Δευτέρα, 7 Αυγούστου 2017

Το κορυφαίο υπαρξιακό ερώτημα του Μάρτιν Χάιντεγκερ



Το κορυφαίο υπαρξιακό ερώτημα του  Μάρτιν Χάιντεγκερ, για το νόημα του κόσμου, τον προορισμό του Ανθρώπου και του νοήματος της ζωής, δηλαδή ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ τι κάνει Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ σε αυτον, δεν έχει απαντηθεί, επαρκώς!
Πολλοί υποστηρίζουν ότι, αν ΠΟΤΕ δοθεί ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ απάντηση,  αυτή θα είναι συνυφασμένη με το ΤΕΛΟΣ της Φιλοσοφίας ! . Κατά τον Heidegger, είναι ο άνθρωπος, δηλαδή εκείνο το ον που θέτει το ερώτημα περί του νοήματος του Όντος. Ο άνθρωπος διαφέρει από τα άλλα επί μέρους όντα' γιατί όχι μόνο είναι (υπάρχει), αλλά και γιατί έχει τη δυνατότητα κατανοήσεως για το τι σημαίνει να υπάρχεις. Ο Μάρτιν Χάιντεγκερ (γερμανικά: Martin Heidegger, 26 Σεπτεμβρίου 1889 - 26 Μαΐου 1976) ήταν Γερμανός φιλόσοφος. Υπήρξε μια από τις πιο σημαντικές αλλά και αμφισβητούμενες προσωπικότητες του εικοστού αιώνα. Από τη μια πλευρά ο ενεργός του ρόλος, ως πρύτανη και συμβούλου σε θέματα παιδείας στη ναζιστική Γερμανία και με  ρατσιστικές αντιλήψεις, κι από την άλλη η βαρύτητα του φιλοσοφικού του έργου, που επηρέασε ένα από τα σημαντικότερα φιλοσοφικά ρεύματα της σύγχρονης εποχής, τον υπαρξισμό. Ο Γερμανός φιλόσοφος Μάρτιν Χάιντεγκερ, ήταν μέλος του κόμματος του Χίτλερ από το 1933 και παρέμεινε σε αυτό μέχρι το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ΚΑΙ  η μυστική αλληλογραφία με τον αδελφό του,  δείχνει και το πόσο γοητευμένος ήταν από τον ΑΙΜΟΣΤΑΓΗ και ψυχοπαθή δολοφόνο Φύρερ.
Η σημαντικότερη μαθήτριά του ήταν η Χάνα Άρεντ, με την οποία είχε μάλιστα μια ερωτική περιπέτεια στα χρόνια της δεκαετίας του '20, παρότι  είχαν πολύ μεγάλη διαφορά ηλικίας.
Η διαρκής μελέτη που συνοδεύεται από στοχασμό και η εμβάθυνση σε απαιτητικούς τομείς της Επιστήμης (κοπιώδης και αγωνιώδης προσπάθεια), διευρύνουν την άγνοια μας και δικαιώνουν απόλυτα τη φράση "εν οίδα ότι ουδέν οίδα" του Σωκράτη. Παρά την αλματώδη πρόοδο της Επιστήμης ΟΛΑ τα κορυφαία Ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Πως, Τι, Ποιος, Γιατί… Πως δημιουργήθηκε ο Κόσμος, Τι υπήρχε πριν τη Δημιουργία, Γιατί Υπάρχει ότι Υπάρχει, ποιος είναι ο σκοπός και ποιο το νόημα τα ύπαρξης, Ποιος και Γιατί τα Δημιούργησε. Υπάρχει τελολογικός ΣΚΟΠΟΣ ή ΟΛΑ έγιναν Τυχαία;


Ο Μάρτιν Χάιντεγκερ,επαναδιαπραγματεύτηκε το ερώτημα για το «είναι», στηριγμένος στη μελέτη του μεγάλου Γερμανού ρομαντικού ποιητή Φρίντριχ Χέλντερλιν και των προσωκρατικών φιλοσόφων. Ερμήνευσε υπό ξεχωριστό πρίσμα τα έργα των προσωκρατικών και ο τρόπος αυτός χαρακτηρίστηκε από μεταγενέστερους μελετητές τους ως «ερμηνευτική βία», και υποστήριξε, ότι είχαν κατορθώσει να αντιληφθούν το «είναι» ως άμεση ύπαρξη.
 Το «Είναι και χρόνος»  είναι το πιο ένα σπουδαίο έργο του.  Σε αυτό ο Χάιντεγκερ στηρίχτηκε στη δουλειά φιλοσόφων, όπως ο Κίρκεγκορ, ο Σοπενχάουερ και ο Νίτσε, και προετοίμασε τον δρόμο για τον Σαρτρ, τον Ντεριντά και πολλούς άλλους. Ασχολείται κυρίως με τη φύση του «είναι» και ειδικότερα με το τι σημαίνει να είναι κανείς ανθρώπινο ον.  Ο Χάιντεγκερ αναγνωρίζει πως η ανθρώπινη ύπαρξη είναι ενσωματωμένη στο χρόνο - μάλιστα, είμαστε ενσάρκωση του χρόνου, ζούμε με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον και αυτά καθορίζουν το ποιοι είμαστε. Βρισκόμαστε στη διαδικασία της κίνησης προς το μέλλον και η ζωή μας διαμορφώνεται από τις επιλογές μας. Μας καθορίζουν επίσης εξίσου οι περιστάσεις μέσα στις οποίες βρεθήκαμε με τη γέννηση μας.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου