Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Έτος Μαθηματικών το 2018 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από την ίδρυση της ΕΜΕ

Το Υπουργείο Παιδείας ανακήρυξε το 2018 ως έτος Μαθηματικών, επειδή συμπληρώνονται 100 χρόνια από την ίδρυση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ). Η ΕΜΕ ιδρύθηκε το 1918 στην Αθήνα με πρώτο γενικό γραμματέα το Νείλο Σακελλαρίου, ο οποίος ήταν πρόεδρος της ΕΜΕ από το 1929 ως το θάνατό του, στις 16 Μαρτίου 1955. Η λειτουργία της ΕΜΕ βασίζεται στην εθελοντική προσφορά και μέλη της μπορούν να είναι πτυχιούχοι μαθηματικοί. Σκοπός της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας είναι η προαγωγή και η διάδοση των διαφόρων κλάδων της Μαθηματικής Επιστήμης.
Η ανακήρυξη του 2018 ως ‘Έτους Μαθηματικών δίνει την ευκαιρία στην ελληνική πολιτεία να αναπτύξει έναν βαθύ αναστοχασμό σχετικά με τους στόχους, το περιεχόμενο και τις πρακτικές της μαθηματικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες.     Να κοιτάξει κριτικά τα αποτυχημένα μοντέλα επεξεργασίας και άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής που έχουν οδηγήσει μεγάλο αριθμό νέων σε γνωσιακή αποθάρρυνση και μαθησιακή απομάκρυνση από τα μαθηματικά.
Η  πανηγυρική τελετή έναρξης του 2018 ως έτους Μαθηματικών, έγινε  στο αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ). Βασικός ομιλητής  ο μεγάλος Έλληνας Μαθηματικός και ένας από τους σημαντικότερους μαθηματικούς στο κόσμο, ο Δημήτρης Χριστοδούλου, με θέμα: «Τα Μαθηματικά και η περιγραφή των φυσικών φαινομένων – μερικά στιγμιότυπα».
Ο Δ. Χριστοδούλου δίδαξε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον,  στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Καλιφόρνιας, στο CERN, στο Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ για τη Φυσική και στο Πολυτεχνείο στη Ζυρίχη.
Ο Δημήτριος Χριστοδούλου τιμήθηκε με το Βραβείο Μποχέρ (Bôcher Memorial Prize) της Αμερικανικής Μαθηματικής Εταιρείας, για  τη δουλειά του στα σφαιρικώς συμμετρικά βαθμωτά πεδία και στην ευστάθεια του χωροχρόνου Minkowski.
Στην διάλεξη που έδωσε στο ΕΙΕ κατά την τελετή έναρξης των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την ίδρυση της ΕΜΕ, ο Δ. Χριστοδούλου, αναφέρθηκε στις προσπάθειες μεγάλων ερευνητών όπως ο Αρχιμήδης, ο Νεύτων, ο Αϊνστάιν, ο Χάιζενμπεργκ, να ερμηνεύσουν και να αποδείξουν με μαθηματικές σχέσεις, διάφορα φυσικά  φαινόμενα.  Για παράδειγμα, η θάλασσα είναι φουρτουνιασμένη, όχι επειδή είναι θυμωμένος ο ερωτύλος Ποσειδώνας, αλλά επειδή συμβαίνει ένα φυσικό φαινόμενο, που είναι πλήρως κατανοητό και αποτυπώνεται σε μια απλή μαθηματική σχέση.  Όσο τα μαθηματικά θα είναι τα εργαλεία για να στοχάζονται, να μελετούν και να αποδεικνύουν, τα αίτια που προκαλούν τα φυσικά φαινόμενα οι επιστήμονες – ερευνητές, τόσο η Επιστήμη θα  περιορίζει το εύρος της   δογματικής Θρησκειολογίας, της μεταφυσικής και της παραψυχολογίας. 
Ο Δημ. Χριστοδούλου στην διάλεξή του χρησιμοποίησε πολύπλοκες μαθηματικές σχέσεις και  μαθηματικές έννοιες, μη προσβάσιμες σε όσους δεν  διαθέτουν μαθηματική παιδεία.  Στη διάλεξή  του αναφέρθηκε στα έργα του,  στις μη γραμμικές μερικές διαφορικές εξισώσεις στη λορεντζιανή και τη ριμάνεια γεωμετρία, και στις εφαρμογές τους στη γενική σχετικότητα και την τοπολογία. Και ακόμη ο Δ.  Χριστοδούλου αναφέρθηκε μέσω εξισώσεων  στο βραβευμένο έργο του πάνω στη δημιουργία μελανών οπών από ισχυρότατα βαρυτικά κύματα.

Χρήστος Καπούτσης Μαθηματικός (μέλος της ΕΜΕ)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι «μπουκαδόροι» του Υπουργείου Άμυνας

Του Χρήστου Καπούτση Υπάρχουν όρια στην παρακμή, στη σήψη , στη βλακεία; Υπάρχει κάποιο οριακό σημείο, που δεν μπορεί να ξεπεραστεί; Δύσκολη η απάντηση, αφού και σε αυτό τον τομέα,    οι «δυνατότητες» των ανθρώπων είναι απεριόριστες. Ωστόσο, συνιστά έσχατο σημείο παρακμής και παραλογισμού, η εκθεμελίωση θεσμών, η απαξίωση αρχών και η τυφλή βία εναντίον ανθρώπων. Αναφέρομαι στην βίαιη εισβολή   κάποιων απόστρατων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, φαινόμενο πρωτοφανές παγκοσμίως!! Η περιοριστική δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης πλήττει τους Δημόσιους υπαλλήλους και του ευρύτερου και του στενού Δημόσιου τομέα. Άρα και τους στρατιωτικούς, εν ενεργεία και απόστρατους. Οι απόστρατοι υποστηρίζουν ότι έχουν μειωθεί οι συντάξιμες αποδοχές τους κατά 40%. Πιθανόν να έχουν δίκαιο. Όμως το ίδιο έχει συμβεί και με ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους του Δημόσιου τομέα.    Οι απόστρατοι ζητούν να εξαιρεθούν από τις μειώσεις των αποδοχών τους, επειδή υπηρέτησαν στις Έν...

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσω...

Ο Κουρτ Γκέντελ Godel ΚΑΙ Το θεώρημα της μη πληρότητας και οι πεπερασμένες δυνατότητες του ανθρώπινου μυαλού

ο Godel έδειξε ότι σε οποιοδήποτε τυπικό σύστημα, υπάρχει πάντα μια δήλωση για τους φυσικούς αριθμούς που είναι αληθινή, αλλά που δεν μπορεί να αποδειχθεί στο σύστημα. Με άλλα λόγια, τα μαθηματικά δεν θα είναι ποτέ το αυστηρό κι ακλόνητο σύστημα που οι μαθηματικοί ονειρεύονταν επί χιλιετίες. ο πολυπόθητος στόχος της διαμόρφωσης ενός τέλειου τυπικού συστήματος αποκαλύπτεται ότι είναι χιμαιρικός. Όλα τα τυπικά συστήματα - τουλάχιστον αυτά που είναι αρκετά ισχυρά να είναι ενδιαφέροντα - αποδεικνύονται ελλιπή επειδή είναι σε θέση να διατυπώσουν δηλώσεις που λένε για το εαυτό τους ότι δεν μπορούν να αποδειχθούν. Αυτό, εν συντομία, εννοούμε όταν λέμε ότι ο Godel το 1931 κατέδειξε τη «μη πληρότητα των μαθηματικών». Δεν είναι ακριβώς τα μαθηματικά τα ίδια που δεν έχουν πληρότητα, αλλά οποιοδήποτε τυπικό σύστημα που προσπαθεί να συλλάβει όλες τις αλήθειες των μαθηματικών σε πεπερασμένο σύνολό αξιωμάτων και κανόνων . Ίσως πλέον αυτό να μη μας κλονίζει τόσο, αλλά για τους μαθηματικούς στ...