Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«homo homini lupus est» = «o άνθρωπος για τον άνθρωπο λύκος είναι»


του Χρήστου Καπούτση

Ζούμε ως κοινωνία, πρωτόγνωρες καταστάσεις. Η  πανδημία του κορωνοϊού, είναι σαρωτική, διαβρωτική, ανατρεπτική, ισοπεδωτική. Δεκάδες χιλιάδες συνάνθρωποί μας χάνουν την μάχη με τον μοχθηρό και θανατηφόρο ιό, σε πολλές  περιοχές του Πλανήτη.  Και είμαστε ακόμη στην αρχή ενός «ανθρωποφάγου» Μαραθωνίου, που κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια,  πότε και πως και με πιο κόστος, θα τελειώσει ο εφιάλτης που ζούμε σήμερα. Όμως, η  επόμενη μέρα, μετά το τέλος της περιπέτειας, όποτε και αν συμβεί, θα είναι η αφετηρία, μιας άλλης εποχής.  Νέες καταστάσεις και ζητήματα θα προκύψουν. Ζητήματα κοινωνικά, οικονομικά, φιλοσοφικά, υπαρξιακά.
Οι επιπτώσεις της πανδημίας, θα είναι καταλυτικές, θα διατρέξουν το κοινωνικό σώμα... Θα τραντάξουν συθέμελα τα δομικά στοιχεία του συστήματος εξουσίας, είτε πρόκειται για την Δημοκρατία Δυτικού τύπου, είτε για τη Ρωσία και το αυταρχικό κράτος, είτε για την Κίνα με το ιδιότυπο σοσιαλιστικό –καπιταλιστικό και συνάμα  κομμουνιστικό σύστημα.
 Η επόμενη μέρα,  θα είναι πολύ διαφορετική και ο νέος Κόσμος, δεν θα έχει και πολλές ομοιότητες με αυτόν που αφήσαμε  με την εκπνοή του 2019. Η όποια «επανεκκίνηση» θα γίνει με μεγάλα πλήγματα στις κοινωνίες, με ανοιχτές πληγές στο κοινωνικό σώμα, με ανθρώπους «χαμένους» κυριολεκτικά και μεταφορικά. Αναμφίβολα, θα προκύψουν  με σαρωτικές ανακατατάξεις στην οικονομία, στο διεθνή στίβο και μεγάλες γεωπολιτικές ανατροπές στο διεθνές σύστημα ισχύος.
επώδυνες οι συνέπειες
Ειδικοί επιστήμονες, ερευνητές, κοινωνιολόγοι, λοιμωξιολόγοι, , στατιστικολόγοι, ψυχολόγοι, μελετούν παραμέτρους του φαινομένου του κορωνοϊού.
Εξετάζουν, ας πούμε σχηματικά, ένα πείραμα Πλανητικών διαστάσεων, βασίζονται στα μέχρι τώρα επίσημα και δημοσιευμένα επιδημιολογικά στοιχεία και καταλήγουν σε κάποια ενδιαφέροντα συμπεράσματα: Ένα από αυτά είναι: Η εφαρμογή μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, όπως  το  κλείσιμο των σχολείων και άλλων χώρων μαζικής συνάθροισης ανθρώπων, το κλείσιμο της αγοράς,  αλλά και πιο  επιθετικά μέτρα όπως, η καραντίνα και η απομόνωση κρουσμάτων και η υποχρεωτική περιθωριοποίηση  ευπαθών ομάδων και ηλικιωμένων, είναι αναγκαία , προκειμένου να προστατευθεί  το μείζον αγαθό της υγείας, επιμένουν επιστήμονες και πολίτικοι, όμως, έχουν και σημαντικό κόστος, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.
Στην εφαρμογή και σε πρακτικό επίπεδο, η υλοποίηση αυτών των μέτρων,  παράγει και  μεγάλο κοινωνικό κόστος,  που ξεκινάει από το «πάγωμα» της οικονομικής δραστηριότητας, που σημαίνει ανεργία και σημαντική μείωση μισθών, συντάξεων και εισοδημάτων    και καταλήγει σε εξαιρετικά δυσάρεστες ψυχοσωματικές καταστάσεις, όπως είναι η ακραία αντικοινωνική συμπεριφορά, η κατάθλιψη, η αύξηση της ενδοοικογενειακή βίας, ο απομονωτισμός, η άρνηση και παραίτηση από το αίτημα της Ζωής  και το χειρότερο είναι , ο κοινωνικός «στιγματισμός» για τους ασθενείς ή τις ευπαθείς ομάδες, που αντί της αλληλεγγύης και συμπαράστασης, θα «εισπράττουν»  την περιφρόνηση,  αν όχι και το μίσος,  από τους ... υγιείς σωματικά , αλλά βαρύτατα νοσούντες ψυχικά, αφού θα έχουν χάσει τον Ανθρωπισμό τους!  Υπάρχει ο κίνδυνος, να ζήσουμε μια πολύ  σκληρή και ανθρωποκτόνα πραγματικότητα και πιθανόν να δικαιωθεί   ο Άγγλος φιλόσοφος Τόμας Χομπς που χαρακτήρισε τον άνθρωπο ως «homini lupus» («homo homini lupus est» = «o άνθρωπος για τον άνθρωπο λύκος είναι»).



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα