Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι περικοπές των αμυντικών δαπανών δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην αμυντική θωράκιση της χώρας

      

Του Χρήστου Καπούτση

     Αποτελεί «άσκηση»  για πολύ δυνατούς λύτες, πως θα κατορθώσει η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, να διατηρήσουν  σε υψηλό επίπεδο την μαχητική ικανότητα των Ενόπλων μας Δυνάμεων, με την εφαρμοζόμενη πολιτική δραστικών περικοπών των αμυντικών δαπανών. Μόνο για το 2010, η περικοπή των αμυντικών δαπανών,  ίσως ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ!
Οι άμεσες εκκρεμότητες,  που  επηρεάζουν συνολικά την επιχειρησιακή ετοιμότητα και επάρκεια των Ενόπλων Δυνάμεων είναι:
Τα ανταλλακτικά πτητικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας, οι κινητήρες των μαχητικών αεροσκαφών F-16, οι φωτιστικές βόμβες, τα βλήματα των αρμάτων μάχης ΛΕΟΠΑΡΝΤ (LEO2) 120 χιλιοστών, τα αυτοκινούμενα πυροβόλα, τα ελικόπτερα NH-90,τα TOR-M1 και OSA . Και ακόμη το σύστημα αυτοπροστασίας   για τα F-16 και   τα  τεθωρακισμένα οχήματα μάχης (ΤΟΜΑ).
Επίσης, ο εκσυγχρονισμός των ελικοπτέρων ΑΠΑΤΣΙ,  το πρόγραμμα «Ερμής», το αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας και  τα μεταφορικά αεροσκάφη ταC-27.
Είναι σαφές ότι πρόκειται για μακροσκελέστατο κατάλογο εκκρεμοτήτων,  πολλές από τις οποίες θα έπρεπε να είχαν επιλυθεί πριν  από 4 ή και 10 χρόνια! Η στρατιωτική ηγεσία έχει προειδοποιήσει τους πολιτικούς, για τις συνέπειες από την καθυστέρηση υλοποίησης «ώριμων»  εξοπλιστικών προγραμμάτων. Η απάντηση των πολιτικών είναι στερεότυπη, αυτοί παραδέχονται ότι,  «λεφτά δεν υπάρχουν». O ΥΠΕΘΑ Β.Βενιζέλος, δήλωσε για τις εκκρεμότητες στα  εξοπλιστικά προγράμματα, ότι « Κατά τον πρώτο χρόνο παραμονής μας στο ΥΠΕΘΑ, εκκαθαρίζουμε τις εκκρεμότητες των τελευταίων 12 ετών  με συστηματικό τρόπο.»
 Οι εκκρεμότητες, που θα πρέπει να επιλυθούν μέχρι το τέλος του χρόνου ή το αργότερο το πρώτο εξάμηνο του 2011 είναι:

ΠΥΡΟΜΑΧΙΚΑ 120 χιλ  ΤΩΝ ΑΡΜΑΤΩΝ LEO 2.
Διαθέτουμε  τα πιο σύγχρονα άρματα μάχης του κόσμου, τα γερμανικά «ΛΕΟΠΑΡΝΤ 2» , και όμως, είναι επιχειρησιακά άχρηστα, διότι δεν διαθέτουν πυρομαχικά!!
ΤΏΡΑ δρομολογείται  η προμήθεια  12.000 βλημάτων των 120 χιλ. για τα άρματα μάχης “LEO 2”, από  γερμανική εταιρεία. O προϋπολογισμός του προγράμματος για την προμήθεια 9.000 βλημάτων κινητικής ενέργειας DM63 APFSDS-T και 3.000 βλημάτων χημικής ενέργειας DM12A2 HEAT ανέρχεται σε 55 εκατ. ευρώ. Τα βλήματα είναι απαραίτητα προκειμένου τα άρματα LEO 2 HEL και LEO 2 A4, που παρελήφθησαν σταδιακά από το 2005 μέχρι σήμερα, να είναι πλήρως επιχειρησιακά και αξιόμαχα.

Εκσυγχρονισμός 12 ΑΗ-64Α Apache – Συμπαγή δύναμη 24 ΑΗ-64D
Προχωρά ο εκσυγχρονισμός των παλαιότερων επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α Apache, αλλά όχι στην έκταση που είχε προγραμματιστεί αρχικά. Από τα 19 επιθετικά ελικόπτερα (ένα κατέπεσε τον Νοέμβριο του 2008) πρόκειται να εκσυγχρονιστούν αρχικά μόνο τα 12 για λόγους περιορισμού της σχετικής δαπάνης.
Το σύνολο της δαπάνης θα ανέλθει περίπου στα 380-430 εκατ. ευρώ ανάλογα με το επίπεδο του εκσυγχρονισμού.
Η αναβάθμιση κρίνεται επίσης επιβεβλημένη για λόγους εφοδιαστικής υποστήριξης, η οποία είναι ήδη προβληματική καθώς το ΑΗ-64Α αποσύρεται από τον Στρατό των ΗΠΑ  και επομένως κλείνει η γραμμή παραγωγής!



Αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας:
  Το πολεμικό Ναυτικό από το 2001 «φωνάζει» για την αγορά τουλάχιστον 4 αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας.  Όλα αυτά τα χρόνια αναζητούνται λύσεις οικονομικά συμφέρουσες. Οι λύσεις αυτές είναι η προμήθεια καινούργιων αεροσκαφών, ή η προμήθεια μεταχειρισμένων αλλά αναβαθμισμένων αεροσκαφών P3C, ή η προμήθεια S-3, και τέλος η προμήθεια και διαμόρφωση των παροπλισμένων αεροσκαφών της Ολυμπιακής Αεροπορίας ATR-72.  Σχετικά με  τα ATR-72 το  Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει τη λύση της αγοράς τεσσάρων από τα επτά αεροσκάφη της Ο.Α.  τα οποία είναι σε σχετικά καλή κατάσταση.  Το κόστος της αγοράς είναι 2.500.000 ευρώ το καθένα, φυσικά χωρίς τον εξοπλισμό!!  

Κινητήρες και ανταλλακτικά των μαχητικών αεροσκαφών F-16:
Είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την υλοποίηση του προγράμματος εργοστασιακής συντήρησης των κινητήρων των αεροσκαφών F-16.  Η διαδικασία αυτή είναι απαραίτητη για λόγους ασφαλείας πτήσεων και το εκτιμώμενο κόστος είναι 296.200.000 USD. Με το ποσό αυτό θα αγοραστούν  ανταλλακτικά κινητήρων προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες κανονικές συντηρήσεις και αντικαταστάσεις υλικών και εξαρτημάτων που προβλέπεται από τα προγράμματα συντήρησης των αεροσκαφών F-16 Blοk 30,50,52+. Τα υλικά αυτά θα αγοραστούν από την κατασκευάστρια   εταιρεία την αμερικανική  «Λοκχιντ- Μάρτιν».
Επιπλέον, δρομολογείται και η προμήθεια ανταλλακτικών από τις ΗΠΑ για την επαύξηση και διατήρηση υψηλού ποσοστού διαθεσιμότητας και εν γένει υποστήριξης των ιπταμένων μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας, μέσω διακρατικής συμφωνίας ύψους 160.000.000 USD, για χρονική περίοδο τεσσάρων ετών, δηλαδή 40.000.000 USD κατά έτος.

