Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το τέλος της δημοσιογραφίας

Το τέλος της δημοσιογραφίας

Tου Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου

Ακόμα μια φωνή ανεξάρτητου δημοσιογράφου σίγησε στα μέσα. Μιλάμε για την εκπομπή στον 9.84, τον δημοτικό σταθμό της Αθήνας, του άξιου συναδέλφου, Χρήστου Καπούτση, με μακρά θητεία στο αμυντικό ρεπορτάζ και συγγραφέα ενός βιβλίου για τον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία (http://christoskapoutsis.blogspot.com/).

Το ραδιόφωνο του Δήμου αποφάσισε φαίνεται ότι δεν χρειάζεται εκπομπές για τα εθνικά θέματα που είναι «δυσάρεστες» και «απάδουν» προς το προφίλ του σταθμού. Περίεργο. Εμείς νομίζαμε ότι οι ειδήσεις για τα εθνικά θέματα είναι ευχάριστες αυτή την εποχή. Δεν ξέραμε ότι ο Δήμαρχος Αθηναίων τις θεωρεί δυσάρεστες.

Μπορεί κανείς να συμφωνεί ή να διαφωνεί με τις απόψεις του Χρήστου Καπούτση. Αυτό δεν έχει την παραμικρή σημασία στην υπόθεσή μας. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο Καπούτσης πρώτον έχει απόψεις, δεν είναι υγρό που παίρνει το σχήμα του δοχείου που το βάζουν, δεύτερον, ξέρει τη δουλειά του και, τρίτον, είναι έντιμος στον τρόπο που την κάνει. Ανήκει δηλαδή, για να το πούμε κομψά, σε ένα είδος, για πολλούς λόγους, «υπό εξαφάνιση», στο περιβάλλον μιας θνήσκουσας δημοσιογραφίας.

Δεν χρειάζεται να περιγράψουμε τώρα λεπτομερώς το σημερινό τοπίο των Μέσων, συμβατικών και κοινωνικών, προϊόν και συντελεστής με τη σειρά του μιας πολύ βαθιάς και ολόπλευρης εθνικής κρίσης. Οι αναγνώστες, ακροατές, τηλεθεατές το διαπιστώνουν κάθε μέρα και συχνά δεν βρίσκουν άλλη λύση από το να μη βλέπουν τηλεόραση και να μη διαβάζουν εφημερίδα. Αλλά αυτό βέβαια δεν είναι λύση. Είναι φυγή από την πραγματικότητα (που αργά ή γρήγορα κινδυνεύει να οδηγήσει σε εικονικές πραγματικότητες) και σταδιακή εξαφάνιση και των πιο στοιχειωδών μέσων που διαθέτει ένα άτομο και η κοινωνία στο σύνολό της για να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του (της) και την πραγματικότητα την ίδια.

Όταν λέμε θνήσκουσα δημοσιογραφία, λέμε στην πραγματικότητα θνήσκουσα δημοκρατία και θνήσκουσα χώρα. Η πληροφορία είναι το οξυγόνο μιας κοινωνίας, οι άνθρωποι δεν μπορούν να διαμορφώσουν άποψη αν δεν έχουν τουλάχιστο κάπως ακριβή γνώση των βασικών δεδομένων. ‘Οσο για την αλήθεια δεν βρίσκεται παρά  στην αντίθεση, όπως έλεγε ο Ζαν Ζωρές. Ακόμα και στις πιο σκληρές, μαύρες περιόδους της ελληνικής ιστορίας, η ελληνική δημοσιογραφία παρέμενε καταδιωκόμενη μεν αλλά ζωντανή, όπως παρέμενε ζωντανή και η δημοκρατική συνείδηση του ελληνικού λαού. Τίποτα καλό για την ελληνική κοινωνία δεν προοιωνίζεται η προϊούσα εξαφάνισή της και η αντικατάστασή της, συχνά. από μια καρικατούρα «ενημέρωσης».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι «μπουκαδόροι» του Υπουργείου Άμυνας

Του Χρήστου Καπούτση Υπάρχουν όρια στην παρακμή, στη σήψη , στη βλακεία; Υπάρχει κάποιο οριακό σημείο, που δεν μπορεί να ξεπεραστεί; Δύσκολη η απάντηση, αφού και σε αυτό τον τομέα,    οι «δυνατότητες» των ανθρώπων είναι απεριόριστες. Ωστόσο, συνιστά έσχατο σημείο παρακμής και παραλογισμού, η εκθεμελίωση θεσμών, η απαξίωση αρχών και η τυφλή βία εναντίον ανθρώπων. Αναφέρομαι στην βίαιη εισβολή   κάποιων απόστρατων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, φαινόμενο πρωτοφανές παγκοσμίως!! Η περιοριστική δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης πλήττει τους Δημόσιους υπαλλήλους και του ευρύτερου και του στενού Δημόσιου τομέα. Άρα και τους στρατιωτικούς, εν ενεργεία και απόστρατους. Οι απόστρατοι υποστηρίζουν ότι έχουν μειωθεί οι συντάξιμες αποδοχές τους κατά 40%. Πιθανόν να έχουν δίκαιο. Όμως το ίδιο έχει συμβεί και με ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους του Δημόσιου τομέα.    Οι απόστρατοι ζητούν να εξαιρεθούν από τις μειώσεις των αποδοχών τους, επειδή υπηρέτησαν στις Έν...

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσω...

Ο Κουρτ Γκέντελ Godel ΚΑΙ Το θεώρημα της μη πληρότητας και οι πεπερασμένες δυνατότητες του ανθρώπινου μυαλού

ο Godel έδειξε ότι σε οποιοδήποτε τυπικό σύστημα, υπάρχει πάντα μια δήλωση για τους φυσικούς αριθμούς που είναι αληθινή, αλλά που δεν μπορεί να αποδειχθεί στο σύστημα. Με άλλα λόγια, τα μαθηματικά δεν θα είναι ποτέ το αυστηρό κι ακλόνητο σύστημα που οι μαθηματικοί ονειρεύονταν επί χιλιετίες. ο πολυπόθητος στόχος της διαμόρφωσης ενός τέλειου τυπικού συστήματος αποκαλύπτεται ότι είναι χιμαιρικός. Όλα τα τυπικά συστήματα - τουλάχιστον αυτά που είναι αρκετά ισχυρά να είναι ενδιαφέροντα - αποδεικνύονται ελλιπή επειδή είναι σε θέση να διατυπώσουν δηλώσεις που λένε για το εαυτό τους ότι δεν μπορούν να αποδειχθούν. Αυτό, εν συντομία, εννοούμε όταν λέμε ότι ο Godel το 1931 κατέδειξε τη «μη πληρότητα των μαθηματικών». Δεν είναι ακριβώς τα μαθηματικά τα ίδια που δεν έχουν πληρότητα, αλλά οποιοδήποτε τυπικό σύστημα που προσπαθεί να συλλάβει όλες τις αλήθειες των μαθηματικών σε πεπερασμένο σύνολό αξιωμάτων και κανόνων . Ίσως πλέον αυτό να μη μας κλονίζει τόσο, αλλά για τους μαθηματικούς στ...