομέα της υγείας, τα σκάνδαλα της οικογένειας Ερντογάν, η έντονη αντιπαράθεση  με το κίνημα του ισλαμιστή ιμάμη Γκιουλέν, ο αυταρχισμός με τις απαγορεύσεις του Twitter και του YouTube, η διεθνής κατακραυγή για τα βίαια επεισόδια σε Άγκυρα και Κωνσταντινούπολη, δεν απείλησαν σοβαρά τη δημοφιλία του Τ. Ερντογάν.   Στις επιτυχίες του Ερντογάν είναι ότι, απελευθέρωσε τη συντηρητική θεοσεβή πλειοψηφία από τη φτώχεια και την πολιτική αφωνία.  Η εκλογική βάση του Κυβερνώντος Ισλαμικού κόμματος  του ΑΚΡ, που αποτελείται από έναν συνασπισμό θρησκευόμενων ισλαμιστών, εθνικιστών και νέων επιχειρηματιών, δεν πέφτει κάτω από 40%. Είναι η κρίσιμη εκλογική μάζα που ανέδειξε τον Τ. Ερντογάν Πρόεδρο της Τουρκικής Δημοκρατίας.
Απομένει να αποδειχτεί στην πράξη, αν οι τούρκοι πολίτες χθες  Κυριακή εξέλεξαν  Πρόεδρο Δημοκρατίας ή Σουλτάνο… Σε κάθε περίπτωση, εκλογή του Ταγίπ  Ερντογάν,  ως νέου προέδρου της Τουρκικής Δημοκρατίας,   σηματοδοτεί την αφετηρία μιας «νέας εποχής», όχι μόνο για την Τουρκία, αλλά για την γεωπολιτική  σταθερότητα της ευρύτερης γεωγραφικής  περιοχής  συμπεριλαμβανομένων της Ελλάδας και της Κύπρου.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα