Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ελλάδα και Κύπρος στη «ζώνη του λυκόφωτος»

άρθρο του Χρήστου Καπούτση


Ελλάδα και Κύπρος, όπως ήταν αναμενόμενο  εισέρχονται στη «ζώνη του λυκόφωτος»  της εκτεταμένης πολιτικό- στρατιωτικής κρίσης,  που πλήττει με σφοδρότητα την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή. Διαμορφώνεται μέσω της στρατιωτικής βίας ο νέος γεωπολιτικός χάρτης της περιοχής, καθώς διακρατικές συμμαχίες είτε καταρρέουν , είτε ισχυροποιούνται, ενώ εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα ανατρέπουν εθνικά σύνορα. Στον πυρήνα  των κοσμογονικών εξελίξεων βρίσκεται η αξιοποίηση των πλούσιων ενεργειακών πόρων (πετρέλαιο και φυσικό αέριο) της περιοχής  και η ασφάλεια των διαύλων μεταφορά της ενέργειας στη Δύση.  
Τα δύο  Κράτη του Ελληνισμού (Ελλάδα και Κυπριακή Δημοκρατία) και οι κυβερνήσεις τους, θα αντιμετωπίσουν άμεσα σκληρά διλήμματα , καθώς το γεωπολιτικό «παιχνίδι» στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή μας, γίνεται ολοένα και πιο «βάρβαρο»  και αδυσώπητο, καθώς διακυβεύονται  τεράστια γεωστρατηγικά και γεωοικονομικά συμφέροντα, ισχυρών κρατών και πανίσχυρων πολυεθνικών,  που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Ενέργειας.
Η Τουρκία αποφάσισε να εμπλακεί στρατιωτικά , αλλά  με κάπως ιδιόρρυθμο τρόπο, στον αγώνα κατά των τζιχαντιστών του ISIS, απαιτώντας ισχυρά ανταλλάγματα κατά τη συνήθη  διπλωματική τακτική της. Επιχειρεί παράλληλα να αποσπάσει   σοβαρά  πλεονεκτήματα  είτε στην Συρία, είτε το Αιγαίο Πέλαγος και τη Θράκη,
είτε στην Κύπρο.  Η Κυπριακή Κυβέρνηση υποχρεώθηκε να αναστείλει τις δραστηριότητες της στην ΑΟΖ της Κύπρου. Η Κύπρος σήμερα βιώνει στιγμές επιστροφής του Σχεδίου Ανάν του 2004,  αλλά στην πιο χειρότερη εκδοχή του. Η Κύπρος προετοιμάζεται να θυσιαστεί , με ευθύνη της ηγεσίας της και  καθ’ υπόδειξη του διεθνούς παράγοντος, που επιθυμεί να προσφέρει την Κύπρο ως «αντίδωρο» στην Τουρκία, ώστε η Τουρκία  να εμπλακεί στον πόλεμο εναντίον της ISIS.  Προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς οι διαδικασίες,  ώστε να δημιουργηθεί  το νέο κράτος στη νοτιοανατολική Μεσόγειο που θα λέγεται Ε.Κ.Ο. (Ενωμένη  Κυπριακή Ομοσπονδία).
Ιδιαίτερα ανήσυχος για αυτές τις εξελίξεις επισκέφτηκε τη Λευκωσία ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ Β. Νετανιάχου και ζήτησε  από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη,  να τηρηθούν οι διακρατικές συμφωνίες, που αφορούν τη συνεκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Ο Ισραηλινός Πρωθυπουργός ζήτησε στενότερη συνεργασία για τα θέματα ασφαλείας και επανέφερε επιτακτικά το θέμα των στρατιωτικών διευκολύνσεων,  με πρώτο την αξιοποίηση της αεροπορικής βάσης  «Ανδρέας Παπανδρέου» στην Πάφο, από την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία.  Κατά τη συνάντησή τους στο Προεδρικό Μέγαρο στη Λευκωσία , οι Νετανιάχου και Αναστασιάδης, αφού συμφώνησαν ότι οι δύο χώρες έχουν κοινούς εχθρούς και κοινές επιδιώξεις, καθόρισαν τους στόχους  στα θέματα της  ενέργειας και της ασφάλειας, με βάση τα νέα διεθνοπολιτικά  δεδομένα της περιοχής και συμφώνησαν, τον Σεπτέμβριο οι υπουργοί Εξωτερικών Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ να συναντηθούν στη Νέα Υόρκη,  για την προετοιμασία της τριμερούς συνάντησης κορυφής, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο και της  συμμετοχής της Αιγύπτου.
Η Ελλάδα, τα συναρμόδια Υπουργεία Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας, απέχουν πολύ από τη διαμόρφωση μιας υψηλής Στρατηγικής,  ώστε να σταματήσει  να είναι η Κύπρος η «αχίλλειος πτέρνα», στην περίπτωση τουρκικής στρατιωτικής απειλής.  Είναι επιβεβλημένη η ενίσχυση της  ελληνικής στρατιωτικής αποτροπής στην ανατολική Μεσόγειο.  Είναι αναγκαία μια νέα μορφή κοινού αμυντικού δόγματος Ελλάδας και Κύπρου, που  στην οργανωτική και επιχειρησιακή του δομή θα περιλαμβάνει και στρατηγικές προστασίας βυθοτεμαχίων και πλατφόρμων εξόρυξης υδρογονανθράκων, υπεράσπισης της ελλαδικής και κυπριακής  ΑΟΖ, αντιμετώπισης τρομοκρατικών απειλών,   μηχανισμούς έρευνας και διάσωσης, καταπολέμησης του λαθρεμπορίου και αντιμετώπισης των ανεξέλεγκτων μεταναστευτικών ροών.  
   τα «παιχνίδια» του Ερντογάν
     
  Η Τουρκία ανακοίνωσε ότι παραχώρησε την άδεια στις ΗΠΑ, να χρησιμοποιούν τη αεροπορική βάση του Ιντσιρλίκ (στην νότια επαρχία των Αδάνων) για στρατιωτικές επιχειρήσεις εναντίον του ισλαμικού κράτους (ISIS).  Ήδη τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη βομβάρδισαν  επίγειους στόχους, σε περιοχές που ελέγχει το «Ισλαμικό κράτος», στη βόρεια Συρία. Όμως, «κατά λάθος»  οι βόμβες των τούρκικων μαχητικών, έπληξαν εγκαταστάσεις των Κούρδων της Συρίας που βρίσκονται σε αυτή την περιοχή και όπως είναι γνωστό,  συνεργάζονται  στενά με το στρατιωτικό σκέλος των Κούρδων της Τουρκίας το ΡΚΚ!!  
Η «αστοχία» των τούρκων πιλότων έχει προβληματίσει τους αμερικανούς,  που σύμφωνα με το Stratfor μεταφέρουν μαχητικά αεροσκάφη  F-15E Strike Eagle που ανήκουν στην 494 Αμερικανική Μοίρα η οποία εδρεύει στο Λέικενχιθ της Αγγλίας και F-16 από το Αβιάνο της Ιταλίας, στη Βάση της Σούδας στην Κρήτη και από εκεί προωθούνται στο Ιντσιρλίκ.
Οι ΗΠΑ  έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται το «παιχνίδι»  του Ερντογάν ο οποίος υποτίθεται ότι βομβαρδίζει τους τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους, ενώ πλήττει μόνο τους Κούρδους της Συρίας.
Πάντως η στρατηγική του Τούρκου προέδρου να επιτεθεί ταυτόχρονα εναντίον του ΙΚ και των Κούρδων οδηγεί τη χώρα σε έναν πόλεμο δύο μετώπων, μια «εκρηκτική» κατάσταση στο εσωτερικό της χώρας.
«Η Τουρκία μπορεί να κυλήσει σε έναν εμφύλιο πόλεμο. Η Ιστορία μάς έχει δείξει ότι τίποτε καλό δεν βγαίνει όταν ένας ηγέτης βυθίζει τη χώρα του στο χάος για να βρει μια διέξοδο από μια κρίση που δημιούργησε ο ίδιος. Αυτό θα ήταν το χαρακίρι του Ερντογάν», επισημαίνει ο  πολιτικός επιστήμονας και ειδικός σε θέματα Τουρκίας στο πανεπιστήμιο Ντούισμπουργκ- Έσσης Μπουράκ Τσοπούρ.

 
  
   

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα