Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ας προσέξουμε τον μεγαλοφυή «παράφρονα» Κούρτ Γκέντελ

άρθρο του Χρήστου Καπούτση

Καθημερινά σχεδόν αναρωτιόμαστε για διάφορα πράγματα, επιλογές ή ατομικές συμπεριφορές,  «μήπως ξεπέρασα τα όρια;», ή «υπάρχουν όρια και ποιος τα ορίζει;». Η απάντηση, λογική και προφανής είναι ΝΑΙ , υπάρχουν όρια, μόνο που είναι εξατομικευμένα και γι’ αυτό είναι δυσδιάκριτα, αλλά ταυτόχρονα είναι και απροσπέλαστα, όπως οι δυνατότητες του ανθρώπινου μυαλού,  που είναι σαφώς πεπερασμένες...   
Για παράδειγμα: Ο Αϊνστάιν με τη θεωρία της σχετικότητας έθεσε ένα όριο στην ταχύτητα ροής κάθε σήματος που μεταφέρει πληροφορίες και αυτό το όριο είναι η  ταχύτητα του φωτός.
Ο Χάιζενμπεργκ,  με την αρχή της απροσδιοριστίας, ξεκαθάρισε ότι,  είναι αδύνατο να μετρηθεί ταυτόχρονα και με ακρίβεια, ούτε πρακτικά, ούτε και θεωρητικά,  η θέση και η ταχύτητα, ή ορμή, ενός σωματίου, θεμελιώνοντας παράλληλα και την Κβαντομηχανική. Δηλαδή και στα καθ΄ ημάς, δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αιτία, για να προκύψει ένα γεγονός, αλλά μπορεί να συμβεί το οτιδήποτε, έτσι, απλά διότι έτυχε!
Και ο Γκέντελ με το θεώρημα της μη πληρότητας έδειξε ότι υπάρχει ένα όριο στη γνώση μας,  για το κάθε τι, γιατί πάντα θα απαιτούνται περισσότερα στοιχεία που αναγκαστικά , μπορούμε να τα αντλήσουμε μόνο έξω από το σύστημα που μελετάμε. (Μπορούμε να έχουμε σαφή γνώση του Σύμπαντος, μόνο αν βρεθούμε έξω από αυτό!)

Είναι   ασαφείς στην πρώτη προσέγγιση , αλλά υπαρκτοί και αποδείξιμοι μετά από μελέτη,   οι περιορισμοί   στην αναζήτηση της Γνώσης, της Αλήθειας, των πνευματικών δυνατοτήτων , που προκύπτουν από το θεώρημα της  ΜΗ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑΣ που σκέφτηκε και απέδειξε ο γερμανοεβραίος Μαθηματικός Κουρτ  Γκέντελ το 1930, σε ηλικία μόλις 23 ετών.  
Σύμφωνα με το θεώρημα του Γκέντελ: Σε κάθε τυπικό λογικό σύστημα επαρκές για την θεωρία των αριθμών, υπάρχει μία πρόταση που δεν μπορεί να αποδειχτεί η ορθότητά της, ούτε όμως η άρνησή της είναι αποδείξιμη. Δηλαδή, η συνέπεια  ενός τυπικού συστήματος επαρκούς για τη θεωρία αριθμών, δεν μπορεί να αποδειχθεί εντός αυτού του συστήματος! Ίσως όμως, να μπορεί να επαληθευτεί ή να απορριφτεί, με στοιχεία εκτός του συγκεκριμένου συστήματος, από κάποιο άλλο επαρκές σύστημα, που δεν έχουμε την ικανότητα να το προσδιορίσουμε ...
Ο Γκέντελ τελικά καταλήγει στην εξής διατύπωση για το θεώρημα της μη πληρότητας: κάθε σύστημα αξιωμάτων περιλαμβάνει προτάσεις τις οποίες δεν μπορούμε να διερευνήσουμε αν είναι αληθείς ή ψευδείς, με τα μέσα που μας δίνει το ίδιο το σύστημα. Με άλλα λόγια, για να μπορέσουμε να αποδείξουμε τις αξιωματικές αυτές προτάσεις πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ένα άλλο σύστημα αξιωμάτων ακόμα πιο ευρύ, που να περιέχει το προηγούμενο. Έτσι όμως, μένουμε και πάλι με την αδυναμία μας να αποδείξουμε το ευρύτερο αυτό σύστημα, και χρειαζόμαστε κάτι ακόμα ευρύτερο. Επομένως, η   γνώση μας για το κάθε τι , πάντα θα απαιτεί περισσότερα στοιχεία από αυτά που έχουμε, που αναγκαστικά μπορούμε να αντλήσουμε μόνο από ένα άλλο σύστημα  πέρα και έξω από αυτό που μελετάμε.
Το γεγονός, ότι δεν μπορούμε να αποδείξουμε λογικές ή όχι και τόσο λογικές προτάσεις (είναι γνωστό ότι τα όρια της μεγαλοφυΐας με αυτά της παράνοιας, δεν είναι σαφώς οριοθετημένα), με τα διανοητικά μέσα που διαθέτουμε, αυτό δεν σημαίνει ότι οι προτάσεις αυτές δεν είναι Αληθείς...
Για παράδειγμα στο κολοσσιαίο ερώτημα «Υπάρχει ΘΕΟΣ;», δεν μπορεί να δοθεί πλήρως τεκμηριωμένη  θετική απάντηση, ούτε όμως και η άρνηση ΤΟΥ είναι αποδείξιμη. Πιθανόν, η απάντηση, να βρίσκεται , αν βρίσκεται, σε ένα «λογικό» σύστημα, εκτός της  ανθρώπινης λογικής ή η πλήρης κατανόηση του ΟΝΤΟΣ, να είναι εκτός των ορίων της νόησης και κατανόησης, που το γεγονός αυτό  και ΜΟΝΟ, καθιστά τα όρια των πνευματικών δυνατοτήτων του Ανθρώπου, σαφώς πεπερασμένα, όπως υποστήριζε μέχρι και την ημέρα του θανάτου του ο Κ. Γκέντελ...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι «μπουκαδόροι» του Υπουργείου Άμυνας

Του Χρήστου Καπούτση Υπάρχουν όρια στην παρακμή, στη σήψη , στη βλακεία; Υπάρχει κάποιο οριακό σημείο, που δεν μπορεί να ξεπεραστεί; Δύσκολη η απάντηση, αφού και σε αυτό τον τομέα,    οι «δυνατότητες» των ανθρώπων είναι απεριόριστες. Ωστόσο, συνιστά έσχατο σημείο παρακμής και παραλογισμού, η εκθεμελίωση θεσμών, η απαξίωση αρχών και η τυφλή βία εναντίον ανθρώπων. Αναφέρομαι στην βίαιη εισβολή   κάποιων απόστρατων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, φαινόμενο πρωτοφανές παγκοσμίως!! Η περιοριστική δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης πλήττει τους Δημόσιους υπαλλήλους και του ευρύτερου και του στενού Δημόσιου τομέα. Άρα και τους στρατιωτικούς, εν ενεργεία και απόστρατους. Οι απόστρατοι υποστηρίζουν ότι έχουν μειωθεί οι συντάξιμες αποδοχές τους κατά 40%. Πιθανόν να έχουν δίκαιο. Όμως το ίδιο έχει συμβεί και με ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους του Δημόσιου τομέα.    Οι απόστρατοι ζητούν να εξαιρεθούν από τις μειώσεις των αποδοχών τους, επειδή υπηρέτησαν στις Έν...

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσω...

Η 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία αποτελεί την άμεση αντίδραση της Ελλάδας

Του Χρήστου Καπούτση Εάν η Ελλάδα δεχτεί στρατιωτική προσβολή σε οποιοδήποτε σημείο της Επικράτειας, τότε, την άμεση απάντηση με στρατιωτικά μέσα, θα δώσει η   71 η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία . Αποτελεί την αιχμή του δόρατος της μαχητικής   ισχύος του Στρατού Ξηράς.   Έδρα της Ταξιαρχίας είναι η Νέα Σάντα του νομού Κιλκίς. Στην θέση της Νέας Σάντας προϋπήρχε ο οικισμός Βολοβότ, ο οποίος κατοικούνταν από Τούρκους που έφυγαν με την ανταλλαγή πληθυσμών του 1923, για να έρθουν στη θέση τους Πόντιοι πρόσφυγες,   που προέρχονταν κυρίως από την περιοχή της Σάντας, γι’ αυτό άλλωστε έδωσαν στο νέο οικισμό την ονομασία Νέα Σάντα. Μάλιστα , με απόφαση του Ανώτατου Στρατιωτικού Συμβουλίου του Γενικού Επιτελείου Στρατού, η 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία,   μετονομάστηκε   σε 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία «ΠΟΝΤΟΣ». Η μετονομασία της Ταξιαρχίας έγινε προς τιμήν των απανταχού Ποντίων και των αγώνων που έδωσαν για την Πατρίδα.   Το στρατιωτικό προσωπικό της   7...