Σύστημα αυτοπροστασίας των μαχητικών αεροσκαφών F-16:
Δεκάδες σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη F-16, που αποτελούν την αιχμή της επιχειρησιακής ετοιμότητας της Πολεμικής Αεροπορίας, δεν διαθέτουν σύστημα αυτοπροστασίας. Ουσιαστικά , τα αεροσκάφη αυτά, σε περίπτωση Πόλεμου είναι άχρηστα!!! Από το 1999 γίνονται προσπάθειες να εξασφαλιστεί ένα αξιόπιστο σύστημα αυτοπροστασίας για αυτά τα αεροσκάφη, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Η προμήθεια και εγκατάσταση των Συστημάτων Αυτοπροστασίας  ASPIS II στα Αεροσκάφη  του Προγράμματος Peace Xenia ΙΙΙ καθώς και οι έλεγχοι συμμόρφωσης με τις προδιαγραφές του Συστήματος προβλέπεται να πραγματοποιηθούν στα πλαίσια της Εμπορικής Σύμβασης 015Γ/03 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της αμερικανικής Εταιρείας Raytheon. Όμως,  η υλοποίηση της Σύμβασης παρουσιάζει καθυστέρηση τριών (3) ετών!!  Μετά το ατελέσφορο των διαπραγματεύσεων μεταξύ της επιτροπής που συνέστησε η αρμόδια Διεύθυνση του ΥΠΕΘΑ (ΓΔΑΕΕ) και των εκπροσώπων της Raytheon, η ΓΔΑΕΕ εξετάζει το ενδεχόμενο προμήθειας των Συστημάτων και ελέγχου των προδιαγραφών τους μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις Αμερικανικές Αρχές. Χρονοβόρα διαδικασία, που τίποτα δεν εγγυάται ότι θα έχει αίσιο τέλος. Και εν τω μεταξύ, η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία, υποχρεώνουν τους πιλότους να προβαίνουν σε αναχαιτίσεις και εικονικές αερομαχίες στο Αιγαίο με αεροσκάφη τα οποία δεν διαθέτουν  σύστημα αυτοπροστασίας!!

Μεταφορικά αεροσκάφη C-27J

Είχαμε παραγγείλει 12 μεταφορικά αεροσκάφη C-27J, έχουμε παραλάβει οκτώ  και πετάνε ένα ή δύο!
Στις 29 Ιαν. 2003 υπεγράφη μεταξύ LMATTS και ΓΓΟΣΑΕ η Σύμβαση 004Γ/03, η οποία ενεργοποιήθηκε στις 08 Αυγούστου 2003. Η Σύμβαση αυτή αφορά στην προμήθεια δώδεκα (12) μεταφορικών Α/Φ C-27J, εκ των οποίων τα οκτώ (8) πρώτα είναι βασικής διαμόρφωσης και τα υπόλοιπα τέσσερα (4), θα έχουν δυνατότητα ανεφοδιασμού εν πτήσει.
Η  Σύμβαση περιλαμβάνει επί πλέον την προμήθεια εξοπλισμού, ανταλλακτικών αρχικής υποστήριξης και παροχή εκπαίδευσης και υπηρεσιών για την αρχική υποστήριξη των Αεροσκαφών.
          Στο πλαίσιο υλοποίησης της  Σύμβασης, η παραλαβή των πρώτων οκτώ (8) Α/Φ C-27J, πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα  από τον Σεπτέμβριο του 2005 έως και τον Ιούνιο του 2007. Από το 2007  αναμένεται η παραλαβή των άλλων τεσσάρων. Ο λόγος της καθυστέρησης είναι τα προβλήματα που παρουσιάζουν τα ήδη παραληφθέντα αεροσκάφη.

·        ελικόπτερα NH-90
Στις 25 Νοεμβρίου 2002, αποφασίστηκε η προμήθεια 42 ελικοπτέρων NH-90 που επιμερίζονταν σε 32 μεταφορικά (+ προαίρεση για 4 ακόμη), 4 υγειονομικού (MEDEVAC) και 6 ειδικών επιχειρήσεων. Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, η σύμβαση που υπογράφηκε την 29η Αυγούστου 2003 μείωσε τον αριθμό τους σε μόλις 20 (16 μεταφορικών και 4 ειδικών αποστολών) με δικαίωμα προαίρεσης 12 επιπλέον μεταφορικών ελικοπτέρων και 2 ελικοπτέρων ειδικών αποστολών.  Το συνολικό κόστος της παραγγελίας ανέρχεται σε 700.000.000 ευρώ. Tο NH-90 κατασκευάζεται από ευρωπαϊκή κοινοπραξία την Eurocopter που τη συγκροτούν εταιρείες από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ολλανδία. Η εταιρία Eurocopter είχε κατασκευάσει για την Ελληνική Αεροπορία Στρατού μέχρι το καλοκαίρι του 2009, τουλάχιστον 16 από τα συνολικά 20 ελικόπτερα της συγκεκριμένης προμήθειας. Ωστόσο, η Ελλάδα αρνείται να τα παραλάβει , διότι, υποστηρίζει ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα.

·        φρεγάτες FREEM
Υφίσταται  διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας για την ναυπήγηση 6 φρεγατών τύπου Freem για το Πολεμικό μας Ναυτικό, συνολικού κόστους 6,6 δισεκ.ευρώ. Επίσης , συμφωνία για τη ναυπήγηση των έξι φρεγατών (FREEM) του Πολεμικού Ναυτικού υπέγραψαν η γαλλική DCNS και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας/Νεώριο. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η συμφωνία αντικαθιστά το Μνημόνιο Κατανόησης (MOU), που είχε υπογραφεί το έτος 2006. Η παραγγελία φρεγατών Freem εξοπλισμένων με πυραύλους Scalp Naval (βεληνεκές 1.000Km) αλλάζει  τα μέχρι τώρα ναυτικά δεδομένα και τακτικές στο Αιγαίο. Γι’ αυτό η  ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού πιέζει για την άμεση έναρξη υλοποίησης των συμφωνιών, όμως η Κυβέρνηση έχει άλλες «προτεραιότητες»…  

·        Τεθωρακισμένο όχημα μάχης (TOMA)
Είναι  επιτακτική πλέον η ανάγκη για την προμήθεια ενός
νέου ΤΟΜΑ το οποίο θα μπορεί να συνεργαστεί με τα νέα άρματα μάχης  σε συνδυασμένες επιχειρήσεις ολόκληρο το 24ωρο. Η αδυναμία
των παλαιών ΤΟΜΠ Μ113 για την εκπλήρωση τέτοιων αποστολών είναι
προφανής: μειωμένες επιδόσεις, ελλιπής θωράκιση, μέτριος οπλισμός και ανυπαρξία δυνατοτήτων εκτέλεσης νυκτερινών επιχειρήσεων.  Το ΚΥΣΕΑ (Πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής) αποφάσισε την προμήθεια 450 ρωσικών ΤΟΜΑ BMP-3Μ, του βιομηχανικού συγκροτήματος του Kurganmashzavod, κόστους 1,5 δισεκ.ευρώ.
Το αμφίβιο όχημα μάχης πεζικού (ΤΟΜΑ) BMP-3 (Boyenaya
Mashina Pyekhota), είναι ουσιαστικά ένα ελαφρύ άρμα μάχης με δυνατότητα μεταφοράς στρατιωτών στο πεδίο της μάχης, παρέχοντας αυξημένο επίπεδο ασφάλειας στο μεταφερόμενο προσωπικό με παράλληλα  δυνατότητα αυτόνομης μάχης. Τα ρωσικά ΤΟΜΑ κρίθηκαν κατάλληλα για τον Ελληνικό στρατό. Στην πορεία όμως, δημιουργήθηκαν διάφορα «προβλήματα», κυρίως από  αμερικανικό «λόμπυ»  των «οπλάδων», που δεν επιθυμούν ρωσικά όπλα για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, διότι είναι σαφώς φθηνότερα και ίσως να αποδειχτούν καλύτερα από τα αμερικανικά ή δυτικοευρωπαϊκά. Και η σημερινή Κυβέρνηση, ουσιαστικά έχει παραπέμψει στις ελληνικές καλένδες την απόφαση του ΚΥΣΕΑ, για τα ρωσικά ΤΟΜΑ. Ο Στρατός Ξηράς όμως, λόγω έλλειψης σύγχρονου ΤΟΜΑ, αντιμετωπίζει σοβαρά επιχειρησιακά προβλήματα.

·        Φωτιστικές βόμβες   
 Εκκρεμεί η επικύρωση της σύμβασης που έχει υπογράψει το ΓΕΑ  για την προμήθεια 2150 φωτιστικών βομβών LUU-2D/B, για την κάλυψη εκπαίδευσης και επιχειρήσεων έρευνας-διάσωσης, μέσω της υφιστάμενης διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδος και ΗΠΑ, κόστους 3.510.000 ευρώ.

·        Νέο  μαχητικό αεροσκάφος
Η Πολεμική Αεροπορία έχει εισηγηθεί την απόκτηση υπερσύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών, διότι από το 2015 η αεροπορική υπεροχή της Τουρκίας στο Αιγαίο θα είναι συντριπτική.  Και μάλιστα το ΓΕΑ επιμένει, να ληφθεί η απόφαση από το ΚΥΣΕΑ, για το νέο μαχητικό αεροσκάφος μέσα στο 2010. Όμως, η πολιτική ηγεσία, φαίνεται ότι δεν συμμερίζεται την άποψη των πτεράρχων  και έχει μεταθέσει το πρόγραμμα αυτό για το «απώτερο» μέλλον. Είναι σαφές , ότι η οικονομική συγκυρία, οι πιέσεις των Κυβερνήσεων των κατασκευαστριών κρατών (ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία), δεν ευνοούν  αποφάσεις , που έχουν ισχυρές οικονομικές και πολιτικές παραμέτρους. Έτσι όμως,  αναβάλλεται και  η επιτακτική ενίσχυση της πολεμικής μας Αεροπορίας, με προφανείς επιπτώσεις στην άμυνα της χώρας.
                                       *
Ο «Μύθος» των υπέρογκων αμυντικών δαπανών
Με δύο ερωτήσεις αντιπολιτευόμενων βουλευτών, κατέρρευσε ο μύθος των υπέρογκων αμυντικών δαπανών. Οι δαπάνες για τα εξοπλιστικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε στη Βουλή η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας  είναι: 
Έτος 2006 : 206.349.806 ευρώ
Έτος 2007 : 275.290.756 ευρώ
Έτος 2008 : 381.036.170 ευρώ
Έτος 2009 : 56.729.487 ευρώ
Έτος 2010 : 43.472.340 ευρώ

Ένα σύνολο δηλαδή 962 εκ ευρώ για ολόκληρη την πενταετία το οποίο αποτελεί ιστορικό ρεκόρ (προς τα κάτω) για ολόκληρη την Μεταπολίτευση και μετά, με το έτος-ρεκόρ των χαμηλότερων εξοπλιστικών δαπανών -τα 43 (!) εκ ευρώ του 2010- να συμπίπτει με το πρώτο έτος της υπουργίας του ΥΕΘΑ κ. Βενιζέλου.
 Οι αμυντικές δαπάνες, που στοχευμένα και τεκμηριωμένα αξιοποιούνται για την αναβάθμιση της αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων μας Δυνάμεων, είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση του Έθνους, γι’ αυτό είναι λάθος,  αν περικόπτονται κυρίως για μικροπολιτικούς λόγους. Ένας Στρατός , θα πρέπει να διαθέτει πειθαρχία, επιχειρησιακή ευελιξία, σύγχρονα οπλικά συστήματα και να είναι εξοικειωμένος με την στρατιωτική τεχνολογία αιχμής (ηλεκτρονικός πόλεμος, δορυφορικά επικοινωνιακά συστήματα κ.ά).  Αν λείπουν αυτά, λόγω περικοπών στις δαπάνες για την άμυνα, τότε, θα πρέπει η πολιτική ηγεσία, να αναλάβει και την ευθύνη, για το χαμηλό επίπεδο της  αμυντικής θωράκισης της χώρας.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να ξεχωρίσουμε τις δαπάνες που ικανοποιούν ανάγκες  για την αποτελεσματική  αμυντική θωράκιση  της χώρας, από την κατασπατάληση πόρων, που με πρόσχημα την άμυνα,  ενθυλακώνουν πολιτικοί , κόμματα , κομματάρχες και προμηθευτές οπλικών συστημάτων. 

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "πολιτικά ΘΕΜΑΤΑ"

Σχόλια

  1. Παρουσίαση βιβλίου "ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ" του Άκη Κοσώνα


    ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ

    Η γιουγκοσλαβική εμπειρία και η διάλυση των Βαλκανίων.

    Άκης Κοσώνας


    Ακριβώς έντεκα χρόνια πριν, παραμονές Πάσχα βομβαρδίστηκε από τις νατοϊκές δυνάμεις και αποδυναμώθηκε καθοριστικά η Σερβία, διαλύθηκε ότι είχε απομείνει από τη Γιουγκοσλαβία και ανασχηματίστηκαν τα σύνορα στα Βαλκάνια για πρώτη φορά μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η αμερικανική επιλογή να τελειώνουν με τη Γιουγκοσλαβία και να ανοίξουν το δρόμο στην ίδρυση νέων κρατών, δημιούργησε μια νέα κουλτούρα, μια νέα αντίληψη πραγμάτων στη βαλκανική χερσόνησο :

    Διέλυσε οριστικά την αίσθηση των ισχυρών κρατών και επέβαλε καθεστώς εξάρτησης από τρίτες δυνάμεις σε χώρες που είτε υπήρχαν στο παρελθόν και σχημάτισαν τη Γιουγκοσλαβία, είτε δεν υπήρχαν και γεννήθηκαν τώρα.

    Συγχρόνως, το όλο εγχείρημα κατέδειξε την ανυπαρξία της Ευρώπης ως ενιαίας δύναμης, ακόμα και ως συμμαχίας να κάνει κάτι την ώρα πολύ εξωευρωπαϊκές δυνάμεις δρούσαν (και στρατιωτικά) στα εδάφη της. Αυτό οδήγησε στη συμπέρασμα ότι οι χώροι δεν (αυτό)προσδιορίζονται πια τόσο γεωγραφικά, ως ενότητες, αλλά εξαρτησιακά.

    Η Ελλάδα, μέρος της βαλκανικής, υπέστη άμεσα τις εξελίξεις και τις αλλαγές που προέκυψαν από τη διάλυση της γειτονικής χώρας. Συνορεύαμε με τη Γιουγκοσλαβία. Τώρα συνορεύουμε με τη «Μακεδονία». Έως τότε είχαμε μία Αλβανία στα βορειοδυτικά μας σύνορα. Τώρα υπάρχει κι άλλη μια με το «μαξιλάρι» της «Μακεδονίας» ανάμεσά μας, το Κόσοβο.

    Στο βιβλίο περιγράφονται ρόλοι και συμπεριφορές χωρών, πολιτικών κομμάτων, διανοούμενων, δημοσιογράφων και παραγόντων. Παραγόντων που αγάπησαν την βαλκανική κρίση. Είναι οι ίδιοι που αγαπούν κάθε κρίση μια και μέσω αυτής πλουτίζουν και αλλάζουν τις δομημένες ισορροπίες έτσι ώστε να ετοιμάσουν την υποδοχή της επόμενης κρίσης

    ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ

    http://img686.imageshack.us/img686/4131/peirama.png

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Παρουσίαση βιβλίου "ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ" του Άκη Κοσώνα


    ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ

    Η γιουγκοσλαβική εμπειρία και η διάλυση των Βαλκανίων.

    Άκης Κοσώνας


    Ακριβώς έντεκα χρόνια πριν, παραμονές Πάσχα βομβαρδίστηκε από τις νατοϊκές δυνάμεις και αποδυναμώθηκε καθοριστικά η Σερβία, διαλύθηκε ότι είχε απομείνει από τη Γιουγκοσλαβία και ανασχηματίστηκαν τα σύνορα στα Βαλκάνια για πρώτη φορά μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η αμερικανική επιλογή να τελειώνουν με τη Γιουγκοσλαβία και να ανοίξουν το δρόμο στην ίδρυση νέων κρατών, δημιούργησε μια νέα κουλτούρα, μια νέα αντίληψη πραγμάτων στη βαλκανική χερσόνησο :

    Διέλυσε οριστικά την αίσθηση των ισχυρών κρατών και επέβαλε καθεστώς εξάρτησης από τρίτες δυνάμεις σε χώρες που είτε υπήρχαν στο παρελθόν και σχημάτισαν τη Γιουγκοσλαβία, είτε δεν υπήρχαν και γεννήθηκαν τώρα.

    Συγχρόνως, το όλο εγχείρημα κατέδειξε την ανυπαρξία της Ευρώπης ως ενιαίας δύναμης, ακόμα και ως συμμαχίας να κάνει κάτι την ώρα πολύ εξωευρωπαϊκές δυνάμεις δρούσαν (και στρατιωτικά) στα εδάφη της. Αυτό οδήγησε στη συμπέρασμα ότι οι χώροι δεν (αυτό)προσδιορίζονται πια τόσο γεωγραφικά, ως ενότητες, αλλά εξαρτησιακά.

    Η Ελλάδα, μέρος της βαλκανικής, υπέστη άμεσα τις εξελίξεις και τις αλλαγές που προέκυψαν από τη διάλυση της γειτονικής χώρας. Συνορεύαμε με τη Γιουγκοσλαβία. Τώρα συνορεύουμε με τη «Μακεδονία». Έως τότε είχαμε μία Αλβανία στα βορειοδυτικά μας σύνορα. Τώρα υπάρχει κι άλλη μια με το «μαξιλάρι» της «Μακεδονίας» ανάμεσά μας, το Κόσοβο.

    Στο βιβλίο περιγράφονται ρόλοι και συμπεριφορές χωρών, πολιτικών κομμάτων, διανοούμενων, δημοσιογράφων και παραγόντων. Παραγόντων που αγάπησαν την βαλκανική κρίση. Είναι οι ίδιοι που αγαπούν κάθε κρίση μια και μέσω αυτής πλουτίζουν και αλλάζουν τις δομημένες ισορροπίες έτσι ώστε να ετοιμάσουν την υποδοχή της επόμενης κρίσης

    ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ

    http://img686.imageshack.us/img686/4131/peirama.png

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι «μπουκαδόροι» του Υπουργείου Άμυνας

Του Χρήστου Καπούτση Υπάρχουν όρια στην παρακμή, στη σήψη , στη βλακεία; Υπάρχει κάποιο οριακό σημείο, που δεν μπορεί να ξεπεραστεί; Δύσκολη η απάντηση, αφού και σε αυτό τον τομέα,    οι «δυνατότητες» των ανθρώπων είναι απεριόριστες. Ωστόσο, συνιστά έσχατο σημείο παρακμής και παραλογισμού, η εκθεμελίωση θεσμών, η απαξίωση αρχών και η τυφλή βία εναντίον ανθρώπων. Αναφέρομαι στην βίαιη εισβολή   κάποιων απόστρατων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, φαινόμενο πρωτοφανές παγκοσμίως!! Η περιοριστική δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης πλήττει τους Δημόσιους υπαλλήλους και του ευρύτερου και του στενού Δημόσιου τομέα. Άρα και τους στρατιωτικούς, εν ενεργεία και απόστρατους. Οι απόστρατοι υποστηρίζουν ότι έχουν μειωθεί οι συντάξιμες αποδοχές τους κατά 40%. Πιθανόν να έχουν δίκαιο. Όμως το ίδιο έχει συμβεί και με ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους του Δημόσιου τομέα.    Οι απόστρατοι ζητούν να εξαιρεθούν από τις μειώσεις των αποδοχών τους, επειδή υπηρέτησαν στις Έν...

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσω...

Η 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία αποτελεί την άμεση αντίδραση της Ελλάδας

Του Χρήστου Καπούτση Εάν η Ελλάδα δεχτεί στρατιωτική προσβολή σε οποιοδήποτε σημείο της Επικράτειας, τότε, την άμεση απάντηση με στρατιωτικά μέσα, θα δώσει η   71 η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία . Αποτελεί την αιχμή του δόρατος της μαχητικής   ισχύος του Στρατού Ξηράς.   Έδρα της Ταξιαρχίας είναι η Νέα Σάντα του νομού Κιλκίς. Στην θέση της Νέας Σάντας προϋπήρχε ο οικισμός Βολοβότ, ο οποίος κατοικούνταν από Τούρκους που έφυγαν με την ανταλλαγή πληθυσμών του 1923, για να έρθουν στη θέση τους Πόντιοι πρόσφυγες,   που προέρχονταν κυρίως από την περιοχή της Σάντας, γι’ αυτό άλλωστε έδωσαν στο νέο οικισμό την ονομασία Νέα Σάντα. Μάλιστα , με απόφαση του Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου του Γενικού Επιτελείου Στρατού, η 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία,   μετονομάστηκε   σε 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία «ΠΟΝΤΟΣ». Η μετονομασία της Ταξιαρχίας έγινε προς τιμήν των απανταχού Ποντίων και των αγώνων που έδωσαν για την Πατρίδα.   Το στρατιωτικό προσωπικό της   7...