του Χρήστου Καπούτση
Πρόγραμμα υψηλής προτεραιότητας
για το εθνικό σύστημα αεράμυνας, έχει χαρακτηριστεί
από την Πολεμική Αεροπορία ο εκσυγχρονισμός των μαχητικών αεροσκαφών F-16. To πρόγραμμα
κόστους 1,5 δισεκ. δολαρίων, αφορούσε την αναβάθμιση 83 μαχητικών αεροσκαφών. Η αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed
Martin έχει αναλάβει την υλοποίηση του
έργου, που η διακρατική συμφωνία προβλέπει την ολοκλήρωσή του το 2027. Επειδή όμως, έχει ήδη καθυστερήσει σημαντικά η έναρξη του
προγράμματος, σύμφωνα με νεώτερες εκτιμήσεις, η υλοποίησή του, τοποθετείται για μετά το 2030 και «βλέπουμε»
... Όμως, οι εξελίξεις στην αεροδιαστημική και στρατιωτική τεχνολογία, μετά από
μια 15ετια, είναι πολύ πιθανόν, ακόμη
και τα αναβαθμισμένα F-16, να είναι,
ως μαχητικό αεροσκάφος τεχνολογικά ξεπερασμένο,
άρα επιχειρησιακά περιορισμένης δράσης.
Ευλόγως, στην Πολεμική
Αεροπορία, υπάρχει προβληματισμός και προωθούνται, για μελέτη και ενημέρωση στην πολιτική ηγεσία,
διάφορες εναλλακτικές προτάσεις.
Που είναι το πρόβλημα και έχει «παγώσει» το πρόγραμμα
αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των F-16, που μάλιστα έχει εγκριθεί από την Βουλή με ευρεία
πλειοψηφία;
Δεν είναι συμβατή η
«συνεργασία» του νέου υπερσύγχρονου ραντάρ, που σχεδιάζεται να τοποθετηθεί στα εκσυγχρονισμένα
F-16, με το σύστημα αυτοπροστασίας του
αεροσκάφους. Ένα πρόβλημα, μάλλον άλυτο, αφού με τα μέχρι τούδε τεχνολογικά
δεδομένα, είναι αδύνατον να
συνεργαστούν, ένα ψηφιακό με ένα αναλογικό σύστημα. Η τοποθέτηση νέου συστήματος αυτοπροστασίας, όπως προτείνει η
κατασκευάστρια εταιρεία, θα κοστίσει
επιπλέον περί τα 350 – 400 εκατομμύρια δολάρια, ανεβάζοντας το κόστος κοντά στα
2 δισεκ. δολάρια , δηλαδή όσο κοστίζει και η αγορά 25 ολοκαίνουργων F-35 ΣΤΕΛΘ, υπό την προϋπόθεση, ότι θα διορθωθούν και κάποια
κατασκευαστικά «μικροπροβληματάκια» που
έχουν εντοπιστεί και στα F-35.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου