Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΟΛΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ... (κριτική στο βιβλίο «Εδώ μιλούν τα γεγονότα» του Χρήστου Α. Καπούτση)

Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΟΛΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ...

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 3 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021 ΚΟΝΤΡΑ

Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΟΛΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ... (κριτική στο βιβλίο «Εδώ μιλούν τα γεγονότα» του Χρήστου Α. Καπούτση)

 

ΜΕΣΣΗΝΙΟΣ, ΓΙΟΣ ΦΤΩΧΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ, ορφανός από 7 χρονών, έφηβος βιοπαλαιστής, πεισματάρης σπουδαστής, στρατιωτικός καριέρας, που καθαιρέθηκε µε απόφαση στρατοδικείου, μαθηματικός στην εκπαίδευση, δημοσιογράφος στο επάγγελμα, στρατιωτικός συντάκτης καριέρας, πατέρας δύο γιών, δημοκράτης Έλληνας και πολίτης του κόσμου. Πως γίνεται να χωράει µια ζωή σε λίγες γραµµές και μάλιστα µια ζωή που αφιέρωσε τη ζωή της στο να γράφει για τις ζωές των ανθρώπων; Σε καιρό Ειρήνης και καιρό πολέμων...

Ο Χρήστος Καπούτσης, ήταν και παραμένει ένα ιδιαίτερο είδος ανθρώπου. Πρωτάκουσα γ΄ αυτόν το 1986, όταν εργαζόμουν στο Έθνος. Δημοσιεύτηκε κείμενό του µε προτάσεις, καλόπιστες, αλλά ρηξικέλευθες για την εποχή εκείνη, εκδημοκρατισμού των Ενόπλων Δυνάμεων.

Το αποτέλεσμα ήταν στρατοδικείο! Καλύτερα από ψυχιατρική κλινική που σκέφθηκαν να τον κλείσουν. Τόσο αδιανόητο ήταν για την εποχή εκείνη, αυτό που τόλμησε. Η απόφαση ήταν καθαίρεση (σημ.

ανατράπηκε αργότερα από αναθεωρητικό δικαστήριο), που το στοίχισε τα γαλόνια. Τον έχασε ο στρατός για να τον ξανακερδίσει λίγα χρόνια αργότερα -και µέχρι σήµερα- σαν δημοσιογράφο.

Ἡ Δημοσιογραφία ευγνωμονούσα την Πατρίδα και τις ένοπλες δυνάμεις για το αναπάντεχο δώρο! Γιατί, ποιος μπορεί να αντιληφθεί καλύτερα τη λογική των στρατιωτικών από έναν συνάδελφο τους και ποιος µπορεί να είναι πιο αγέρωχα έντιμος και πιστός στο επάγγελμά που διάλεξε να υπηρετήσει, από ένα φλογερό µυστακυφόρο λοχαγό, που τελικά κατάφερε να μείνει ολόκληρη τη ζωή του στο στρατό χωρίς να είναι στρατιωτικός;;

Με την ιδιότητα του πολεμικού ανταποκριτή και του συντάκτη του περίφημου τραστ-τότε—ΓΕΣ, ΓΕΑ και ΓΕΝ, στάθηκαν για πολλά χρόνια... Κλαρίνα, μπροστά στην εντιμότητα, το θάρρος, την ευπρέπεια τη γνώση και το κύρος της πέννας του Καπούτση. Θυμάσαι στο Έθνος, τον αξέχαστο καλό συνάδελφο Στράτο Καλογερόπουλο, να µας λέει στην αίθουσα σύνταξης: «Ό Λοχαγός είναι παλληκάρι, αλλά τρελό παλικάρι. Θα την πληρώσει την αποκοτιά». Όλη η εφημερίδα συζητούσε τα του στρατοδικείου κι όλοι λυπηθήκαμε µε την κατάληξη.

Οι δρόμοι µας διασταυρώθηκαν ξανά, χωρίς, όμως, να συναντηθούμε, καθώς εκείνος ήταν µε τον Τρίτση κι εγώ υποψήφια µε τη Μελίνα στον αγώνα για τη δημαρχία της Αθήνας. Χάσαμε από τα πιο ωραία και πιο…οραματικά µουστάκια της Αθήνας και εγώ γύρισα στον δημοσιογραφικό πάγκο. Πολιτιστικό κι Άγιος θεός.

0 Καπούτσης, όμως, ξεκίνησε το μακρύ ταξίδι μέσα στη νύχτα της Ελληνικής δημοσιογραφίας. Γύρισε όλο τον Κόσμο. Έγραψε για πολύ σημαντικά γεγονότα των τελευταίων 40 χρόνων και τώρα από την απόσταση του χρόνου και της ωριμότητας τα παρουσιάζει συγκεντρωμένα σε ένα εξαιρετικό και πολλαπλά ενδιαφέρον Βιβλίο, µε τίτλο «Εδώ μιλούν τα γεγονότα».

Και πώς αλλιώς, δηλαδή, αφού στο ρεπορτάζ, µόνο τα γεγονότα επιτρέπεται να μιλούν και αφού ο Καπούτσης με μία σοβαρότητα δυσεύρετη και µία Ιδιαίτερη, εκ των έσω γνώση ανθρώπων, διαδικασιών και γεγονότων στο χώρο του Στρατού. Έτσι υπηρέτησε την πιο μεγάλη και πιο ουσιαστική θητεία της ζωής του, τη Δημοσιογραφία! Φαντάρος, λοχαγός και στρατηγός ίδιος στο ρεπορτάζ του, ο συγγραφέας κέρδισε γρήγορα εύσημα, ως παράσημα, από τις πηγές του, αλλά κυρίως από τους συναδέλφους. Σημαντικό να σε αναγνωρίζει και να σε σέβεται το σινάφι σου.

Το κέρδισε µε το σπαθί του, αυτό, ο Καπούτσης. Οικογενειάρχης και μοναχικός. Γλεντζές και αυστηρός, ο καλός συνάδελφος κατάφερε να συνταιριάξει δύο σε ένα: τη δωρική συμπεριφορά του στρατιωτικού µε την περίτεχνη γοητεία και ευωχία μιας παράστασης στην Επίδαυρο ή μιας οινοποσίας σε λαϊκό πανηγύρι, καταφέρνοντας να µην περάσει τα όρια αυτών, που ευτυχώς αρκετοί ακόμη στο επάγγελμά µας ονομάζουμε Αρχές.

Το βιβλίο του, από τις εκδόσεις Ελευθερουδάκη, κυκλοφορεί σε δεύτερη έκδοση και εύχομαι να πάει σε πολλές ακόμη γιατί είναι µόνο τα ίδια τα Γεγονότα που μιλούν, σε ροή απλών διηγήσεων βιωματικών περιστατικών και της αληθείας όσων έζησε ως χαλκέντερος δημοσιογράφος.

Συντίθεται σε εννέα κεφάλαια µε τίτλους. Στρατός. Κυπριακό. Εδώ είναι... Βαλκάνια. Εγγύς και Μέση Ανατολή. Πως λύθηκε το Σκοπιανό και η FYROM έγινε Βόρειος Μακεδονία. Ελληνοτουρκικά. Καμένα 2007. Μάτι.

Ο ίδιος συνοψίζει την θέση του για την ζωή του όλη, στη Δημοσιογραφία, µε τα παρακάτω λόγια:

«Είναι συγκλονιστικό, συναρπαστικό το επάγγελμά του δημοσιογράφου, αρκεί να πιστεύεις ότι επιτελείς το «λειτούργημα» τη αντικειμενικής ενημέρωσης της κοινής γνώμης χωρίς να είσαι ενταγμένος στο σύστημα. Ο δημοσιογράφος πρέπει να μελετά διαρκώς, να ενημερώνεται ακατάπαυστα, να εκβαθύνει στην είδηση, να την διασταυρώνει, να στέκεται κριτικά απέναντι στα γεγονότα, να είναι «ευαίσθητος» στα εθνικά θέματα και κυρίως να µην χειραγωγείται από κόμματα, πολιτικούς, επιχειρηματίες και εργοδότες. Ο δημοσιογράφος δεν μετέχει σε χλιδάτα πάρτι, δεν καταδέχεται πληρωμένες διακοπές σε πολυτελή ξενοδοχεία. Δημοσιογράφος, είναι ο «μαχητής» της αλήθειας, που δεν υποκύπτει στα θέλγητρα της εξουσίας, που δεν εκθειάζεται από οργανωμένα συμφέροντα και που είναι δίπλα στον αδύναμο και αδικημένο πολίτη, ενεργός συμπαραστάτης του. Ο δημοσιογράφος έχει µόνο ένα αφεντικό, τη συνείδησή του και σε αυτή µόνον απολογείται. Ο δημοσιογράφος προτιμά το λιτό και µονήρη Βίο, ώστε να ελέγχει πεισματικά την εξουσία. Ὁ δημοσιογράφος είναι τέλος, ο αυτόπτης μάρτυς στη «γέννα» των ιστορικών γεγονότων, γι΄ αυτό ῃ καταγραφή της ιστορικής Πραγματικότητας πρέπει να είναι ανυστερόβουλη και αντικειμενική. Αλώστε, «Τα γεγονότα μιλούν...».

Άποψη, που ενστερνίζομαι και ζηλεύω τον συνάδελφο που μπόρεσε να κρατήσει για τόσο πολλά χρόνια τη σημαία ψηλά.

 

ΥΓ: Ό τίτλος στο κείμενο µου, από το γνωστό τραγούδι µε τον Στέλιο Καζαντζίδη, σε στίχους Άκη Πάνου.

