Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ας προσέξουμε τον μεγαλοφυή «παράφρονα» Κούρτ Γκέντελ

άρθρο του Χρήστου Καπούτση

Καθημερινά σχεδόν αναρωτιόμαστε για διάφορα πράγματα, επιλογές ή ατομικές συμπεριφορές,  «μήπως ξεπέρασα τα όρια;», ή «υπάρχουν όρια και ποιος τα ορίζει;». Η απάντηση, λογική και προφανής είναι ΝΑΙ , υπάρχουν όρια, μόνο που είναι εξατομικευμένα και γι’ αυτό είναι δυσδιάκριτα, αλλά ταυτόχρονα είναι και απροσπέλαστα, όπως οι δυνατότητες του ανθρώπινου μυαλού,  που είναι σαφώς πεπερασμένες...   
Για παράδειγμα: Ο Αϊνστάιν με τη θεωρία της σχετικότητας έθεσε ένα όριο στην ταχύτητα ροής κάθε σήματος που μεταφέρει πληροφορίες και αυτό το όριο είναι η  ταχύτητα του φωτός.
Ο Χάιζενμπεργκ,  με την αρχή της απροσδιοριστίας, ξεκαθάρισε ότι,  είναι αδύνατο να μετρηθεί ταυτόχρονα και με ακρίβεια, ούτε πρακτικά, ούτε και θεωρητικά,  η θέση και η ταχύτητα, ή ορμή, ενός σωματίου, θεμελιώνοντας παράλληλα και την Κβαντομηχανική. Δηλαδή και στα καθ΄ ημάς, δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αιτία, για να προκύψει ένα γεγονός, αλλά μπορεί να συμβεί το οτιδήποτε, έτσι, απλά διότι έτυχε!
Και ο Γκέντελ με το θεώρημα της μη πληρότητας έδειξε ότι υπάρχει ένα όριο στη γνώση μας,  για το κάθε τι, γιατί πάντα θα απαιτούνται περισσότερα στοιχεία που αναγκαστικά , μπορούμε να τα αντλήσουμε μόνο έξω από το σύστημα που μελετάμε. (Μπορούμε να έχουμε σαφή γνώση του Σύμπαντος, μόνο αν βρεθούμε έξω από αυτό!)

Είναι   ασαφείς στην πρώτη προσέγγιση , αλλά υπαρκτοί και αποδείξιμοι μετά από μελέτη,   οι περιορισμοί   στην αναζήτηση της Γνώσης, της Αλήθειας, των πνευματικών δυνατοτήτων , που προκύπτουν από το θεώρημα της  ΜΗ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑΣ που σκέφτηκε και απέδειξε ο γερμανοεβραίος Μαθηματικός Κουρτ  Γκέντελ το 1930, σε ηλικία μόλις 23 ετών.  
Σύμφωνα με το θεώρημα του Γκέντελ: Σε κάθε τυπικό λογικό σύστημα επαρκές για την θεωρία των αριθμών, υπάρχει μία πρόταση που δεν μπορεί να αποδειχτεί η ορθότητά της, ούτε όμως η άρνησή της είναι αποδείξιμη. Δηλαδή, η συνέπεια  ενός τυπικού συστήματος επαρκούς για τη θεωρία αριθμών, δεν μπορεί να αποδειχθεί εντός αυτού του συστήματος! Ίσως όμως, να μπορεί να επαληθευτεί ή να απορριφτεί, με στοιχεία εκτός του συγκεκριμένου συστήματος, από κάποιο άλλο επαρκές σύστημα, που δεν έχουμε την ικανότητα να το προσδιορίσουμε ...
Ο Γκέντελ τελικά καταλήγει στην εξής διατύπωση για το θεώρημα της μη πληρότητας: κάθε σύστημα αξιωμάτων περιλαμβάνει προτάσεις τις οποίες δεν μπορούμε να διερευνήσουμε αν είναι αληθείς ή ψευδείς, με τα μέσα που μας δίνει το ίδιο το σύστημα. Με άλλα λόγια, για να μπορέσουμε να αποδείξουμε τις αξιωματικές αυτές προτάσεις πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ένα άλλο σύστημα αξιωμάτων ακόμα πιο ευρύ, που να περιέχει το προηγούμενο. Έτσι όμως, μένουμε και πάλι με την αδυναμία μας να αποδείξουμε το ευρύτερο αυτό σύστημα, και χρειαζόμαστε κάτι ακόμα ευρύτερο. Επομένως, η   γνώση μας για το κάθε τι , πάντα θα απαιτεί περισσότερα στοιχεία από αυτά που έχουμε, που αναγκαστικά μπορούμε να αντλήσουμε μόνο από ένα άλλο σύστημα  πέρα και έξω από αυτό που μελετάμε.
Το γεγονός, ότι δεν μπορούμε να αποδείξουμε λογικές ή όχι και τόσο λογικές προτάσεις (είναι γνωστό ότι τα όρια της μεγαλοφυΐας με αυτά της παράνοιας, δεν είναι σαφώς οριοθετημένα), με τα διανοητικά μέσα που διαθέτουμε, αυτό δεν σημαίνει ότι οι προτάσεις αυτές δεν είναι Αληθείς...
Για παράδειγμα στο κολοσσιαίο ερώτημα «Υπάρχει ΘΕΟΣ;», δεν μπορεί να δοθεί πλήρως τεκμηριωμένη  θετική απάντηση, ούτε όμως και η άρνηση ΤΟΥ είναι αποδείξιμη. Πιθανόν, η απάντηση, να βρίσκεται , αν βρίσκεται, σε ένα «λογικό» σύστημα, εκτός της  ανθρώπινης λογικής ή η πλήρης κατανόηση του ΟΝΤΟΣ, να είναι εκτός των ορίων της νόησης και κατανόησης, που το γεγονός αυτό  και ΜΟΝΟ, καθιστά τα όρια των πνευματικών δυνατοτήτων του Ανθρώπου, σαφώς πεπερασμένα, όπως υποστήριζε μέχρι και την ημέρα του θανάτου του ο Κ. Γκέντελ...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα