Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΠΕΤΡΕΛΑΙΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ South Stream

Η μεταφορά της ρωσικής ενέργειας μέσω Ελλάδας στη Δυτική Ευρώπη
Του Χρήστου Καπούτση
        
Οι δύο ενεργειακοί αγωγοί, ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης και φυσικού αερίου South Stream, σχεδιάστηκαν προκειμένου να μεταφέρουν ρωσική ενέργεια στη Δύση. Ωστόσο, η κατασκευή και των δύο ενεργειακών αγωγών καρκινοβατεί.
Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Γιώργος Παπανδρέου σε αποκλειστική συνέντευξη στο πρακτορείο ειδήσεων ΙΤΑΡ-ΤΑΣΣ, λίγο πριν συναντηθεί με την πολιτική ηγεσία του Κρεμλίνου (Πρόεδρο Δ.Μεντβέντεφ και Πρωθυπουργό Β.Πούτιν), δήλωσε ότι, «η  Ελλάδα ενδιαφέρεται για την επίσπευση της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και του αγωγού φυσικού αερίου South Stream». Δεν  αρκεί όμως η επιθυμία του Έλληνα Πρωθυπουργού, απαιτείται και η συναίνεση της Βουλγαρίας, για την κατασκευή των δύο αγωγών μεταφοράς της ρωσικής ενέργειας. Η  βουλγαρική κυβέρνηση του Πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ έχει ήδη ταχθεί υπέρ της επ’  αόριστον αναβολής τόσο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης,  όσο και του αγωγού φυσικού αερίου «Σάουθ Στριμ», γιατί δήθεν οι σχετικές συμφωνίες «βλάπτουν τα βουλγαρικά εθνικά συμφέροντα».

Επισημαίνουμε ότι, η  Ελλάδα, η Ρωσία και η Βουλγαρία δια των αντίστοιχων υπουργών οικονομίας υπέγραψαν την τελική συμφωνία κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη στην Αθήνα στις 17 Μαρτίου 2007. Ο αγωγός μήκους 280 περίπου χιλιομέτρων , σύμφωνα με τη συμφωνία θα έπρεπε να είχε  ολοκληρωθεί μέχρι το 2010!!   Στο σχεδιασμό προβλέπεται η μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου από το  λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα, με δεξαμενόπλοια στο λιμάνι του Μπουργκάς στη Βουλγαρία και  από εκεί στην Αλεξανδρούπολη. Η δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 50  εκατ. τόνοι πετρελαίου ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης.  Το έργο του πετρελαιαγωγού , μαζί με  άλλα ενεργειακά προγράμματα στα οποία συμμετέχει η Ελλάδα – τον αγωγό φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας ,  τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδος και Ιταλίας και τον αγωγό φυσικού αερίου South Stream – προσδίδουν ένα νέο ρόλο στη χώρα μας στον τομέα της ενέργειας και μετατρέπουν την περιοχή της Θράκης σε μείζονα ενεργειακό κόμβο, υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι οι αγωγοί αυτοί θα κατασκευαστούν και λειτουργήσουν ικανοποιητικά.
 Γιατί όμως η Κυβέρνηση της Βουλγαρίας υπαναχώρησε και μάλλον επιθυμεί να απεμπλακεί από την κατασκευή του πετρελαιαγωγού  Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης;
Η Κυβέρνηση της Βουλγαρίας του Πρωθυπουργού κ.Μπορίσοφ είναι φιλοαμερικανική σε αντίθεση με την προηγούμενη που ήταν φιλορωσική. Οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει την εντονότατη δυσφορία τους, για την κατασκευή  του πετρελαιαγωγού  Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης, διότι είναι ευθέως ανταγωνιστικός του αγωγού Μπακού –Τσειχάν, που θα μεταφέρει το αμερικανικών συμφερόντων πετρέλαιο της Κασπίας, στο τουρκικό λιμάνι της Μεσογείου Τσειχάν και από κει στα λιμάνια της Δύσης.  Ανάλογες είναι  οι αντιδράσεις  των αμερικανών και για τον South Stream . Οι ΗΠΑ δεν επιθυμούν, την ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από την Ρωσία, γι’ αυτό αντιδρούν στην κατασκευή αγωγών μεταφοράς  ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου με προορισμό τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. 

Και ενώ λοιπόν, η κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης παραπαίει, έχει ήδη  υπογραφεί η προκαταρκτική συμφωνία Τουρκίας-Ιταλίας-Ρωσίας , για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Σαμψούντα- Τσεϊχάν, που είναι ανταγωνιστικός του Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.
Η προσέγγιση των Πρωθυπουργών της Ρωσίας και της Τουρκίας κ. Πούτιν και  Ερντογάν στον ενεργειακό τομέα είναι  εντυπωσιακή  και μάλλον έχει πολιτικό «βάθος».
Η Ρωσία, είχε επιμείνει στην κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, διότι ήθελε η ροή του ρωσικού πετρελαίου προς τη Δύση, να παρακάμπτει τα Στενά των Δαρδανελίων, που είναι υπό τουρκικό έλεγχο (ενδεχόμενη αμερικανική επιρροή). Αν όμως, υπάρξει προσέγγιση Μόσχας και Άγκυρας,  και δοθούν εγγυήσεις απρόσκοπτης μεταφοράς του ρωσικού πετρελαίου στη Δύση, είτε μέσω των Στενών με πετρελαιοφόρα πλοία, είτε μέσω του Τουρκικού εδάφους με αγωγούς, τότε ασφαλώς,  μειώνεται η αξία (πολιτική και οικονομική)  για τη Ρωσία, άρα και το ενδιαφέρον της,  για την  κατασκευή του  πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης . Και έτσι μένει η Ελλάδα μόνη, να επιθυμεί διακαώς την ολοκλήρωση του έργου…
Δεν είναι τυχαίο ότι στη κοινή συνέντευξη τύπου που έδωσαν στη Μόσχα οι Πρωθυπουργοί  Ελλάδας και Ρωσίας, ο Βλ.Πούτιν απέφυγε να αναφερθεί στον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, υπερτονίζοντας την ανάγκη κατασκευής του South Stream .  
 Αλλά ακόμη και στην περίπτωση που λειτουργήσουν και δύο πετρελαιαγωγοί με ρωσικό πετρέλαιο (Σαμψούντα-Τσεϊχάν και  Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης)  είναι προφανές ότι , εκ των πραγμάτων, μειώνονται οι  διαθέσιμες ποσότητες πετρελαίου, για την τροφοδοσία του Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, συνεπώς, μειώνεται και η ανταποδοτικότητά του.  



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι «μπουκαδόροι» του Υπουργείου Άμυνας

Του Χρήστου Καπούτση Υπάρχουν όρια στην παρακμή, στη σήψη , στη βλακεία; Υπάρχει κάποιο οριακό σημείο, που δεν μπορεί να ξεπεραστεί; Δύσκολη η απάντηση, αφού και σε αυτό τον τομέα,    οι «δυνατότητες» των ανθρώπων είναι απεριόριστες. Ωστόσο, συνιστά έσχατο σημείο παρακμής και παραλογισμού, η εκθεμελίωση θεσμών, η απαξίωση αρχών και η τυφλή βία εναντίον ανθρώπων. Αναφέρομαι στην βίαιη εισβολή   κάποιων απόστρατων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, φαινόμενο πρωτοφανές παγκοσμίως!! Η περιοριστική δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης πλήττει τους Δημόσιους υπαλλήλους και του ευρύτερου και του στενού Δημόσιου τομέα. Άρα και τους στρατιωτικούς, εν ενεργεία και απόστρατους. Οι απόστρατοι υποστηρίζουν ότι έχουν μειωθεί οι συντάξιμες αποδοχές τους κατά 40%. Πιθανόν να έχουν δίκαιο. Όμως το ίδιο έχει συμβεί και με ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους του Δημόσιου τομέα.    Οι απόστρατοι ζητούν να εξαιρεθούν από τις μειώσεις των αποδοχών τους, επειδή υπηρέτησαν στις Έν...

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσω...

Η 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία αποτελεί την άμεση αντίδραση της Ελλάδας

Του Χρήστου Καπούτση Εάν η Ελλάδα δεχτεί στρατιωτική προσβολή σε οποιοδήποτε σημείο της Επικράτειας, τότε, την άμεση απάντηση με στρατιωτικά μέσα, θα δώσει η   71 η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία . Αποτελεί την αιχμή του δόρατος της μαχητικής   ισχύος του Στρατού Ξηράς.   Έδρα της Ταξιαρχίας είναι η Νέα Σάντα του νομού Κιλκίς. Στην θέση της Νέας Σάντας προϋπήρχε ο οικισμός Βολοβότ, ο οποίος κατοικούνταν από Τούρκους που έφυγαν με την ανταλλαγή πληθυσμών του 1923, για να έρθουν στη θέση τους Πόντιοι πρόσφυγες,   που προέρχονταν κυρίως από την περιοχή της Σάντας, γι’ αυτό άλλωστε έδωσαν στο νέο οικισμό την ονομασία Νέα Σάντα. Μάλιστα , με απόφαση του Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου του Γενικού Επιτελείου Στρατού, η 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία,   μετονομάστηκε   σε 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία «ΠΟΝΤΟΣ». Η μετονομασία της Ταξιαρχίας έγινε προς τιμήν των απανταχού Ποντίων και των αγώνων που έδωσαν για την Πατρίδα.   Το στρατιωτικό προσωπικό της   7...