 

Ἡ ζωή µου/του όλη είναι µια ευθύνη, πιστεύω Πως τον αντιπροσωπεύει. Ίσως γιατί στην τελική, η ζωή του όλη ήταν ένα τσιγάρο που και το γουστάριζε και το φουμάριζε...

 

Ελένη Σπανοπούλου  δημοσιογράφος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναξίμανδρος (610-540 π.X.)

Γέννηση, θάνατος, άπειρο », 23 Μαΐου 2011 Επιστήμες / Μορφές της Επιστήμης & της Τεχνολογίας   Αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Αθηνών Στράτος Θεοδοσίου Στην φιλοσοφία του Αναξίμανδρου, το άπειρο, που ήταν αθάνατον και ανώλεθρον, ήταν η πρωταρχική κοσμική ουσία από την οποία απορρέουν τα πάντα και στην οποία τελικά επιστρέφουν τα πάντα. Από αυτό γεννιούνταν και σε αυτό επέστρεφαν αλληλοδιαδόχως άπειροι κόσμοι. των Στράτου Θεοδοσίου, επίκουρου καθηγητή, και Μάνου Δανέζη , αναπληρωτή καθηγητή, Τμήμα Φυσικής – Πανεπιστήμιο Αθηνών και Milan Dimitrijevic , Astronomical Observatory of Belgrade, Serbia Την ίδια εποχή με τον Θαλή έδρασε, επίσης στην Μίλητο, ο μαθητής και διάδοχος στην Σχολή του, ο Αναξίμανδρος (610-540 π.X.), ο οποίος, όπως παραδέχονται όλοι οι μελετητές εκείνης της περιόδου, ήταν ισάξιος του διδασκάλου του και ο πρώτος που μαζί

Είχε Δίκιο η Αντιγόνη ή ο Κρέων;

Επανερχόμαστε   στα παλιά ερωτήματα. Είχε άραγε κάπου δίκιο η Αντιγόνη (ή εξ ολοκλήρου δίκιο); Και είχε άραγε ο Κρέων κάποιο άδικο (ή εξ ολοκλήρου άδικο); Δεν είναι βέβαιο ότι αυτά είναι τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα που θα μπορούσε κανείς να θέσει για το έργο, τουλάχιστον έτσι ωμά διατυπωμένα. Ή μάλλον θα μπορούσε ο Σοφοκλής ο ίδιος να τα έχει κάνει πιο ενδιαφέροντα —και πιο δύσκολα— όμως οι επιλογές του ήταν άλλες. Υπήρχε σύγκρουση —μια σύγκρουση εγελιανού τύπου— μεταξύ των δικαιωμάτων της οικογένειας και των δικαιωμάτων της πολιτείας. Και αρχικά φαίνεται σαν ο Σοφοκλής να πρόκειται να αναπτύξει το έργο του με βάση αυτή τη σύγκρουση, όταν η Αντιγόνη εμφανίζεται στον Πρόλογο του δράματος προσηλωμένη ειδικά στην οικογένεια και έκδηλα αδιάφορη απέναντι στην πολιτεία, ενώ ο Κρέων με το διάγγελμα του αμέσως μετά την Πάροδο (πολύ σημαντική τοποθέτηση σε αρχαίο ελληνικό δράμα) αναλαμβάνει τη θέση του εκφραστή της πόλεως, με την έκκληση έξαφνα που απευθύνει να υποταχθούν οι προσωπικέ

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Ο άνθρωπος μετά το θάνατό του δεν περνά στην ανυπαρξία, ο νεκρός δεν είναι «μηδέν», αλλά μετέχει στο «είναι» έχει την ικανότητα να αισθάνεται και αναμένει (μέσω της μετεμψύχωσης) την επιστροφή του στον ορατό κόσμο.

O ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις του Πυθαγόρα και του Ξενοφάνη. Θεωρείται η πλέον πρωτότυπη μορφή της προσωκρατικής σκέψης. Σε αντίθεση με τους Ίωνες φυσιολόγους δεν αναζητά την ενότητα του κόσμου σε μια φυσική ουσία, αλλά στην ίδια την «οντότητα» των πραγμάτων που μας περιβάλλουν, στο είναι όλων των όντων και όλων των πραγμάτων. Ο Παρμενίδης εκθέτει τη φιλοσοφία του σε έμμετρο λόγο (δακτυλικό εξάμετρο), επιθυμώντας πιθανώς να την παρουσιάσει ως αποτέλεσμα θείας αποκάλυψης. Στο προίμιο του ποιήματoς περιγράφεται το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του ΄Ηλιου σε μια ανώνυμη θεά. Ακολουθεί η Αλήθεια, στην οποία μιλά η θεά επιχειρώντας μια προσέγγιση της καρδιάς της αλήθειας.     «αλλά ωστόσο θα μάθεις και τούτο, πως τα δοκούντα θα έπρεπε να είναι απολύτως δεκτά, όλα δεκτά στο σύνολό τους ως όντα». Παρουσιάζοντας τα φα