Είναι γεγονός ότι η στάση των ιστορικών απέναντι στο Μέγα
Κωνσταντίνο είναι αντιφατική. Για άλλους υπήρξε μέγα αίνιγμα ή στυγνός
δολοφόνος και καιροσκόπος, για άλλους δε, το μέγα θαύμα της ιστορίας. Αυτό
συμβαίνει διότι επικρατούν συνήθως ιδεολογικά κριτήρια και παραταξιακές
εκτιμήσεις ερήμην των πηγών. Ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα στο χώρο της
ιστορίας, που οδηγεί αυτόχρημα στην αυτοκατάργηση του ιστορικού και των ερευνών
του, είναι η χρησιμοποίηση της ιστορίας με οποιεσδήποτε διασκευές της κατά το
δοκούν, ώστε να χρησιμοποιείται για να αποδειχθούν πράγματα που ιστορικά δεν
θεμελιώνονται. Ένα άλλο επίσης πρόβλημα είναι όχι μόνον η ιδεολογική χρήση της
ιστορίας και των πηγών ακόμη, αλλά είναι και ο ιστορικός αναχρονισμός. Να
επιχειρούνται δηλαδή ερμηνευτικές προσβάσεις στα ιστορικά γεγονότα και στα
ιστορικά πρόσωπα μέσα από κρίσεις και προϋποθέσεις του παρόντος, του
οποιουδήποτε παρόντος. Γνωρίζετε ασφαλώς όλοι ότι όταν συντάσσει κανείς μια
ιστορική διατριβή και μάλιστα αν είναι διδακτορική διατριβή που είναι η
σημαντικότερη εργασία ενός επιστήμονος, παραθέτει ένα εισαγωγικό ή πρώτο
κεφάλαιο που αναφέρεται στην εποχή μέσα στην οποία τοποθετούνται τα θέματα με
τα οποία ασχολείται. Αυτή η τοποθέτησις είναι απολύτως αναγκαία, σφαιρική από
πάσης πλευράς τοποθέτηση, για να μπορεί κανείς τα συμπεράσματα τα οποία θα
συναγάγει, να τα τεκμηριώνει και μάλιστα κατά τρόπον αναμφισβήτητον. Ο
ιστορικός αναχρονισμός και η ιδεολογική χρήση της ιστορίας, επαναλαμβάνω, είναι
από τις μεγαλύτερες αρρώστιες των ασχολουμένων με την ιστορία, στην εποχή μας
περισσότερο.
Ο Φλάβιος Βαλέριος Κωνσταντίνος (λατινικά: Flavius Valerius Constantinus, 27 Φεβρουαρίου
272 - 22 Μαΐου 337) ή Ισαπόστολος και Άγιος Κωνσταντίνος ή Μέγας Κωνσταντίνος
(κατά την Ορθόδοξη Εκκλησία) ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας. Ήταν αυτοκράτορας της
Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από το 312 έως το 324 και μονοκράτορας από το
324 έως το 337[1]
Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΕΖΗΣΕ Δίπλα στον Διοκλητιανό , άρα έζησε από κοντά έναν από τους μεγαλύτερους
διωγμούς εναντίον των χριστιανών, τα φρικτά βασανιστήρια και τις δημόσιες
εκτελέσεις των οπαδών της νέας θρησκείας, τα όποια παρακολουθούσε αν δεν συμμετείχε, που
ξεκίνησε με το «έδικτο» του αυτοκράτορα το 303 μ.Χ. από τη Νικομήδεια
Έμεινε γνωστός διότι υπέγραψε το διάταγμα των Μεδιολάνων το
313 μ.Χ. με το οποίο θεσπιζόταν η αρχή ανεξιθρησκίας. Έτσι, για πρώτη φορά ο
Χριστιανισμός βρισκόταν υπό την προστασία του αυτοκράτορος (σημ. Ο Μ.
Κωνσταντίνος δεν ανακήρυξε το Χριστιανισμό επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας,
όπως λανθασμένα αναφέρεται κάποιες φορές. Αυτό το έπραξε αρκετά χρόνια αργότερα ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος)
TO 337 Ο ετοιμοθάνατος Κωνσταντίνος βαπτίζεται και τυπικώς
χριστιανός από τον αρειανό επίσκοπο Ευσέβιο Νικομηδείας, προφανώς με την πονηρή
σκέψη ότι ένα βάπτισμα στο τέλος του βίου είναι ό,τι καλύτερο για την άφεση
όλων των προηγουμένων αμαρτιών (Latourette, τόμος Α, σελ. 175).
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου