Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ -ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΙ ΑΓΩΓΟΙ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ

ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΠΟΥΤΣΗ

   Τα ενεργειακά αποθέματα της Κασπίας και του Καυκάσου (πετρέλαιο, φυσικό αέριο), είναι ίσως από τα μεγαλύτερα του Πλανήτη. Η Ρωσία, το Ιράν, το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν και το Τουρκμενιστάν,  είναι οι χώρες που έχουν πρόσβαση σε αυτό τον ορυκτό πλούτο.   Η πλήρης αξιοποίηση (εξόρυξη, επεξεργασία, αποθήκευση,  μεταφορά και πώληση) των πετρελαϊκών κοιτασμάτων και του φυσικού αερίου   της Κασπίας και του Καυκάσου, αποτελεί προτεραιότητα υψίστης Στρατηγικής σημασίας, για τα κράτη που είναι πρωταγωνιστές των διεθνών εξελίξεων.   Το σύνολο σχεδόν των αμερικανικών, ρωσικών  και ευρωπαϊκών πετρελαϊκών κολοσσών βρίσκονται στην περιοχή και συνάπτουν συμφωνίες και  συμβάσεις με τα κράτη που έχουν μερίσματα  στον ορυκτό  πλούτο. Τα συμφέροντα είναι τεράστια, αφού  συμπλέκονται γεωπολιτικοί, γεωοικονομικοί, και  στρατιωτικοί Στρατηγικοί  στόχοι των ΗΠΑ, της Ε.Ε. ,  της Ρωσίας και των πολυεθνικών εταιρειών.
Μία από τις πτυχές του «Μεγάλου ενεργειακού παιχνιδιού» είναι και η ασφαλής και οικονομικά συμφέρουσα μεταφορά του πετρελαίου,  από την Κασπία και τα Ουράλια όρη,  που συγκεντρώνεται στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας,   στην ενεργοβόρα  Δύση (Κεντροδυτική Ευρώπη και Βόρεια Αμερική). 
Μέχρι τώρα, η μεταφορά του πετρελαίου γίνεται κυρίως με δεξαμενόπλοια μέσω των Στενών των Δαρδανελλίων. Λόγω όμως αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου και συνεπώς της αύξησης της παραγωγής, η  μεταφορά μέσω των Στενών, δεν θα είναι πλέον ούτε ασφαλής, αλλά ούτε και οικονομικά συμφέρουσα.
Είναι γνωστό ότι:


·        Σύμφωνα με τα αρμόδια υπουργεία της Ρωσίας, του Καζακστάν και του Αζερμπαϊτζάν, το 2015 η παραγωγή πετρελαίου θα φτάσει τα 850 εκατομμύρια τόνους ετησίως και για τις τρείς χώρες μαζί, από 300 εκ.τόνους  που παράγουν σήμερα.
·        Τα δεξαμενόπλοια που σήμερα διέρχονται από τα Στενά του Βοσπόρου καθυστερούν, λόγω συνωστισμού, περίπου 10-12 μέρες. Υπολογίζεται ότι το 2015, λόγω αυξημένων αναγκών μεταφοράς, η καθυστέρηση θα είναι πάνω από  δύο μήνες!! Ειδικά το χειμώνα, λόγω ομίχλης υπάρχουν επιπλέον  και πολυήμερες διακοπές στη ναυσιπλοΐα. Το κόστος της αναμονής, που μετράται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ,  κρίνεται εντελώς ασύμφορο για τις εταιρείες μεταφοράς πετρελαίου.
·        Το Στενά ελέγχονται από την Τουρκία, που με την απειλή κλεισίματος, ασκεί διπλωματικές πιέσεις και προωθεί Εθνικούς (νέο-οθωμανικούς)  στόχους.
Συνεπώς, είναι επιβεβλημένη, για λόγους οικονομικούς, πολιτικούς και περιβαλλοντικούς, η δημιουργία αγωγών μεταφοράς πετρελαίου, που θα παρακάμπτουν τα Στενά.
Ο ΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
   Ο στόχος να παρακαμφθούν τα Στενά και να μεταφερθεί με ασφάλεια τα ρωσικό πετρέλαιο στη Δύση, «γέννησε» την ιδέα κατασκευής ενός πετρελαιαγωγού, που θα συνδέει το λιμάνι του Μπουργκάς της Βουλγαρίας στην Μαύρη Θάλασσα με την Αλεξανδρούπολη. Το ρωσικό πετρέλαιο θα μεταφέρεται από το  Νοβοροσίσκ (ρωσικό λιμάνι στη Μαύρη Θάλασσα)  στο Μπουργκάς με δεξαμενόπλοια  και από κει μέσω αγωγού στην Αλεξανδρούπολη. Τον Σεπτέμβριο του 2000 ιδρύεται η κοινή ομάδα εργασίας και υπογράφεται το πρώτο μνημόνιο με κανονισμούς και σχέδια δράσης για την κατασκευή του αγωγού, από τις Κυβερνήσεις της Ρωσίας , της Ελλάδας και της Βουλγαρίας.
Η τελική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού υπεγράφη με τη συνάντηση κορυφής του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν, του Βούλγαρου Πρωθυπουργού Σ.Στανίσεφ  και του Έλληνα πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή, τον Μάρτιο  του 2007 στην Αθήνα.
Το συνολικό μήκος του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης διαμέτρου 36 ιντσών υπολογίζεται περίπου σε 280 km τα 135 εκ των οποίων θα εκτείνονται επί ελληνικού εδάφους, ενώ τα υπόλοιπα 145 km επί βουλγαρικού εδάφους. Ο αγωγός προβλέπεται να έχει δυνατότητα μεταφοράς 35 έως 55 εκατ. τόνων αργού πετρελαίου ετησίως. Στον τερματικό σταθμό Μπουργκάς θα εγκατασταθεί η πρώτη φάρμα των αποθηκευτικών χώρων συνολικής χωρητικότητας 600.000 κυβικών μέτρων. Και στον τερματικό της Αλεξανδρούπολης , όπου θα καταλήγει ο αγωγός θα κατασκευαστεί φάρμα δεξαμενών χωρητικότητας 700.000 κυβικών μέτρων. Από κει με υποθαλάσσιες σωληνώσεις το πετρέλαιο θα φτάνει σε δύο σημαντήρες (500 μέτρα από την ακτή) που θα έχουν την ικανότητα υποδοχής δεξαμενόπλοιων.  Στον σχεδιαζόμενο εξοπλισμό προστίθενται ειδικές υποδομές για πλωτές εξέδρες φόρτωσης δεξαμενόπλοιων. Το κόστος κατασκευής του έργου υπολογίζεται σε 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Στις τριμερείς συμφωνίες του 2007 υπήρχε ρητή δέσμευση ότι το έργο θα έπρεπε  να είχε ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2010!! Βρισκόμαστε στον Ιούνιο του 2010 και το έργο δεν έχει ακόμη ξεκινήσει…
Οι δυσκολίες
Η κατασκευή του αγωγού Μπουργάς – Αλεξανδρούπολης καρκινοβατεί, κυρίως για λόγους γεωπολιτικούς.  Η Βουλγαρία έχει υπαναχωρήσει από την αρχική συμφωνία, επικαλούμενη τώρα , μάλλον προσχηματικά, περιβαλλοντικούς λόγους!! Γιατί όμως η Κυβέρνηση της Βουλγαρίας υπαναχώρησε και μάλλον επιθυμεί να απεμπλακεί από την κατασκευή του πετρελαιαγωγού  Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης;
Η Κυβέρνηση της Βουλγαρίας του Πρωθυπουργού κ.Μπορίσοφ είναι φιλοαμερικανική σε αντίθεση με την προηγούμενη που ήταν φιλορωσική. Οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει την εντονότατη δυσφορία τους, για την κατασκευή  του πετρελαιαγωγού  Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης, διότι είναι ευθέως ανταγωνιστικός του αγωγού Μπακού –Τσεϊχάν, που θα μεταφέρει το αμερικανικών συμφερόντων πετρέλαιο της Κασπίας, στο τουρκικό λιμάνι της Μεσογείου Τσεϊχάν και από κει στα λιμάνια της Δύσης.   Οι ΗΠΑ δεν επιθυμούν, την ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από την Ρωσία, γι’ αυτό αντιδρούν στην κατασκευή αγωγών μεταφοράς  ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου με προορισμό τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.  Η επίμονη του τότε  Πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή (2004-2009) να αναθερμάνει τις ενεργειακές και στρατιωτικές ελληνορωσικές σχέσεις, είχε προκαλέσει την εντονότατη δυσαρέσκεια της αμερικανικής Κυβέρνησης του Τ.Μπους.  Και η αμερικανική δυσαρέσκεια είχε επιπτώσεις και στην πορεία των εθνικών μας θεμάτων, ειδικά στο Σκοπιανό, όπου η αμερικανική διπλωματία είχε υιοθετήσει πλήρως τις ακραίες θέσεις του εθνικιστή Πρωθυπουργού της FYROΜ Ν.Γκρουέφσκι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, ο Γ.Α.Παπανδρέου ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κατά την προεκλογική εκστρατεία (Σεπτέμβριος 2009) υιοθετώντας μια  φιλοαμερικανική στάση είχε δηλώσει,  ότι η συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη είναι ετεροβαρής, σε βάρος των εθνικών μας συμφερόντων!  Η δήλωση αυτή είχε προκαλέσει την ικανοποίηση των ΗΠΑ, αλλά  και την έντονη δυσφορία της Ρωσίας…
Ωστόσο, κατά την επίσκεψή του στη Μόσχα τον περασμένο Φεβρουάριο ο Πρωθυπουργός Γ.Α.Παπανδρέου ανακοίνωσε την άμεση σύσταση μεικτής ελληνορωσικής εταιρείας που θα αναλάβει την υλοποίηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού, ενώ ο Υφυπουργός ενέργειας κ. Μανιάτης διευκρίνισε ότι η κυβέρνηση θα χαρακτηρίσει εθνικής σημασίας το έργο για να διευκολύνει τις απαλλοτριώσεις. Από την πλευρά του ο Πρωθυπουργός της Ρωσίας κ. Πούτιν δεν έκρυψε, στη διάρκεια των συνομιλιών του, την οργή του για την παρελκυστική στάση της βουλγαρικής κυβέρνησης. Πάντως ,  Αθήνα και Μόσχα συμφώνησαν να συνεργασθούν σε μια ύστατη προσπάθεια άρσης των βουλγαρικών αντιρρήσεων και της έγερσης διαρκώς νέων (και προφανώς προσχηματικών) ζητημάτων.  Αλλά από τη Σόφια τα μηνύματα είναι αρνητικά,  καθώς ο φιλοαμερικανός Πρωθυπουργός κ. Μπόρισωφ προσπαθεί να βρίσκει κάθε είδους δικαιολογίες για να καθυστερεί το έργο, έως ότου τελικώς ναυαγήσει. Η  βουλγαρική κυβέρνηση του Πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ έχει ήδη ταχθεί υπέρ της επ’  αόριστον αναβολής τόσο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης,  όσο και του αγωγού φυσικού αερίου «Σάουθ Στριμ» (και οι δύο μεταφέρουν ρωσική ενέργεια), γιατί δήθεν οι σχετικές συμφωνίες «βλάπτουν τα βουλγαρικά εθνικά συμφέροντα και επιπλέον δεν πληρούν τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές ». Επίσης , ο Δήμαρχος του Μπουργκάς Ντιμιτάρ Νικόλοφ (φιλοκυβερνητικός) δίνει μια άλλη διάσταση και δηλώνει ότι, « έχουμε αναπτύξει σχέδια για τον τουρισμό,  που θα μας αποφέρουν πολλά περισσότερα από ότι ο αγωγός»!
Αρκετοί αναλυτές εκτιμούν  ότι,  είναι ίσως πολύ αργά για να σωθεί το σχέδιο της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη. Αν και, υπάρχουν και  ορισμένοι αναλυτές που υποστηρίζουν ότι έχει μείνει ένας ακόμα, ο τελικός γύρος, που θα κρίνει οριστικά την τύχη του ελληνοβουλγαρορωσικού σχεδίου. Πάντως, σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο «Ρια Νόβοστι»  η υλοποίηση του Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη,  πρακτικά έχει σταματήσει, παρά την επιθυμία της Ρωσίας να ολοκληρωθεί. Αν τελικά ναυαγήσει η κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, τότε η αμερικανική διπλωματία θα έχει καταγάγει μια πολύ σημαντική πολιτικο-διπλωματική  νίκη.
Ποιοι συμμετέχουν
  Στην ρωσοελληνοβουλγαρική κοινοπραξία για την αξιοποίηση του πετρελαιαγωγού   Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, η Ρωσία συμμετέχει κατά 51%, ενώ Ελλάδα και Βουλγαρία έχουν από 24,5%.  Το ποσοστό  που ανήκει στη Ρωσία, δηλαδή  το 51%,  μοιράζονται οι ρωσικές ενεργειακές εταιρείες Transneft, Gaspromneft και Rosneft.  Στο ποσοστό της Ελλάδας μετέχουν,  οι εταιρείες Ελληνικά Πετρέλαια, ο όμιλος Λάτση και  ο όμιλος Κοπελούζου , ενώ το ελληνικό δημόσιο κατέχει μόνο το 1%.  Εκτιμάται ότι μέρος του ποσοστού που ανήκει στη Βουλγαρία θα εκχωρηθεί στην αμερικάνική εταιρεία Chevron! Και τα βουλγαρικά σχέδια (συμμετοχή από το «παράθυρο» αμερικανικών εταιρειών στην ελληνο-ρωσικο-βουλγαρική κοινοπραξία) προκαλούν την έντονη αντίδραση της Ρωσίας.
Οι ανταγωνιστικοί αγωγοί
Η καθυστέρηση στην κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη,   υποχρέωσε τη Ρωσία να αναζητήσει εναλλακτικά σχέδια, ώστε το ρωσικό πετρέλαιο να φτάσει στη Δύση. Είναι  αρνητική  εξέλιξη για την Αθήνα   το ρωσο-τουρκικό σχέδιο (συμφωνία Πούτιν- Ερντογάν), για την κατασκευή πετρελαιαγωγού,   που  θα συνδέει τη Σαμψούντα στον Εύξεινο Πόντο με το λιμάνι Τσεϊχάν της Τουρκίας στις ακτές της Μεσογείου και θα μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο στη Δύση. Αν υλοποιηθεί  το σχέδιο,  τότε , ο αγωγός αυτός θα είναι  ευθέως ανταγωνιστικός του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης. Οι υπαναχωρήσεις  της βουλγαρικής κυβέρνησης σχετικά με τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης , οδήγησαν τον ρώσο πρωθυπουργό Β.Πούτιν στην απόφαση να ενεργοποιήσει το παλαιότερο σχέδιο για τον πετρελαιαγωγό Σαμψούντας- Τσεϊχάν, που στην κατασκευή και αξιοποίησή του μετέχει και η Ιταλία κατόπιν  επιμονής του Σίλβιο Μπερλουσκόνι.  Πρόκειται για έναν αγωγό περίπου τριπλάσιου μήκους από τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης  και με πολύ υψηλότερο κόστος κατασκευής. Ο πετρελαιαγωγός    Σαμψούντας – Τσεϊχάν , θα διέρχεται μόνο από την Τουρκία και  συνεπώς, πολλαπλασιάζει την εξάρτηση της Μόσχας από την Άγκυρα!  Αυτή η προοπτική δεν «ενθουσιάζει» την ρωσική διπλωματία. Ο αγωγός Σαμψούντας- Τσεϊχάν με κόστος κατασκευής  περίπου 2,2  δισ.δολαρίων,  που κατασκευάζεται από τη τουρκική Calik Energy και την ιταλική ENI, θα εκτείνεται 700 χιλιόμετρα μέσα από τη Τουρκία, από το λιμάνι Samsun της Μαύρης Θάλασσας,  έως το μεσογειακό λιμάνι Ceyhan. Η αναμενόμενη χωρητικότητα του αγωγού θα είναι 60-70 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου το χρόνο. Το όλο σχέδιο έχει ως σκοπό του, τη μείωση του φόρτου μεταφοράς πετρελαίου στα στενά του Βοσπόρου, αλλά και τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου στη Δύση.
Στο τουρκικό λιμάνι Τσεϊχάν να προσθέσουμε ότι θα καταλήγει και ο πετρελαιαγωγός από το Μπακού, που μεταφέρει αζέρικο πετρέλαιο που έχουν αγοράσει αμερικανικές πετρελαϊκές εταιρείες, ενώ στην περιοχή σχεδιάζεται να κατασκευαστεί τερματικό υγροποιημένου αερίου και διυλιστήριο.
Επισημάνουμε ότι το λιμάνι Τσεϊχάν βρίσκεται απέναντι από τα κατεχόμενα της Κύπρου, όπου ήδη έχουν δημιουργηθεί τεράστιες εγκαταστάσεις διυλιστηρίων.   Η μετατροπή του τουρκικού  λιμανιού Τσεϊχάν σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο, προφανώς θα επηρεάσει και τη μορφή της λύσης που αναζητείται από την βρετανο-τουρκική διπλωματία, για το πολιτικό πρόβλημα της Κύπρου. Προφανώς, δεν θα επιτρέψει η Τουρκία απέναντι από το λιμάνι του Τσεϊχάν, να υπάρχει έδαφος (η Κύπρος) που θα ελέγχεται από την Ελλάδα.
Το «χοντρό παιχνίδι» όμως με τους αγωγούς πετρελαίου παίζεται από τις ΗΠΑ, που επιδιώκουν η Ευρώπη να απεξαρτηθεί από το ρωσικό πετρέλαιο. Γι’ αυτό σχεδιάζουν και χρηματοδοτούν την κατασκευή ανταγωνιστικών ενεργειακών αγωγών, προς τους αγωγούς που κατασκευάζει η Ρωσία. Οι αμερικανοί έχουν συνάψει συμφωνίες αξιοποίησης του ορυκτού πλούτου της Κασπίας με το Αζερμπαϊτζάν, αλλά και με το Καζακστάν. Η Ρωσία έχει ήδη υπογράψει αρκετές πολυμερείς και διμερείς συμφωνίες για ανακατασκευή αγωγών, αύξηση της παραγωγικής τους ικανότητας και κατασκευή νέων γραμμών με το Τουρκμενιστάν, το Καζακστάν, το Αζερμπαϊτζάν και το Ουζμπεκιστάν, το οποίο είναι και ο πλέον αξιόπιστος και σταθερός προμηθευτής στην περιοχή. Μόνο το Αζερμπαϊτζάν και εν μέρει το Καζακστάν έχουν  καταφέρει να ξεφύγουν   από το ρωσικό μονοπώλιο αγωγών, λόγω  της διείσδυσης των ΗΠΑ.
Άλλοι πετρελαιαγωγοί ανταγωνιστικοί του Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, αλλά αμερικανο-ευρωπαϊκών συμφερόντων  είναι: 
  Ο Pan-European Oil Pipeline (PEOP), που προωθείται και από τις ΗΠΑ, θα ξεκινάει από το λιμάνι Constanta της Ρουμανίας και θα φτάνει στο ιταλικό λιμάνι Trieste. Από εκεί θα ενωθεί με την Trans-Alpian Line και το ιταλικό δίκτυο αγωγών, ώστε να προμηθεύει με πετρέλαιο αμερικανικών συμφερόντων την Κεντρική Ευρώπη.
Ο αγωγός  AMBO, η κατασκευή του οποίου προωθείται από τις ΗΠΑ και την Ε.Ε.. Ο ΑΜΒΟ θα μεταφέρει αμερικανικών συμφερόντων πετρέλαιο από την Κασπία στο λιμάνι Burgas της Βουλγαρίας και στη συνέχεια διαμέσου της FYROM στο λιμάνι Vlore της Αλβανίας. Ο τερματικός σταθμός και αυτού του αγωγού θα είναι στην κεντρική Ευρώπη, με ενδιάμεσο την Ιταλία. 
Συνεπώς, από τα Λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας θα εκκινούν για την Ευρώπη και την Βόρεια Αμερική, θαλάσσιοι οδοί μεταφοράς πετρελαίου, είτε ρωσικών,  είτε αμερικανικών συμφερόντων.

Συμπεράσματα
Οι Ελληνικές Κυβερνήσεις διακηρύσσουν ότι, αποτελεί εθνικό στόχο η ανάδειξη της χώρας μας σε διαμετακομιστικό ενεργειακό κόμβο. Αλλά, για να εξελιχτεί η Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο, θα πρέπει να κατασκευαστεί , εκτός των άλλων αγωγών(πετρελαίου και φυσικού αερίου) που πιθανόν θα διέρχονται από ελληνικού εδάφους και ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης. Είναι σαφές ότι, με το έργο αυτό ενισχύεται η γεωστρατηγική μας θέση, ενώ  εξασφαλίζονται  και κάποια οικονομικά οφέλη. Να ξεκαθαρίσουμε ότι, το οικονομικό όφελος είναι μικρότερο σε σχέση με την σημασία  του γεγονότος ότι η Ελλάδα αναδεικνύεται σε διαμετακομιστικό ενεργειακό κόμβο, δηλαδή σε «παίχτη» στην ενεργειακή «σκακιέρα» της Κασπίας και της Κεντρικής Ασίας. Επίσης είναι σημαντικό σε ενδεχόμενη  πετρελαϊκή  κρίση, η χώρα μας να έχεις κάποιες δεξαμενές γεμάτες πετρέλαιο.
Έχει ιδιαίτερη πολιτική βαρύτητα ότι,  τα ελληνικά  και τα ρωσικά συμφέροντα συμβαδίζουν και είναι εφικτή  μία περαιτέρω εντατικοποίηση και αναβάθμιση της ελληνορωσικής συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας, που ωστόσο θα προκαλέσει τη δυσαρέσκεια των ΗΠΑ. Γι’ αυτό είναι «δύσκολη» επιλογή για την Κυβέρνηση Γ.Α.Παπανδρέου, η περαιτέρω αναβάθμιση των ελληνορωσικών σχέσεων, παρότι υφίστανται οι προϋποθέσεις. 
Ο αρμόδιος για ενεργειακά θέματα αξιωματούχος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών κ. Mιχαήλ Iβάνοβιτς Σάβα στο 2ο Διεθνές Ενεργειακό Συνεδρίου του Economist , δήλωσε ότι έχει  «βαρύνουσα σημασία έχει για τη Ρωσία ο αγωγός Mπουργκάς –Aλεξανδρούπολης».   Ο κ. Σάβα αφού επεσήμανε την αναγκαιότητα παράκαμψης των Στενών του Bοσπόρου , για τη μεταφορά των ρωσικών πετρελαίων, όπως και των πετρελαίων του Καζακστάν και του Αζερμπαϊτζάν, στην οποία -όπως είπε- ο ρόλος της Ρωσίας είναι καθοριστικός, κατέληξε στην επισήμανση  ότι η Ρωσία «προωθεί  κατά προτεραιότητα την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης».
Με αφορμή την υπογραφή του Πρωτοκόλλου της 7ης Συνόδου της Μικτής Επιτροπής Οικονομικής, Βιομηχανικής, Τεχνολογικής και Επιστημονικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας (7 Ιουνίου 2010), επανεπιβεβαιώθηκε το ενδιαφέρον τους για την έγκαιρη έναρξη των εργασιών κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη και τη διασφάλιση των όρων οικονομικής βιωσιμότητας και περιβαλλοντικής προστασίας του έργου προς όφελος της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης των δύο χωρών.
Φυσικά, τα προφανή οφέλη,  οικονομικά και πολιτικά,  για τη χώρα μας, θα έχουν αντίκρισμα , υπό την αυστηρή προϋπόθεση, ότι το έργο στο σύνολό του, δεν θα προκαλέσει την παραμικρή ζημιά στο φυσικό περιβάλλον του νομού Έβρου.
                                                                         ***
Ο Πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ, εγκαταλείποντας τα προσχήματα, δήλωσε ότι η χώρα του θα αποχωρήσει από το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη. Ο Μπορίσοφ δήλωσε ότι η απόφασή του  οφείλεται στην αντίθεση των κατοίκων της περιοχής του Μπουργκάς,  καθώς επίσης στο  ότι ο αγωγός περνάει από περιοχές που εντάσσονται στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα "NATURA 2000".
Ο πραγματικός λόγος της υπαναχώρησης  είναι ότι,  η νέα δεξιά Κυβέρνηση της Βουλγαρίας  έχει πλήρως ταυτιστεί με τις αμερικανικές επιλογές και στον τομέα της ενέργειας. Οι ΗΠΑ έχουν διακηρύξει την αντίθεσή τους στην κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη. Επίσης, ο τρίτος συμβαλλόμενος της σχετικής ρωσο-ελληνο-βουλγαρικής συμφωνίας για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη , η Ελλάδα,  δεν πίεσε ιδιαίτερα ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του  έργου. Η Κυβέρνηση του Γ.Α.Παπανδρέου, φαίνεται ότι δεν επιθυμεί να γίνει δυσάρεστη στους αμερικανούς. Πάντως η οριστική απόφαση θα ληφθεί μέχρι το τέλος του Καλοκαιριού. Αν τελικά ματαιωθεί το  έργο, τότε η γεωπολιτική θέση της Ελλάδα,   θα υποβαθμιστεί περαιτέρω, ενώ αντίθετα,   η Τουρκία θα εξελιχτεί σε ισχυρό διαμετακομιστικό ενεργειακό κέντρο. Ασφαλώς η εξέλιξη αυτή θα έχει και  σοβαρές επιπτώσεις στις διμερείς ελληνοτουρκικές σχέσεις.
                                                      Χ.Α.Κ.
Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό  «ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ», τεύχος 2.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα