Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Περί επιστημολογικού αναρχισμού του Feyerabend


Ν. Λυγερός

Ο Feyerabend (1924-1994) [1. 2] μέσω του έργου του, Ενάντια της μεθόδου αποτελεί τον γνωστικό πυρήνα του επιστημολογικού αναρχισμού. Σε αντίθεση με μία μεθοδολογία που μπορεί να χαρακτηριστεί ως αξιωματική, που ανέπτυξαν ο David Hilbert (1862-1943) [1. 2. 3. 4. 5], ο μαθητής του Constantin Caratheodory (1873-1950) και σε μεγαλύτερο βαθμό η σχολή του πολυκέφαλου Nicolas Bourbaki (1935-    ) [1. 2], στα μαθηματικά, ο επιστημολογικός αναρχισμός προτείνει μία δυναμική μεθοδολογία ανακάλυψης δομών. Η ιδέα είναι ότι η αξιωματική μέθοδος λειτουργεί θαυμάσια όταν το αποτέλεσμα της θεωρίας ή ακόμα κι ενός θεωρήματος είναι ήδη γνωστό. Τι γίνεται όμως όταν βρισκόμαστε στην αρχική περίπτωση; Αυτή είναι η περίοδος της ανακάλυψης. Σε αυτό το πλαίσιο βρίσκουμε μαθηματικούς όπως ο Αρχιμήδης ( -287 - -212), ο Euler (1707-1783) [1. 2. 3. 4. 5], ο Erdős (1913-1996) [1. 2] και ο Polya (1887-1985) αλλά όχι μόνο, αφού ο Leibniz (1646-1716), ο Newton (1643-1727) [1. 2. 3. 4] και ο Einstein (1879-1955) αντιμετώπισαν το ίδιο πρόβλημα.

Σε αυτή τη φάση, η ελευθερία σκέψης είναι η σημαντικότερη και ενισχύεται βέβαια και από την φαντασία, η οποία είναι πιο σημαντική κι από τη γνώση κατά τον Einstein. Αυτό είναι το πλαίσιο του επιστημολογικού αναρχισμού του Feyerabend, ο οποίος δεν φοβόταν να δημιουργήσει διάλογο και με τον Lakatos (1922-1974) [1. 2. 3]. Ο παραλίγο μαθητής του Wittgenstein (1889-1951) και μαθητής του Popper (1902-1994) [1. 2. 3. 4. 5], μετά από μια μεταβατική περίοδο, κατάφερε να δημιουργήσει ένα πεδίο σκέψης στην επιστημολογία, το οποίο έχει εφαρμογές στις επιστήμες και στα μαθηματικά, στο ερευνητικό επίπεδο. Με αυτήν την έννοια θεωρεί ο Feyerabend ότι η αναρχία συμβάλλει στην πρόοδο της επιστήμης με όποιο ορισμό και να επιλέξουμε. Η σκέψη πρέπει να είναι απόλυτα ελεύθερη, για να μην πέσει στην παγίδα ενός δόγματος, το οποίο δεν επιτρέπει την επίλυση του προβλήματος ή την ανακάλυψη της θεωρίας. Ο επιστημολογικός αναρχισμός δεν περιγράφει μόνο, αλλά εξηγεί και το πεδίο δράσης. Πρέπει λοιπόν να αποφύγουμε τις κοινωνικές συνθήκες που περιορίζουν αναπόφευκτα τη σκέψη. Μπορούμε να ενεργοποιήσουμε και τις δημιουργικές απαγωγές του Eco (1932-    ) [1. 2. 3] που μελέτησε και ανέπτυξε μέσω του έργου του Peirce (1839-1914). Η μη συμβατική προσέγγιση είναι απαραίτητη στα δύσκολα προβλήματα όπως το απέδειξε ο Feynman (1918-1988) [1. 2. 3. 4. 5] στην κβαντομηχανική, ο Ventris (1922-1956) στην αρχαιολογία, ο Brooks (1954-    ) [1. 2. 3. 4. 5. 6] στην ρομποτική και ο Chaitin (1947-    ) [1. 2. 3. 4. 5. 6. 7] στα μεταμαθηματικά. Όλες αυτές οι προσπάθειες δεν μπορούν να αξιωματοποιηθούν μέσα σε ένα ενιαίο πλαίσιο. Κατά συνέπεια ο επιστημολογικός αναρχισμός του Feyerabend μας προσφέρει όχι μόνο μία διέξοδο από τις ιδεολογίες του δογματισμού στις επιστήμες και στα μαθηματικά, αλλά λειτουργεί ως καταλυτικό πλαίσιο για την δράση της ελεύθερης σκέψης. Αυτή είναι η σημαντικότερη συμβολή του.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι «μπουκαδόροι» του Υπουργείου Άμυνας

Του Χρήστου Καπούτση Υπάρχουν όρια στην παρακμή, στη σήψη , στη βλακεία; Υπάρχει κάποιο οριακό σημείο, που δεν μπορεί να ξεπεραστεί; Δύσκολη η απάντηση, αφού και σε αυτό τον τομέα,    οι «δυνατότητες» των ανθρώπων είναι απεριόριστες. Ωστόσο, συνιστά έσχατο σημείο παρακμής και παραλογισμού, η εκθεμελίωση θεσμών, η απαξίωση αρχών και η τυφλή βία εναντίον ανθρώπων. Αναφέρομαι στην βίαιη εισβολή   κάποιων απόστρατων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, φαινόμενο πρωτοφανές παγκοσμίως!! Η περιοριστική δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης πλήττει τους Δημόσιους υπαλλήλους και του ευρύτερου και του στενού Δημόσιου τομέα. Άρα και τους στρατιωτικούς, εν ενεργεία και απόστρατους. Οι απόστρατοι υποστηρίζουν ότι έχουν μειωθεί οι συντάξιμες αποδοχές τους κατά 40%. Πιθανόν να έχουν δίκαιο. Όμως το ίδιο έχει συμβεί και με ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους του Δημόσιου τομέα.    Οι απόστρατοι ζητούν να εξαιρεθούν από τις μειώσεις των αποδοχών τους, επειδή υπηρέτησαν στις Έν...

Προπηλακίστηκε άγρια ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Θ.Πάγκαλος

Στη λίμνη της Βουλιαγμένης, κάποιοι από τους λουόμενους, μόλις αντιλήφθηκαν την παρουσία του αντιπροέδρου της Κυβέρνησης Θεόδωρου Πάγκαλου , του επιτέθηκαν φραστικά, με χυδαίες εκφράσεις, όπως «γουρούνι», «μαλάκα» και άλλες χυδαιότητες. Η ώρα ήταν 2.45 και τον ρωτούσαν, γιατί είναι εκεί , για μπάνιο στη Λίμνη και όχι στο γραφείο του εργαζόμενος, όπως θα έπρεπε κατά τη γνώμη των υβριστών λουομένων. Μάλιστα στις ύβρεις πρωτοστατούσε μια ηλικιωμένη γυναίκα που όπως μάθαμε απολαμβάνει τη μεγάλη σύνταξη του μακαρίτη και τα ενοίκια από 15 διαμερίσματα. Ο Θ.Πάγκαλος δεν αντέδρασε στις ύβρεις (!!!) και αποχώρησε από τη Λίμνη. Ζήτησε όμως τον Διευθυντή και επειδή αυτός απουσίαζε, σε έξαλλη κατάσταση επιτέθηκε  ΧΕΙΡΟΔΙΚΩΝΤΑΣ , στον πρώτο υπάλληλο που βρήκε μπροστά του, ένα άνθρωπο 72 ετών με σοβαρά προβλήματα υγείας (αναπηρία). Ο κ. Αντιπρόεδρος ζητούσε ευθύνες από τον υπάλληλο, διότι επέτρεψε στην κυρία να μπει στην Λίμνη!!! Και η απάντηση του υπαλλήλου ήταν διότι πλήρωσε εισιτήριο…

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσω...