Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ραγδαίες εξελίξεις στο Σκοπιανό


       
   Του Χρήστου Καπούτση
christoskapoutsis.blogspot.com

Στενεύουν τα χρονικά περιθώρια, για την επίλυση της εκκρεμότητας της ονομασίας της π.Γ.Δ.Μακεδονίας. Ο  προσεχής Νοέμβριος ίσως αποδειχτεί ορόσημο,  για την οριστική διευθέτηση του πολυσχιδούς προβλήματος,  που δηλητηριάζει τις διμερείς ελληνο-σκοπιανές σχέσεις, για δύο περίπου δεκαετίες.
Τον προσεχή Νοέμβριο θα διεξαχθεί στη Λισσαβώνα η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ. Και ανάμεσα στα άλλα,  πιθανότατα,  θα εξεταστεί και η πρόταση για ένταξη  της FYROM στην Ατλαντική Συμμαχία.
Η Ελλάδα  θα βρεθεί σε δύσκολη θέση, διότι, έχει διαμορφωθεί ισχυρή άποψη μεταξύ των εταίρων μας,  για άμεση ένταξη της π.Γ.Δ. Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ. Επανάληψη της πολιτικής του ελληνικού βέτο (Κ.Καραμανλής στο Βουκουρέστι Απρίλιος του 2008),  από τους Γ.Α.Παπανδρέου και Δ.Δρούτσα, δεν εντάσσεται στα πολύ πιθανά ενδεχόμενα…
Προκειμένου λοιπόν να ξεπεραστούν τα εμπόδια και το Νοέμβριο η FYROM να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ, όπως επιθυμούν οι ΗΠΑ, η αμερικανο- νατοϊκή διπλωματία, ασκεί έντονες πιέσεις στις Κυβερνήσεις Αθηνών και Σκοπίων, προκειμένου να συναινέσουν σε αμοιβαίες υποχωρήσεις, ώστε να τελεσφορήσουν οι διαπραγματεύσεις για το όνομα,  που γίνονται στα πλαίσιο του ΟΗΕ,  υπό τον αμερικανό διαπραγματευτή  Μάθιου Νίμιτς.
Οι  προτάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για  τη νέα ονομασία της FYROM  είναι δύο:  «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας»   και «Δημοκρατία  της Μακεδονίας του Βαρδάρη». Και οι δύο προτάσεις ικανοποιούν έναν μόνο από τους όρους  που έχει θέσει η Ελλάδα, δηλαδή αυτόν της σύνθετης ονομασίας  γεωγραφικού προσδιορισμού. Δεν έχει γίνει ακόμη  σαφές, ποιο θα είναι το εύρος της χρησιμοποίησης  του νέου ονόματος, δηλαδή αν θα ισχύσει το “erga omnes’ (για κάθε χρήση),  αλλά και αν θα  διευκρινιστούν θέματα που σχετίζονται με την  ταυτότητα  και με τη γλώσσα των Σκοπιανών, που σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται ο επιθετικός προσδιορισμός Μακεδονικός.  Το όνομα του γειτονικού κράτους, για να γίνει αποδεκτό από την Ελληνική Κυβέρνηση, θα  πρέπει να παραπέμπει  σαφώς την περιοχή της π.Γ.Δ.Μακεδονίας, ως γεωγραφικός προσδιορισμός, να έχει καθολική δεσμευτική ισχύ (erga omnes) για τις πολυμερείς και διμερείς διεθνείς σχέσεις, για τις συναλλαγές, όλων των οργανισμών, κρατών, και μη κυβερνητικών διεθνών οργανισμών, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών υπηρεσιών της FYROM.

Κρατική προπαγάνδα

Η περιπέτεια της Ελλάδας με το όνομα «Μακεδονία» ξεκίνησε τον Αύγουστο  1944, όταν ο Τίτο, με σύμφωνη γνώμη του Στάλιν, μετονόμασε τη Βαρντάρσκα Μπαντοβίνα (σημερινή FYROM) σε «Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Μακεδονίας». Ο λόγος προφανής, να αμφισβητηθεί η ελληνικότητα της Μακεδονίας και σε επόμενο στάδιο, να έχει διέξοδο η τότε ΕΣΣΔ μέσω της Γιουγκοσλαβίας στο Αιγαίο. Μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας το 1991, οι εθνικιστικοί κύκλοι των Σκοπίων, προωθούν συστηματικά τα αναθεωρητικά τους σχέδια με αιχμή το όνομα «Μακεδονία».
 Η εμμονή των Σκοπιανών στην χρησιμοποίηση του όρου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, δεν συνιστά μόνο καπηλεία της Ελληνικής ιστορίας, αλλά υποκρύπτει και εδαφικές διεκδικήσεις. Σύμφωνα με το Σκοπιανό ιδεολόγημα, το  Μακεδονικό έθνος (ιστορικά και εθνολογικά ανύπαρκτο),  είναι διαμελισμένο σε τρεις πατρίδες. Στη  «Μακεδονία του Βαρδάρη» (π.Γ.Δ.Μ.), στη  «Μακεδονία του Αιγαίου»(Ελλάδα) και στη «Μακεδονία του Πιρίν» (Βουλγαρία). Από αυτές,  η μία είναι ελεύθερη (η «Μακεδονία του Βαρδάρη»), ενώ οι άλλες δύο κατέχονται από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία αντίστοιχα. Κατά το Σκοπιανό ιδεολόγημα, θα πρέπει να απελευθερωθούν οι υπόδουλες πατρίδες και να ξαναγίνει το κράτος των Μακεδόνων! Αυτή είναι η επίσημη κρατική ιδεολογία των Σκοπιανών και έτσι   διδάσκεται η ιστορία στα σχολεία τους.
Είναι εξαιρετικά επικίνδυνος, σε μακροπρόθεσμη βάση,  ο «παιδαριώδης» ισχυρισμός που κυριαρχεί στο εκπαιδευτικό σύστημα της γειτονικής χώρας, ότι ολόκληρη η γεωγραφική περιοχή της σύγχρονης Μακεδονίας,  ως το Αιγαίο και τον Όλυμπο θεωρείται η ‘tatkovina’ τους –fatherland, πατρίδα.  Με αποτέλεσμα, οι νέες γενιές , τα παιδιά που αποφοίτησαν  από τα σχολεία της FYROM  από το 1991 μέχρι σήμερα, να υιοθετούν    το νέο «δόγμα» των σλαβομακεδόνων εθνικιστών!
Ωστόσο,  εκεί ακριβώς βρίσκεται και η ρίζα του κακού, διότι με αυτό το κρατικό ιδεολόγημα, το όνομα αποτελεί το όχημα, για την προώθηση αλυτρωτικών και αποσχιστικών αιτημάτων των εθνικιστών σλαβομακεδόνων σε βάρος της Ελλάδας.
Η προπαγάνδα των σκοπιανών στηρίζεται στο μύθο της ύπαρξης «Μακεδονικού έθνους». Όμως , δεν υπάρχει Μακεδονικό έθνος, αλλά έλληνες που κατοικούν στην γεωγραφική περιοχή που λέγεται Μακεδονία. Όταν λέμε ότι αυτός ο Έλληνας είναι Μακεδόνας εννοούμε τον κάτοικο του γεωγραφικού χώρου της Μακεδονίας (Ελληνικής)  και κατ’ αυτή την έννοια,  υπάρχουν και σλάβοι κάτοικοι της Μακεδονίας (Βαρδάρη), που μπορεί να αποκαλούνται σλαβομακεδόνες, αλλά   και Βούλγαροι Μακεδόνες,  που είναι οι κάτοικοι της Μακεδονίας του Πιρίν. Επομένως,  υπάρχει το Έθνος των Ελλήνων, των Σλάβων, των Βουλγάρων, όχι όμως και  των Μακεδόνων. Η Μακεδονία είναι έννοια γεωγραφική- τοπολογική και όχι εθνολογική. 
Επίσης, συνιστά διαστρέβλωση της ιστορικής πραγματικότητας , ότι η Μακεδονία μοιράστηκε σε Ελλάδα,  Σερβία και Βουλγαρία. Τα σύνορα Ελλάδας – FYROM είναι οι γραμμές που κατείχαν οι στρατοί των χωρών τους την ημέρα της ανακωχής, στον Βαλκανικό Πόλεμο. Η Συνθήκη του Βουκουρεστίου (1913) μετά την ήττα της Βουλγαρίας όρισε τα σύνορα των βαλκανικών χωρών, που πολέμησαν κατά της Βουλγαρίας.
Όμως ποιοι πίστευαν και πιστεύουν με φανατισμό, ότι υπάρχει εθνότητα Μακεδόνων, που ζει διασκορπισμένη σε τρία βαλκανικά κράτη; Μα οι οπαδοί του  κόμματος που ονομάζεται VMRO ή VMRO-DPMNE (“Δημοκρατικό Κόμμα για τη “Μακεδονική” Εθνική Ενότητα”) , που σήμερα ασκεί Κυβερνητική εξουσία στα Σκόπια.
Το κράτος που δημιούργησε ο Τίτο στη νότια Γιουγκοσλαβία, ούτε εθνολογικά, ούτε ιστορικά έχει το δικαίωμα να ονομάζεται Μακεδονία. Ιστορικά,  διότι οι Σλάβοι έφτασαν στη Βαλκανική χίλια χρόνια μετά το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Εθνολογικά,  γιατί η χώρα τους κατοικείται από Αλβανούς, Τούρκους, Τσιγγάνους και Σλάβους, που καμία σχέση δεν έχουν με Μακεδόνες.
Επιπλέον Ιστορικές και μη αμφισβητούμενες έρευνες έχουν προσδιορίσει ότι από την έκταση του αρχαίου Μακεδονικού Βασιλείου της εποχής του Φίλιππου, ένα ποσοστό μικρότερο του 10% περιλαμβάνεται στη σημερινή ΠΓΔΜ, το 6% ανήκει στη σημερινή Βουλγαρία,  ενώ το υπόλοιπο 84%  ανήκει στη σημερινή Ελληνική Μακεδονία. Επειδή η προσπάθεια αντιμετώπισης της χονδροειδούς  προπαγάνδας των σλαβομακεδόνων εθνικιστών, εξελίσσεται σε μάχη του αυτονόητου,  επισημαίνουμε ότι:  Ο Μέγας Αλέξανδρος και οι διάδοχοι του μετέδωσαν τον Ελληνικό πολιτισμό και καθιέρωσαν την Ελληνική γλώσσα όλων των λαών που κατέκτησαν. Η περίοδος αυτή ονομάστηκε Ελληνιστική Εποχή.  «Η διανοητική συνάντηση των Ελλήνων και των Αράβων, ως συνέπεια της μεταδόσεως της Ελληνικής Παιδείας από τον στρατό του Μεγάλου Αλεξάνδρου», έγραψε στο περιοδικό TIMES της Νέας Υόρκης το 2001 ο Dennis Overbye, «υπήρξε το σημαντικότερο γεγονός της Ιστορίας, οι συνέπειες του οποίου είναι τεράστιες στο Ισλάμ, την Ευρώπη και τον κόσμο ολόκληρο».  Η Ελληνική γλώσσα, μετά την κατάκτηση των Αράβων της Συρίας και Αιγύπτου ήταν επί 100 χρόνια η επίσημη γλώσσα. Άραβες μετέφρασαν στην Αραβική τα συγγράμματα των Ελλήνων φιλοσόφων και κυρίως τα βιβλία του Αριστοτέλη. Όλα αυτά όμως αγνοούνται από τους Σκοπιανούς εθνικιστές.
Η  Κυβέρνηση του Νίκολα Γκρουέφσκι, μέσω της κρατικής προπαγάνδας επιδιώκει το κράτος της FYROM να εκφράσει το σύνολο των κατοίκων της  Μακεδονίας. Επιχειρεί δηλαδή κάτι το αδιανόητο, «το μέρος να εκφράσει το όλον»!     Και να ηγηθεί ενός ανύπαρκτου Έθνους, του Μακεδονικού!! Αλλά,  τα έθνη γεννούν τα κράτη και όχι το αντίστροφο.


Αδιαλλαξία Σκοπιανών

Ο πρωθυπουργός της π.Γ.Δ.Μακεδονίας  Νίκολα Γκρούεφσκι, σε συνέντευξή του στον ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό των Σκοπίων «Σίτελ»,  αναφέρει: «Σε περίπτωση που παρουσιαστεί πρόταση για ονομασία ''Βόρειας Δημοκρατία της Μακεδονίας'' για όλες τις χρήσεις και εφόσον η πρόταση αυτή παρουσιαστεί επίσημα στον μεσολαβητή Μάθιου Νίμιτς, εγώ θα την θέσω σε δημοψήφισμα. Αν σας ενδιαφέρει η προσωπική μου θέση, εγώ θα ψηφίσω κατά».  Ανάλογη δήλωση για Δημοψήφισμα με στόχο την απόρριψη της πρότασης έκανε και ο Πρόεδρος της FYROM Γ. Ιβανόφ. Οι Γκρουέφσκι και Ιβανόφ δηλώνουν απερίφραστα, ότι οποιαδήποτε συμβιβαστική λύση του ΟΗΕ, θα την απορρίψουν μέσω δημοψηφίσματος!
Οι δηλώσεις αυτές των κορυφαίων πολιτειακών  παραγόντων της γειτονικής χώρας υπονομεύουν την διαπραγματευτική διαδικασία, για το θέμα του ονόματος που εξελίσσεται στα πλαίσια του ΟΗΕ.
Ο Πρωθυπουργός της FYROM Ν. Γκρούεφσκι, είναι σαφές ότι  θα συνεχίσει να κινείται στην αδιάλλακτη εθνικιστική γραμμή που ακολούθησε όλο αυτό το διάστημα, για το ζήτημα της ονομασίας. Επίσης έχε  διαμηνύσει ότι δεν θα αποδεχτεί αλλαγή της συνταγματικής ονομασίας μέσα στο σύνταγμα, ενώ απαιτεί αναγνώριση “μακεδονικού” έθνους και “μακεδονικής” γλώσσας από την Ελλάδα!
Ο πρωθυπουργός Γ.Α.Παπανδρέου συναντήθηκε δύο φορές το τελευταίο διάστημα με τον Ν.Γκρουέφσκι και είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει την απόλυτη αδιαλλαξία του συνομιλητή  του. Συνεπώς ο Γ.Α.Παπανδρέου γνωρίζει πολύ καλά και τις θέσεις Γκρουέφσκι, αλλά και τα σχέδια των ΗΠΑ, για άμεση ένταξη της FYROM στο ΝΑΤΟ και την Ε.Ε.

   Πιθανή αποσταθεροποίηση της FYROM
   Στην π.Γ.Δ.Μακεδονίας, φαίνεται ότι τα σοβαρά – διχαστικά προβλήματα που υπάρχουν ανάμεσα στις δυο ιδρυτικές εθνότητες, τους Σλαβομακεδόνες και τους  αλβανούς, επανέρχονται με δριμύτητα στο πολιτικό προσκήνιο.
Το Τέτοβο που  είναι  πόλη της FYROM όπου το 85% των κατοίκων της είναι Αλβανοί, γι’ αυτό οι Αλβανοί την προωθούν για πρωτεύουσα των αλβανο-σλαβομακεδόνων , επισκέφτηκε πρόσφατα ο Πρόεδρος της Αλβανίας  Μπάμιρ Τόπι.  Οι κάτοικοι του επιφύλαξαν θερμή υποδοχή, και μάλιστα ο Αλβανός πρόεδρος δήλωσε στα Σκόπια,  πως έρχεται στη Μακεδονία ως «εκπρόσωπος όλων των Αλβανών στην περιοχή»!!
Επίσης ρήγμα στη συνοχή του κράτους της FYROM αποτελεί η άρνηση της Κυβέρνησης Γκρουέφσκι να υλοποιήσει τη Συμφωνία της Αχρίδας, που το 2001 έβαλε τέλος στην ένοπλη αναμέτρηση των Αλβανών με τις κρατικές δυνάμεις της π.Γ.Δ. Μακεδονίας.
Ο Άρμπεν Τζαφέρι, είναι ένας από τους Αλβανούς πολιτικούς  που υπέγραψαν τη Συμφωνία της Αχρίδος. Ο κ.Τζαφέρι θεωρείται πνευματικός «γκούρου» των Αλβανών και διαθέτει μεγάλο κύρος στην αλβανική μειονότητα της FYROM. Σε συνέντευξή του στην  εφημερίδα Dnevnik προειδοποίησε ότι «η Μακεδονία χαράμισε την ευκαιρία στο πλαίσιο ενιαίου κράτους να λειτουργεί ως πολυπολιτισμική πολιτεία», και προτείνει αλλαγή της κρατικής συγκρότησης προς ομοσπονδία ή συνομοσπονδία. Σύμφωνα με τον κ.Τζαφέρι την ευθύνη για τις επιδεινούμενες διεθνείς και διαθρησκευτικές σχέσεις φέρει η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Γκρούεβσκι, , ενώ δεν παρέλειψε να επισημάνει , ότι  αυτός δεν εγκαταλείπει την ιδέα για διαχωρισμό της Μακεδονίας!
Οι αλβανόφωνοι αποτελούν το 30-40% του συνολικού πληθυσμού της FYROM και είναι συγκεντρωμένοι στο Τέτοβο, τα Σκόπια, το Αρατσίνοβο, το Γκόβισταρ  και το Κουμάνοβο. Η απόσχιση του αλβανόφωνου τμήματος της FYROM, ίσως  και  με την παρότρυνση της κοσοβάρικης και αλβανικής μαφίας, είναι εξαιρετικά πιθανή εξέλιξη. Η πρόσφατη απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, που δικαιώνει την απόφαση των αλαβανοκοσοβάρων για απόσχιση του Κοσσόβου από την Σερβία, ενδέχεται να  έχει καταλυτική επίδραση και στα σχέδια των Αλβανών  της π.Γ.Δ. Μακεδονίας, για απόσχιση και ένωση με το Κόσσοβο. Και μακροπρόθεσμα τη συγκρότηση της Μεγάλης Αλβανίας (Αλβανία, Κόσσοβο και οι αλβανόφωνες περιοχές της FYROM, της Νότιας Σερβίας και του Μαυροβουνίου)!
Όμως, η  εσωτερική αστάθεια στο Σκοπιανό κράτος και η πιθανή εξαγωγή της κρίσης στα γειτονικά κράτη, που δυνητικά θα προκαλέσει συνθήκες αποσταθεροποίησης στη Βαλκανική, είναι δυνατόν, κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να εξελιχτεί σε  σημαντικό διαπραγματευτικό χαρτί για την επίτευξη ευνοϊκών ρυθμίσεων για το κράτος των Σκοπίων και τις διεθνείς σχέσεις του.
 Ακριβώς αυτό είναι και το μείζον πολιτικό ζήτημα , που θα πρέπει να διαχειριστεί  η   ελληνική διπλωματία.

         Η ελληνική αντίδραση                         

Στον προπαγανδιστικό καταιονισμό των Σκοπιανών, αλλά και διαφόρων εξωβαλκανικών κύκλων, που επιδιώκουν,  όχι μόνο την παραχάραξη της ελληνικής ιστορίας, αλλά ακόμη και την εδαφική συρρίκνωση της Ελλάδας,  η Ελληνική Κυβέρνηση «αντιδρά» με  «Ολύμπια»  ηρεμία…
Η Ελληνική Κυβέρνηση, με τη σύμφωνο γνώμη και της αντιπολίτευσης, έχει οριοθετήσει μια «κόκκινη γραμμή», σχετικά με τις διπλωματικές διαπραγματεύσεις , για το θέμα του ονόματος  της FYROM.
Η ελληνική θέση είναι, «σύνθετη ονομασία γεωγραφικού προσδιορισμού για κάθε χρήση». Αμφιβολίες όμως εγείρονται, για το αν  η Κυβέρνηση του Γ.Α. Παπανδρέου, θα αντέξει στις ισχυρές πολιτικοδιπλωματικές πιέσεις,  για υποχωρήσεις από την πάγια Εθνική γραμμή.
Διαμορφώνονται συνθήκες λύσης, κυρίως από την  αμερικανική διπλωματία, χωρίς ωστόσο  στις προτάσεις που κατατίθενται να λαμβάνεται ισχυρά υπόψιν, οι τεκμηριωμένες ελληνικές ανησυχίες. Αντίθετα επιβραβεύεται, μέσω αυτών των προτάσεων,   η εθνικιστική πολιτική του Σκοπιανού Πρωθυπουργού Ν.Γκρουέφσκι, που επιδιώκει, μέσω της καπηλείας του ονόματος ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, να προωθήσει  αλυτρωτικά οράματα και αποσχιστικά εθνο-μειονοτικά σχέδια.
Η Ελληνική Κυβέρνηση, σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία, μάλλον θα πρέπει να αποφύγει να δεσμευτεί για λύση του ονόματος της γειτονικής χώρας. Και αυτό διότι, η Ελλάδα, λόγω της κακής οικονομικής κατάστασης,  είναι μάλλον ευεπίφορη σε διπλωματικές πιέσεις, για την «διευθέτηση»  της εκκρεμότητας του ονόματος της FYROM. Ειδικά μάλιστα όταν οι πιέσεις προέρχονται από τις Βρυξέλες και την Ουάσιγκτον, τις έδρες των δανειστών μας.
Η Ελληνική Κυβέρνηση θα πρέπει να «οχυρωθεί» πίσω από την  απόφαση του ΝΑΤΟ  τον Απρίλιο του 2008 στο Βουκουρέστι, ότι η πρόσκληση στα Σκόπια να ενταχθεί στην Ατλαντική Συμμαχία «θα επαναληφθεί εφόσον έχει βρεθεί μία κοινά αποδεκτή λύση στο ζήτημα του ονόματος».  Η Ελληνική Κυβέρνηση, δεν θα πρέπει να απεμπολήσει την πολιτική του βέτο, εφόσον οι Σκοπιανοί επιμένουν στην αδιαλλαξία τους.
                                                    *
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ στο περιοδικό «πολιτικά ΘΕΜΑΤΑ»

Σχόλια

  1. Φοβαμαι, πως η λυση ειναι μονο μια και αυτη δεν θα αργηση να διαπιστωθη. "Πατηρ Παντων,Πολεμος". Ζητω συγνωμην αν νομιζετε οτι ειμαι πολεμοκαπηλος αλλα μια ματια πισω σε ολα τα ιστορικα δεδομενα θα με δικαιωσετε. Φιλικα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα