Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το τέλος της δημοσιογραφίας

Το τέλος της δημοσιογραφίας

Tου Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου

Ακόμα μια φωνή ανεξάρτητου δημοσιογράφου σίγησε στα μέσα. Μιλάμε για την εκπομπή στον 9.84, τον δημοτικό σταθμό της Αθήνας, του άξιου συναδέλφου, Χρήστου Καπούτση, με μακρά θητεία στο αμυντικό ρεπορτάζ και συγγραφέα ενός βιβλίου για τον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία (http://christoskapoutsis.blogspot.com/).

Το ραδιόφωνο του Δήμου αποφάσισε φαίνεται ότι δεν χρειάζεται εκπομπές για τα εθνικά θέματα που είναι «δυσάρεστες» και «απάδουν» προς το προφίλ του σταθμού. Περίεργο. Εμείς νομίζαμε ότι οι ειδήσεις για τα εθνικά θέματα είναι ευχάριστες αυτή την εποχή. Δεν ξέραμε ότι ο Δήμαρχος Αθηναίων τις θεωρεί δυσάρεστες.

Μπορεί κανείς να συμφωνεί ή να διαφωνεί με τις απόψεις του Χρήστου Καπούτση. Αυτό δεν έχει την παραμικρή σημασία στην υπόθεσή μας. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο Καπούτσης πρώτον έχει απόψεις, δεν είναι υγρό που παίρνει το σχήμα του δοχείου που το βάζουν, δεύτερον, ξέρει τη δουλειά του και, τρίτον, είναι έντιμος στον τρόπο που την κάνει. Ανήκει δηλαδή, για να το πούμε κομψά, σε ένα είδος, για πολλούς λόγους, «υπό εξαφάνιση», στο περιβάλλον μιας θνήσκουσας δημοσιογραφίας.

Δεν χρειάζεται να περιγράψουμε τώρα λεπτομερώς το σημερινό τοπίο των Μέσων, συμβατικών και κοινωνικών, προϊόν και συντελεστής με τη σειρά του μιας πολύ βαθιάς και ολόπλευρης εθνικής κρίσης. Οι αναγνώστες, ακροατές, τηλεθεατές το διαπιστώνουν κάθε μέρα και συχνά δεν βρίσκουν άλλη λύση από το να μη βλέπουν τηλεόραση και να μη διαβάζουν εφημερίδα. Αλλά αυτό βέβαια δεν είναι λύση. Είναι φυγή από την πραγματικότητα (που αργά ή γρήγορα κινδυνεύει να οδηγήσει σε εικονικές πραγματικότητες) και σταδιακή εξαφάνιση και των πιο στοιχειωδών μέσων που διαθέτει ένα άτομο και η κοινωνία στο σύνολό της για να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του (της) και την πραγματικότητα την ίδια.

Όταν λέμε θνήσκουσα δημοσιογραφία, λέμε στην πραγματικότητα θνήσκουσα δημοκρατία και θνήσκουσα χώρα. Η πληροφορία είναι το οξυγόνο μιας κοινωνίας, οι άνθρωποι δεν μπορούν να διαμορφώσουν άποψη αν δεν έχουν τουλάχιστο κάπως ακριβή γνώση των βασικών δεδομένων. ‘Οσο για την αλήθεια δεν βρίσκεται παρά  στην αντίθεση, όπως έλεγε ο Ζαν Ζωρές. Ακόμα και στις πιο σκληρές, μαύρες περιόδους της ελληνικής ιστορίας, η ελληνική δημοσιογραφία παρέμενε καταδιωκόμενη μεν αλλά ζωντανή, όπως παρέμενε ζωντανή και η δημοκρατική συνείδηση του ελληνικού λαού. Τίποτα καλό για την ελληνική κοινωνία δεν προοιωνίζεται η προϊούσα εξαφάνισή της και η αντικατάστασή της, συχνά. από μια καρικατούρα «ενημέρωσης».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα